Live A Live har alltid vært en liten myte i øynene til folk som elsker japanske rollespill. Sluppet på Super Famicom i Japan i 1994 og ble raskt til en liten kultklassiker da den aldri kom verken til Europa eller Amerika. Ikke engang da den ble sluppet på Wii U virtual console.
Nå har Square Enix laget den fra bunnen av i dere fenomenale 2D-HD engine og endelig er det tilgjengelig for en hel verden til å oppleve et av verdens mest unike JRPG titler.
La oss begynne å snakke litt om plottet. Her har du syv forskjellige fortellinger, satt i syv forskjellige tidsperioder. En er satt i steinalderen, en er satt i det kinesiske keiserdømmet og en er satt langt frem i tid. Husk at dette er et Super Nintendo spill så bare det i seg selv er ambisiøst. Det virker ganske fort som om disse plotlinjene ikke har noe mer hverandre å gjøre, men etter hvert så begynner man å se litt sånne røde tråder i de forskjellige historiene om at dette kanskje kan være større enn forventet. Det er ikke før man har spilt igjennom alle syv at man begynner å se det store bildet om hva dette spillet faktisk dreier seg om.
Det spesielle med disse fortellingene er at alle er gamplaymessig sett forskjellige. I Edo Japan spiller du som en ninja og må bruke stealth til å snike deg forbi fiender som er alt for kraftige for deg, kapittelet i den ville vesten skal man sette masse feller for å ta ned kriminelle, og i kapittelet satt i dags dato er det plutselig et slossespill (Tenk Street Fighter II som turn based). Kapittelene i Kina og steinalderen er typiske JRPG mens det satt i fremtiden plutselig blir et survival horror spill. Kapitelet i Steinalderen er satt helt uten dialog for å prøve å skape stemningen av urbefolkning før det vi i dag kaller språk eksisterer.
Jeg elsker det. Og hvert eneste kapittel var så unike å starte opp da jeg ikke ville forventet hva man faktisk skulle gjøre i hvert kapittel. Det kan tidlig virke som dette er et kort spill da kapitlene føles veldig korte men alt i alt så snakker man et 40 timers RPG her så er det er mye verdi for pengene.
Selvfølgelig har man jo et lite dilemma når det er snakk om så mye forskjellig pakket inn i ett, det kan fort bli litt mye, og om sjangeren i kapittelet du spiller ikke er helt din greie (Survival Horror i mitt tilfelle) så kan det føles ut som en byrde. Samtidig er ikke vanskelighetsgraden lett å balansere når gameplayet forandrer seg så mye.
Jeg føler jeg nok en gang må påpeke at dette kom ut for 30 år siden. Den magiske gull tiden til japanske rollespill. Jeg forstår hvorfor dette ikke ble lokalisert da det først kom ut, det er «All over The Place» og hadde ikke blitt akseptert i Vesten i 1994. Men i 2022 på Nintendo Switch, er dette et av årets beste spill. Square Enix holder på med mye remastere av 90 talls titlene sine. (Mana, Dragon Quest, Final Fantasy Pixel Remaster) Men Live A Live er første av disse som faktisk føles ut som det kunne vært et 2022 spill. Tidligere når jeg har spilt de har jeg følt. OK det er et 1993 spill oppdatert så jeg kan overse skjønnhetsfeil men i Live a Lives tilfelle er hele pakken så solid at det kunne like gjerne kommet ut i dag. Det er den beste bruken av 2D-HD motoren til nå og hele spillet er så sjarmerende.
Shimomura Yokos soundtrack er helt unikt og klarer å skape følelsene til hver eneste tidsepoke du er i. Under Vesten er det veldig Ennio Morricone inspirert western soundtrack mens i Edo Japan er det mer tradisjonelt folkemusikk som klarer å skape stemningen om at dette spillet er bare en skikkelig god opplevelse.
Jeg har tatt meg selv i mye refleksjon etter at jeg har spilt igjennom Live a Live. Det er et spill som alle må oppleve for å få en god følelse av fordi det er så spesielt. Pass på å spill alle fortellingene å gjør alt man kan gjøre her. For det er verdt det for den gode slutten.
Her har det tatt en av 90 tallets glemte JRPGs og pusset det opp og gjort det til et av de beste rollespillene som har kommet ut de siste årene. Dette er et must-play og jeg er spent på å se om noe annet kan måle seg med det i år.