IO Interactive tok oss med storm for litt over to år siden da de leverte studioets aller beste spill (red: etter Blood money) gjennom deres nå over tyve år lange historie. Nå er de tilbake for å gi oss fortsettelsen vi spent har ventet på.
Etter lanseringen av det som var ment som første sesong av en sesongbasert Hitman satsing så det alt annet en lyst ut for både IO Interactive og Hitman serien. Til tross for god mottagelse av spillet fra både kritikere og fans annonserte Square Enix, utgiver for Hitman serien og deleier av IO, våren 2017 at de hadde trukket seg ut av studioet og var på let etter potensielle kjøpere for det danske spillstudioet.
Heldigvis, noe vi alt for sjeldent kan si i denne bransjen når det kommer til slike situasjoner, kunne IO Interactive kort tid etter melde om at de hadde kjøpt opp Square Enix’s eierandel i studioet og dermed sikret sin egen selvstendighet. Det dette i praksis kom til å bety for oss spillere var at den sesongbaserte Hitman satsingen forble med den ene sesongen og at det første spillet selvstendige IO Interactive kom til å gi ut ville få navnet Hitman 2.
Historien i dette spillet fortsetter nøyaktig der det forrige sluttet. Agent 47 og handleren Diana Burnwood har nylig avdekket at den mystiske klienten de har jobbet for gjennom hele det første spillet har brukt dem som et våpen mot et hemmelig selskap som tilsynelatende både styrer og påvirker alt fra politiske embeter, vitenskap. militære kontrakter, ja, til og med deres egen arbeidsgiver International Contract Agency. I søken på svar må 47 og Diana prøve å holde seg to skritt foran det hemmelige selskapet mens de prøver å avdekke identiteten til denne “skyggeklienten”.
Den episodebaserte lanserings-modellen fra det første spillet er nå lagt på hylla og i stedet er Hitman 2 som et fullverdig spill å regne fra starten av. Ikke bare det, men som en slags forsonings-gave til de av oss som oppriktig likte ideen om å ha en Hitman plattform hvor nytt innhold ble rullet ut i sesonger tilbyr Hitman 2 spillerne å laste ned nivåene fra det første spillet slik at man kan spille dem i det nye spillet, og dette kan gjøres helt uten ekstra kostnad for de som allerede eier det første spillet.
Hitman 2 byr på seks helt nye nivåer av varierende størrelse som alle kommer utstyrt med en hel drøss av muligheter, utfordringer og historier som i beste Hitman ånd åpner for mange gjennomspillinger. Samtlige av nivåene er mesterlig utformet og fremhever seriens urverk-lignende natur hvor systemene i spillet samarbeider for å levere illusjonen av en levende verden hvor spillerne må trå varsomt hvis de skal klare å fullføre oppdragene så elegant og feilfritt som mulig.
For utenom den spennende historiemodusen tilbyr Hitman 2 også for første gang i serien en 1v1 flerspiller del som har fått navnet Ghost Mode, hvor spillere konkurrerer i et slags asynkront kappløp om å utføre de mest effektive snikmordene. Dette er en ganske stilig modus hvor to spillere starter på samme sted til samme tid men i hver sin verden og målet er å være første mann til å eliminere fem mål. Når en av spillerne har eliminert sitt mål har den andre spilleren begrenset tid til å prøve å sikre seg det samme mordet. Første mann til fem vinner.
Spillerne har nok en gang også muligheten til å lage sine egne oppdrag som kan deles med andre eller spille andre bruker-skapte oppdrag gjennom Contracts modusen, og Hitman 2 bringer også tilbake Sniper Challenge modusen fra Hitman: Absolution og denne kan også spilles i flerspiller modus . Per i dag finnes det ikke noen Elusive Target og Escalation oppdrag spillerne kan begi seg ut på, men IO Interactive har bekreftet at spillet kommer til å bli oppdatert med mer innhold i tiden som kommer og allerede i neste uke dukker skuespiller Sean Bean opp som det første målet.
Par alt dette sammen med muligheten til å spille gjennom alt av innholdet som ble gitt ut til det forrige spillet, som på toppen av det hele også har fått seg en liten overhaling for å inkorporere de nye spillelementene fra Hitman 2, er dette uten tvil det mest innholdsrike Hitman spillet per dags dato.
Det er ganske tydelig at Hitman 2 ble designet for å bygge videre på det grunnlaget som ble lagt under utviklingen av Hitman fra 2016, og selv om jeg vegrer meg i å bruke ordet “utvidelse” for å beskrive det i faret for at det skal bli feiltolket som noe negativt, er det i praksis det Hitman 2 er.
Her og der er det også synlig at IO Interactive ikke lenger har Square Enix penger å rutte med, mest nevneverdig er hvordan filmsekvensene mellom oppdragene har gått fra å være CG animerte til delvis animerte stillbilder med stemmer og lydeffekter lagt over.
Men med det sagt kan mye tyde på at IO Interactive har valgt å prioritere bruken av penger til de områdene de ville gjøre mest nytte for seg.
For selv om Hitman 2 i stor grad kan fremstå som mer av det samme fra det forrige spillet er det mye under panseret her som bidrar til å løfte opplevelsen betydelig.
For eksempel har IO Interactive og 47 lånt en håndfull elementer fra en viss annen serie som omhandler snikmord som blant annet lar deg forsvinne i folkemengder eller gjemme deg i høyt og mellomhøyt gress.
Måten spillet sømløst serverer deg ledetråder er også kraftig forbedret, noe som gjør spillet mer tilgjengelig for nybegynnere men som også helt enkelt kan skrues av for de som ønsker en mer tradisjonell Hitman opplevelse.
Over hele linja fremstår Hitman 2 som hakket mer polert enn hva det forrige spillet var, og med tanke på hvor vannvittig mye innhold det er her allerede, og hva vi kan forvente oss i form av gratis innholds oppdateringer i tiden fremover sitter vi igjen med et spill som lett kan sies at levere den absolutt definitive Hitman opplevelsen.