8. John Carmack
0

8. John Carmack

jan 04 Spill.no  

I denne artikkelserien oppsummerer vi de ti viktigste personene i spillindustrien gjennom tidene. Vi teller nedover og publiserer en ny artikkel hver fredag. Sjekk ut våre tidligere artikler:
10. Will Wright
9. Hideo Kojima

Det er absolutt ingen hemmelighet at førstepersons skytespill er blant de aller mest populære spillene vi har på spillmarkedet i dag. De topper salgslistene med millioner av dedikerte spillere verden over. Måten sjangeren har utviklet seg på et par tiår er forøvrig bemerkelsesverdig. I kontrast til hvordan sjangeren i dag domineres av storstilte, Hollywood-pregede krigsspill som av mange ses på som uinspirerte og lite innovative, var situasjonen da sjangeren ble skapt på 90-tallet preget av tekniske begrensninger og en gullgruve av muligheter.

Plattformspill

Det var en sjanger med få spill, begrenset av de grafiske mulighetene på den tiden. Da John Carmack og resten av teamet i Id Software på alvor kom på banen på begynnelsen av 90-tallet fikk sjangeren sitt store gjennombrudd. Med programmeringsteknikker som presset datidens teknologi til det ytterste pløyde ikke bare Carmack og hans kolleger ny mark for sjangeren, de sparket også spillhistorien i en ny og ukjent retning.

Id Software ble stiftet i 1991, da bestående av fire stykker: John Carmack, John Romero, Tom Hall og Adrian Carmack (som faktisk ikke er i slekt med John Carmack). Alle fire jobbet i utgangspunktet for software-firmaet Softdisk, men etter at Scott Miller fra Apogee Software (nå kjent som 3D Realms) fikk øynene opp for firkløveret og deres egne kreasjoner – spesielt spillet Dangerous Dave – begynte Id å ta form.

Gjennom tjenesten Shareware skulle de fire talentene distribuere sine egne spill med hjelp av Miller og Apogee, og i desember i 1990 – allerede to måneder før den offisielle etableringen av Id Software – ble den første episoden i serien om Commander Keen lansert gjennom Shareware. Etterspørslene strømmet inn og den 1. februar 1991 ble Id Software stiftet og eventyret kunne begynne for alvor.

Med sidescrolleren Commander Keen fikk John Carmack muligheten til å demonstrere sine programmeringsferdigheter. Sidescrollere eksisterte knapt på PC, datidens datamaskiners begrensede grafiske evner gjorde det vanskelig å få slike spill til å fungere. Teknikken som omsider gjorde dette mulig ble utviklet av Carmack allerede i september i 1990 da han lagde en PC-versjon av Super Mario Bros. 3 (som ble avslått av Nintendo som ikke ville prøve seg på PC-markedet).

3D-spill

Men det er ikke sidescrollende plattformspill i to dimensjoner Id Software er aller mest kjent for; i 1992 kom nemlig Wolfenstein 3D, et spill som ikke bare skulle gi utviklerteamet et gjennombrudd, men som også på alvor skulle sette førstepersons skytespill på spillkartet.

De første spillene som kunne defineres som førstepersons skytespill kom allerede på 70-tallet, men det var Wolfenstein 3D som etablerte den grunnleggende malen som fortsatt brukes i dagens skytespill. Det var større, friere og mer fartsfylt enn noen andre actionspill på den tiden, og den da uovertrufne grafiske og tekniske finessen – Ray Casting – kan vi takke Carmack for.

I 1993 ble Doom utgitt, og mens det var Wolfenstein 3D som representerte pionerarbeidet til Id Software, er det Doom som er omtalt som det mest innflytelsesrike spillet deres. Ved hjelp av Carmacks lys- og skyggeteknikker ble grafikken forbedret fra Wolfenstein. Spillet var uhyre intenst, og et mye mer kreativt og variert nivådesign var også på plass.

Mest kjent er Doom imidlertid for å introdusere flerspillermodusen «Deathmatch», som du sikkert har spilt i Call of Duty og massevis av andre førstepersonsskytespill med flerspillermuligheter. Dette var før internett var allemannseie, og spillet ble derfor ekstremt populært i kontorlandskap der mange PC-er var koblet sammen. Så populært at enkelte bedrifter måtte installere antiDoom – et program som forhindret de ansatte fra å spille sammen i arbeidstida.

Spillets voldelige og realistiske skrekktilnærming fikk datidens foreldregenerasjon til å bekymre seg. Også i Norge fikk det sataniske voldsspillet avisoppslag der bekymrede voksne mente barna måtte skånes fra grushomhetene.

Verktøy for andre

Kontrovers skulle likevel ikke stoppe Carmack og de andre gutta i Id Software, og suksessen var langt fra over. Doom II kom i 1993, og i 1996 ble den innflytelsesrike serien Quake sparket i gang. Til Quake utviklet Carmack teksturteknikken «surface caching». MegaTexture-teknikken som han utviklet til spillet Enemy Territory: Quake Wars vakte oppmerksomhet da den gikk ut på at en eneste svær tekstur ble brukt på brettene fremfor flere mindre.

Id Software ble kjøpt opp av ZeniMax Company i 2009, og lager fortsatt spill. Vi fikk servert spillet Rage så sent som i 2011 – og den første tilleggspakken til spillet nå i desember – og en firer i Doom-serien er også under utvikling fra Carmack og gjengen.

Alle de grafiske og tekniske avansementene Carmack og Id sto for var ikke bare revolusjonerende teknikker som hevet standarden på grafikk og interaksjon, Id lot også andre spillutviklere bruke de utrolige spillmotorene deres. Bl.a. Half-life – Valves fantastiske debuttittel – ble bygd på en forbedret versjon av Quake-motoren, og giganter som Call of Duty og Medal of Honor er også eksempler på spill som startet i Carmacks fotspor.

Det er ikke bare John Carmack som fortjener ros for den utrolige innflytelsen Id Software har hatt blant spillutviklere, men det var hans utrolige programmeringsevne og innovative teknikker som gjorde firmaet til en av de viktigste spillutviklerne på 90-tallet. Det er mange viktige programmeringsteknikker som har kommet i ettertid som sannsynligvis aldri hadde sett dagens lys om det ikke hadde vært for Carmack og hans visjoner.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.