Mortal Kombat er tilbake, og sparker og slår hardere enn før. Det er helt sinnsykt, nesten uhørt, at en spillserie som har passert 30 år gammel, fremdeles ikke bare holder seg relevant, men stadig forbedrer seg og konsekvent når nye høyder ved lansering.
Jeg var vage minner av å spille de gamle, klassiske Mortal Kombat-spillene på PC da jeg selv var 5-7 år gammel på slutten av 90-tallet, men Tekken-spillene på Playstation 1 var nok noe mer forlokkende, og jeg ble ikke gjenforent med den brutale gjengen før Mortal Kombat på Playstation 3 fra 2011. Morsomt nok var det et av de første høyprofilerte spillene jeg anmeldte som en noe ferskere spillanmelder, og siden da har Mortal Kombat vært min favoritt slåss-serie. Det var en perfekt ny start for meg, da det spillet var en reboot.
Denne gangen, hele 12 år etter Mortal Kombat (2011), gjentar historien seg: Mortal Kombat 1 er også en reboot. Her er det ikke bare historien som skal startes på nytt, men både gameplay, stil og design har fått en overhaling. Det var heller ingenting jeg nødvendigvis ville kalt “galt” med Mortal Kombat 11, det forrige spillet i serien, så Mortal Kombat 1 fremstår som en kjempestor prøvelse og godt eksempel på “Selv om det ikke er ødelagt, kan det fremdeles forbedres”.
MOOOORTAL KOOOOOMBAT!!!
En av grunnene til at jeg foretrekker Mortal Kombat over de andre store og kjente slåss-spillene er at jeg foretrekker angrep- og kombo-systemet. Alle figurer har relativt simple, men unike baseangrep knyttet til de fire hovedknappene, og du kan ganske lett gjøre et spesialangrep ved å trykke to retningknapper først. De er lette å gjennomføre, og du lærer fort noen favorittangrep til dine favorittfigurer.
Mortal Kombat 1 spilles fullstendig i 2D, til forskjell fra f.eks. Tekken, og noen eldre Mortal Kombat-spill, der figurer kan bevege seg rundt på baner. Her kan du bare gå frem og tilbake på banen, og det er heller ingen gimmicker på banene. Senest i det forrige spillet, Mortal Kombat 11, kunne du bruke deler av bakgrunnen til baner for å gjøre unike interaksjoner, men disse er like gjerne borte.
Ekte nostalgi-bomber for gamle fans
Nytt i Mortal Kombat 1 er “kameo-systemet”. Du velger ikke bare figuren din, men en ekstra figur som fungerer som en assist i kamp. Blant disse kameo-figurene finner du noen fan-favoritter som dessverre ikke fikk noen plass i historien, men dette er en god måte å gi disse figurene den oppmerksomheten de fortjener. Blant disse finner vi Sonya Blade, Jax og Kano, og alle har fått nye design basert på sine eldste og første design. Ekte nostalgi-bomber for gamle fans.
Når det kommer til slåss-spill er jeg ekstremt “kasual”, så jeg kan ikke gi noen dypere analyse av gameplay, men jeg kan gledelig dele at det er mye å gjøre i spillet for alle mulige type spillere.
For det første har spillet en fantastisk cinematisk enspiller-historie, som jeg snakker mer om etterpå, men det har også de klassiske “tårnene” der du sloss x antall kamper på rad mot datamaskinen. Her får du arkade-følelsen og unike videoer om figurene. Utover dette finner du også den største nyheten i Mortal Kombat 1: Invasion.
Invasion-modusen minner litt om et stort RPG-brettspill. Du beveger deg node til node i verdener basert på Mortal Kombats mange riker som Earthrealm, Outworld og Netherrealm, og hver node er en ny kamp eller utfordring. Her får du EXP og går opp i nivå, som igjen gir deg poeng du kan fritt bruke på å utvikle figurene dine. Skulle du ønske Johnny Cage hadde litt mer liv, eller Sub-Zero var urettferdig mye sterkere, kan du gjøre det. Invasion er også knyttet til spillets “sesonger”, fordi vi kommer selvfølgelig ikke unna.
Denne første sesongen er tematisert rundt ild, så du kan skaffe flere kostymer til alle figurer basert på sesongens tema. Jeg er på ingen måte fan av “sesonger” i spill, for jeg hater tanken på at spillet har masse innhold du sannsynligvis aldri vil kunne få på et senere tidspunkt, men jeg liker at Mortal Kombat 1 i det minste er veldig generøs ved måten du skaffer disse kostymene. Du kan kjøpe det kostymet du ønsker for 1500-4000 sesong koins. Jeg har ikke spilt “ferdig” Invasion enda, og likevel har jeg fått nok sesong koins til å kunne kjøpe alt tilgjengelig for mine 3-4 favorittfigurer, og har mer enn nok til overs for å kjøpe mer.
Mye å gjøre i spillet for alle mulige type spillere
Når det er sagt så finnes det også mer unike kostymer du bare kan skaffe utelukket gjennom kjøp av “premium kurrency”. Disse er det absolutt ingen måte å få på annet enn gjennom kjøp. Det synd disse ikke kan skaffes, selv i ørsmå doser gjennom spilling.
“Kame for the gore, stayed for the lore”
Om du er like “kasual” som meg så er det dette du spiller Mortal Kombat for: Historiemodusen.
På slutten av det forrige spillet, ble Liu Kang den nye “Keeper of Time” og “Fire God”. Disse kreftene tillot han å skru tiden tilbake å restarte hele universet og innta rollen som “Forsvarer av Earthrealm”, en rolle som før i all tid har tilhørt Raiden.
Uten å spoile for mye, betyr denne nye starten at de fleste figurene vi kjenner fra før i stor grad har fått andre roller og nye relasjoner. Mange av disse nye relasjonene føles så naturlige ut, at om du ikke er kjent med historien i Mortal Kombat fra før, så vil du kanskje ikke en gang merke at ting er annerledes. F.eks. er nå Kitana og Mileena biologiske søstre, noe man normalt ville gjettet ved første øyekast.
Ingen serie har et like prangende rollegalleri
I denne “Nye æra” har Liu Kang passet på at mye er som før, men at slemminger som Shang Tsung og Shao Khan ikke har kreftene eller posisjonene de før har hatt. Shang Tsung, som før har vært en mektig trollmann og vert for den titulære turneringen Mortal Kombat, er ikke mer enn en kvakksalver som prøver å selge falsk medisin, og Shao kan umulig være Khan, da Khan er en tittel på lederen av Outworld. Her er han istedenfor blitt General Shao, og leder av Outworld sin hær, under styre av Outworlds hersker Sindel og hennes døtre; Kitana og Mileena.
Når det kommer til historiefortelling i slåss-spill har Mortal Kombat vært den definitive kongen det siste tiåret. Ingen serie har et like prangende rollegalleri av gærninger du bare elsker å se slåss. Enten det er rivaliseringen mellom Sub-Zero og Scorpion, flørtingen til Johnny Cage, eller General Shaos konspirering er det umulig å ikke bli oppslukt.
Jeg klarer heller ikke slutte å trekke frem eller skryte av det fantastiske rollegalleriet, og særlig i lys av den nye historien. Det går selvfølgelig ikke an å ha Mortal Kombat uten f.eks. Sub-Zero og Scorpion, og selv om disse alltid har dukket opp, tør jeg å påstå at de, som mange andre figurer, er på sitt beste noensinne nå, både innen design, historie og gameplay.
Jeg ønsker også trekke frem og rose denne historiens fremstilling av Shang Tsung, for her har de tatt en som jeg har opplevd som en ganske forglemmelig skurk, og elevert han til favorittskurk. Han er en usedvanlig karismatisk bedrager og form-skifter, så det er lett å trekke paralleller til Marvels Loki og Tom Hiddleston, på bare gode måter.
Toasty!
Alt i alt synes jeg Mortal Kombat 1 leverer sakene der jeg forventer og mer til. Historien er spennende, slåssingen er moro og latterlig brutal, figurene har aldri sett så kule og unike ut før, og best av alt: Mortal Kombat er endelig ganske fargerikt igjen. Jeg gleder meg til å fortsette å spille en god stund fremover, og gleder meg enda mer til fortsettelsen noen år frem i tid.
PS: Anmelder har testet spillet på Playstation 5, selv om han nesten (egentlig ikke) skulle ønske han hadde testet Switch-utgaven istedenfor.