- Story
- Nostalgi
- Kontroller
- Grafikk
- Gameplay
Ah, gode gamle Titan Quest… Eller?
+ Mye av den gamle sjarmen lever enda. Spillet har fortsatt et meget solid fundament.
– Knotete kontroller, dårlig kampsystem. Rett og slett en dårlig port fra PC til konsoll.
I Zevs glade år 2006, kom et nytt spill til verden. Det skjedde i juni måned dette år at utvikler THQ ville forsøke å mette et sultent “Hack and Slash”-marked. Dette var et marked Diablo 2 hadde skapt seks år før. Med ingen Diablo 3 i syne var det flere utviklere som forsøkte å hive seg på dette, uten stort hell. THQs Titan Quest var vel det spillet som gjorde den beste jobben med å bli en suksessfull Diablo-klone.
Nå har spillet blitt 12 år gammelt og sitter og hyler og skriker på Fortnite og streamer Minecraft, istedenfor å gjøre lekser. Neida, men det har fått en relansering på PS4, og det er nettopp denne relanseringen anmeldelsen skal handle om.
Titan Quest er satt til et fiktivt antikkens Hellas, komplett med spartanere, navn som slutter på –os og en rekke skapninger fra gresk mytologi. Det er et “Hack and Slash” type spill og det inneholder alle de kjente og kjære elementene fra denne sjangeren. Løpe rundt og utforske mens man gjør livsfarlige oppdrag for vilt fremmede, trykke på monster til de dør, robbe (eller loote om du vil) likene deres, gå opp i nivå og gjenta. Man kan velge mellom åtte ulike klasser, som igjen er inndelt i spesialfelt. Disse klassene er varierte og byr på mye moro. Mens man går opp i nivå blir man, i kjent stil, sterkere og sterkere og kan drepe tøffere og tøffere fiender for å finne bedre og bedre skatter.
Det er Black Forest Games (Airline Tycoon Deluxe, Helldorado og Gaina Sisters) som har tatt på seg jobben med å porte Titan Quest over til PS4. Resultatet er som en ekte Vestlandssommer: Det har absolutt sine lyse sider, men det grå og kjipe gjør at man går glipp av de sammenhenge dagene med sol som gir en mild brunfarge. Grafikken og designet er knall, men resten er ikke noe å skrive hjem om. Historien i Titan Quest går ut på at du skal hjelpe menneskeheten med å bekjempe titanene som har brutt seg ut av sitt gudeskapte fengsel. Det er for all del ikke en ny historie på noe vis, men det funker. Kanskje det funker fordi historien ikke er veldig viktig.
Det som er viktig er slåssingen. Og det er der mye slåssing. Katastrofalt nok har utviklerne ikke gjort en god jobb med kampsystemet. Det som i Diablo og Torchlight funket så utmerket, nemlig bruken av joysticken som et “hjul”, er fryktelig dårlig utført. Targeting systemet er så banalt dårlig at det hele blir en frustrasjon. Man får ofte valgt et “mål” og hvis man trykker angrip på det målet, vil karakteren din springe over halve skjermen, forbi en horde fiender, for å slå dette beistet. Man må holde inne firkant og så snu joysticken mens man manøvrer et slags kjegleformet sikte for å bytte fiende (dette må skje stillestående). Hvis man omsider treffer en fiende med dette siktet, er det meget stor sjanse for at karakteren din vil angripe feil uansett. Dette fører til et utall urettferdige dødsfall og unødig mye frustrasjon.
I tillegg til slåssingen er det også problemer med størrelsen på ting. Skriften i tekstboksene er så liten at man må sitte med kikkert for å få med seg hva som står. Samtidig er det vanvittig knotete å skulle plukke opp skatter og loot. En kiste eller en fiende kan inneholde mange, mange ting; man har ingen peker å velge med, så man må manøvrere karakteren slik at han står riktig i forhold til den tingen du vil ha. Kun Hades vet hvor mange ganger jeg plukket opp feil ting, for å så gå inn på karaktermenyen, kaste det og så forsøke å plukke opp rett godbit. På toppen av det hele er spillet gjennomsyret av FPS drops og dårlig innlasting av teksturer.
Kort oppsummert har vi fått servert en ganske dårlig overgang fra PC til PS4. Den gamle sjarmen med å utforske og drepe tusenvis av monstre drukner i abnormalt dårlig kampsystem og knotete kontroller. Spillet i seg selv er ikke dårlig, men jeg vil anbefale å plukke det opp på PC.