Etter utgivelsen av Xbox One og PS4 har debatten om hvor høy bildefrekvens spill burde kjøre i ankommet konsollmarkedet for fullt. Mens noen mener at den tidligere konsollstandarden på 30 bilder i sekundet (FPS) holder i massevis, mener andre at spill minst burde kjøre i 60 FPS. Palmer Luckey, grunnleggeren av Oculus VR, er blant sistnevnte.
I et nylig intervju med LinusTechTips greiet Luckey ut om hans og Oculus’ syn på bildefrekvens i spill. Gjengen bak VR-brillene Oculus Rift satser aktivt på en minimumsfrekvens på 60 Hz, noe som generelt sees på som en godtatt grense i VR-markedet. Luckey mener imidlertid at også vanlige konsoll- og PC-spill bør ligge i samme område:
“Virtuell virkelighet krever en mye høyere bildefrekvens enn konsoller, men til og med for konsoll- og PC-spill tror jeg ikke 30 FPS er smart. Det er ikke en god kunstnerisk avgjørelse, det er en mislykkelse.”
På den nye generasjonen av hjemmekonsoller satser mange utviklere på å nå en bildefrekvens på 60 bilder i sekundet, men det har slettes ikke vært mulig i alle tilfeller. Debatten rår dermed videre – hvor høy bildefrekvens er akseptabel?
Når det kommer til Luckeys ekspertisefelt, virtuell virkelighet, mener han 60 bilder i sekundet er en god minimumsgrense, men at normen i framtiden vil ligge på “et sted mellom 90-120 Hz.”