Amerikanerne har et ordtak som sier at man i etterpåklokskapen har 20/20 syn og selv om vi vil tro at de fleste er rimelig fornøyde med å se året 2020 forsvinne i det fjerne mens vi ser frem til vaksinering og forhåpentligvis en normalisering av hverdagen, vil vi likevel ta et tilbakeblikk på året som har var.
Få grupperinger var bedre forberedt på en verdensomspennende pandemi enn de som spiller, og nå er tiden kommet for oss å hylle spillene som holdt oss gående og fikk oss på andre tanker når vi trengte det som mest.
Redaksjonen i Spill.no er mildt sagt spredt når det kommer til personlig preferanse for både sjanger, plattform og tematikk, noe som gjorde det vanskeligere enn vanlig å sette sammen en liste over spillene som har betydd mest for oss i 2020. Men gjennom å bøye og tøye det selvpålagte regelverket har vi klart å sette sammen en liste over de fem spillene som betydde mest for oss i fellesskap i 2020.
5. Hades
Fra Bastion til Transistor og Pyre har Supergiant vist at de kan levere ukompromitterte opplevelser som få andre små studioer kan. Filosofien deres er like enkel som den er genial: “Vi lager spill vi selv ville ha spilt” og med Hades tok de dette tankesettet til Rougelite Action Rollespill sjangeren på en måte vi ikke har sett maken til før.
Med et helt nydelig visuelt design, solid stemmeskuespill og en vanedannende sløyfe av å dø om og om igjen til man unnslipper underverdenen har Supergiant uten tvil levert en av de mest utfordrende, men likevel tilgjengelige Rougelite spillene i moderne tid, og suksessen spillet har hatt både i Early Access og etter at spillet ble lansert som fullversjon føler vi sier sitt.
4. Star Wars Jedi: Fallen Order
Jada, vi vet at Jedi: Fallen Order kom ut i november 2019, og vi var på vippen om vi skulle la det få stå på listen. Men sannheten er at flere av oss i redaksjonen ikke fikk anledning til å få spilt historien til Cas Kestis før verden gikk i total nedstengning, og som et spill som i stor grad ble forbigått i året det kom ut valgte vi å hylle det med en plass på denne listen.
I en tid hvor et genuint solid produkt fra Electronic Arts lisensavtale med Lucasfilm som ikke er nedlesset med mikrotransaksjoner og meningsløs fanservice ikke kunne virke lengre fra virkeligheten, leverer Titanfall utvikleren Respawn Entertainment et spill som, selv om det tidvis fremstår som ujevnt, leverer på fantasien ved å være en Jedi-ridder som står ovenfor håpløse odds. Med spennende nivådesign, et Sekiro-light kampsystem og genuint godt skrevne karakterer gav Jedi: Fallen Order oss et innblikk i et post-Order 66 Star Wars univers vi definitivt ikke ville vært foruten.
3. Ghost of Tsushima
Sucker Punch har lenge måtte finne seg i å spille andre fiolin til flere av Sony’s andre interne studioer, men tar for alvor steget ut av skyggen til Naughty Dog og Sony Santa Monica med Ghost of Tsushima. Spillet gjør kanskje ikke så mye nytt på egenhånd, men ved å bringe elementer fra spill som de tidlige Assassin’s Creed spillene og det intuitive virkemiddelet ved å la omgivelsene vise vei, ala The Legend of Zelda: Breath of the Wild, sammen med det forbløffende visuelle designet har den Seattle baserte utvikleren for alvor satt seg på kartet som en av de sterkeste kortene Sony har for hånden.
2. The Last of Us: Part II
Selv om vi alle sammen er drit leie av å høre dialogen rundt spillet fra de forsmådde kommer vi ikke fra at The Last of Us: Part II er en av årets viktigste og mest givende titler. Oppfølgeren til spillet flere av oss helst skulle sett få stå uten oppfølger klarer mesterstykket med å gjøre den rigide stealth action opplevelsen som var det første spillet om til en langt mer dynamisk en, med velpolerte spillmekanikker vi ikke har sett siden Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Historien spillet forteller var det gjerne ikke alle som var åpne til å få fortalt, men takler tematikk som hat, utenforskap og forsoning langt bedre enn vi har sett fra mange andre spill noen sinne.
1. Final Fantasy VII: Remake
Final Fantasy VII Remake setter en ny standard for hva man kan forvente ved en remake og leverer en moderne tolkning av kanskje tidenes mest elskede Final Fantasy. Square Enix viste her at de lett kunne dele opp spillet uten av det føltes mangelfullt, og den 45 timer lange historien står stødig på egne bein. Midgar har mer sjarm og personlighet enn i noen andre versjoner i Final Fantasy VII universet og det er så mye å gjøre at man lett finner seg i å glemme hovedhistorien og bare løpe rundt å snakke med folk sammen med Cloud, Aerith Barrett og Tifa. Vi gleder oss til å se fortsettelsen.
Skribentenes anbefalinger:
Anders: Half-Life: Alyx
Selv om det kanskje ikke har fått den nedslagskraften som det fortjener er Half-Life: Alyx etter min mening det viktigste spillet som ble sluppet i 2020. I likhet med sine forgjengere setter spillet gullstandarden for sin sjanger og nisje, ved å ta VR fra å være gimmick avhengig og forglemmelig og løfte det til en fullverdig spillopplevelse som gir en helt ny dimensjon til hva det vil bety å være tilstede i en spillverden.
I VR verdenen Half Life Alyx tilbyr er dagligdagse ting som vi tar forgitt i vår egen virkelighet gjengitt så naturtro at vi instinktivt reagerer på en måte tradisjonelle spill rett og slett ikke kan gjenskape, og om ikke det er fremtiden av dette mediet, så vet ikke jeg.
Kjell-Arne: Football Manager 2021
Hvert år blir Football Manager marginalt bedre. Akkurat nok til at man kan forsvare et kjøp. Football Manager 2021 er riktignok det største steget på mange år. Mye takket være en kampmotor som har fått en lenge etterspurt overhaling. Kampene flyter bedre og det er tettere på ekte fotball, uten en masse urealistisk tøys som skjer. Du ser spillernes ferdigheter kommer klarer fram og ikke minst dine taktiske disposisjoner og endringer. Dette er definitivt utgaven å investere i hvis du har vært borte noen år.
Carl Fredrik: Wasteland 3
Wasteland 3 er kanskje en av den mest robuste rollespillene jeg har spilt på veldig lenge. Det er utrolig mye som minner om Fallout serien, spesielt når det kommer til skills, perks og lignende. Egentlig er det ikke så rart at det føles slikt da skaperne av de opprinnelige Fallout spilla også er de som laget Wasteland spilla. Her deles mye av den samme humoren, type karakterer og våpen for å nevne noe. Wasteland 3 som rollespill er langt dypere enn hva vi til og med så i Fallout: New Vegas. Dine valg i spillet har konsekvenser du ofte ikke ser før lengre uti spillet. Og det er ingen som gir deg et hint om hva de riktige eller gale valgene er. Et must buy for fans av både XCOM og Fallout seriene. Dyp rollespillopplevelse full av konsekvenser og gjenspillbarhet.