Splitte mine bramseil, skipskamerater. Snart er skatten vår for snart er sjørøverspillet King of Seas ute på markedet. Hiv og hoi. Sånn, da har jeg fått brukt alle sjørøveruttrykk jeg kan i allerede i første avsnitt.
I King of Seas, som kommer på nyåret, seiler du skuta di over et tilfeldig generert kart med hav, øyer, havner, skatter, vrak og rikelig med skip å plyndre. Du starter spillet som enten en prins eller prinsesse som, noe forvirrende, blir beskyldt for å drepe kongen. Under flykten blir du reddet av en gjeng pirater som tar deg under sine seil.
Her starter ditt eventyr mot å bli en av historiens mest berykta pirater. Det er en hovedhistorie du kan velge å følge, men du plukker hele tiden opp sideoppdrag som er vel så interessante. Eller så kan du bare seile rundt og gjøre det du har lyst til.
Det eneste du må være klar over er at når du har tatt på deg eskorteoppdrag, så har du båten med deg helt til oppdraget er fullført. At det ikke alltid er ideelt lærte jeg på den tunge måten. Da en av to båter jeg hadde på slep ble senket i et annet sjøslag. Det er også et irritasjonsmoment at du aldri kan ta på deg mer enn 10 oppdrag av gangen. Og de oppdragene du har tatt på deg vises ikke i kartet før du gjør det aktivt. Klønete opplegg når du kun kan ha ett oppdrag aktivt av gangen.
Hovedtyngden i spillet ligger imidlertid i utforskning av den åpne verdenen. Her kan du angripe hvem du vil og du kan seile hvor du vil. Dette er imidlertid ikke bare et spill som fokuserer på båt mot båt-kampene. Du kan også gjøre mer fredelige ting som å fiske og leite etter sunkne skatter. Eller så kan du rett og slett bli en handelsmann ved å for eksempel kjøpe edelstener billig i en havn og selge dem dyrt i neste.
Du starter spillet ved å velge ett av fem forskjellig skip med forskjellige egenskaper. Skipet du velger kan imidlertid oppgraderes heftig underveis. Her kommer rollespill-elementene inn. Du har i tillegg spesialegenskaper du kan tilegne deg underveis.
Selve sjøkampene er ikke kompliserte, men de krever tålmodighet og visse taktiske egenskaper. Det nytter ikke å bare rette bredsiden mot fienden og hamre løs på skyteknappen. I tillegg til å vite når du skal skyte må du også finne ut hvor mye seil du skal ha oppe. Det påvirker svingradius og fart.
Spillmekanikkene er egentlig ganske enkle, men de forklares ikke på en god måte. For eksempel har du ulike kanonkuler. Noen til å skade skroget, noen til å skyte på seil og andre for å ta ut mannskap. For det første så får du ingen forklaring på hvilke kuler som gjøre hva. For det andre får du ingen forklaring på hvilke fordeler de ulike kulene gir. Jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor man skal bruke noen andre enn de som kan senke andre skip.
King of Seas er et avslappende spill, hvor du sjelden sitter på kanten av stolen i spenning, men som holder deg interessert ved at det stadig er noe å oppdage. Hvor levedyktig spillet er over lengre tid er vanskelig å si da vi bare fikk prøve en utgave med svært begrenset spilletid, men utgangspunktet er bra. Jeg håper historiedelen og forklaringene i spillet er forbedret til utgivelsesdatoen. Det største spenningsmomentet er som sagt hvor holdbart spillet er. Tilfeldig genererte kart kan selvfølgelig hjelpe, men det er ikke bare positivt. Det tar bort utviklernes muligheter til å holde kontrollen i en historiedel og gi deg opplevelser som er umulig når geografi og ruter ikke er forutbestemt.