I spillet “Neva”, fra den spanske utvikleren Nomada Studio, kjent for suksessen “Gris“, følger vi krigeren Alba, og den lille ulven Neva i et sidescrollende adventure-plattformspill. Verden blir tatt over av en mørk kraft, og jorden og naturen blir sakte, men sikkert mørkere og mørkere. Neva mister moren sin, så kun som en liten valp blir det Alba og Nevas jobb å jobbe for å få verden tilbake slik den var.
Jeg skal prøve å være så subtil jeg kan, for det er vanskelig å fortelle hva som er bra med historien uten å røpe for mye. Spillet har en veldig god, rørende og sterk historie, og utviklerne er veldig gode til å bruke flere virkemidler i form av lyd og bilde på å hjelpe til med å fortelle historien på en god måte, uten at det blir for mye.
Som nevnt, er bildet og design en stor del av hvordan historien fortelles. Utrolig flotte scener med et rikt detaljnivå som underveis utvikler seg i tråd med historien. Musikken er, på samme måte; nydelig, subtil og stemningsmusikk, men samtidig utrolig godt og passende til gitte scener og hendelser underveis i spillet.
Spillteknisk stiller også spillet sterkt. Det er få, men gode spillmekanikker. Det er den klassiske firepunks angrep, hopp og sidehopp. Spillet er akkurat passe utfordrende for min smak, men kan også utfordres litt ekstra med noen ekstra samleobjekter underveis i spillet. Alba får også et par ekstra mekanikker utover i spillet som også syr seg godt sammen med resten, og fungerer også da det introduseres underveis og ikke “alt på en gang”.
Dette blir en veldig kort anmeldelse, men jeg synes det er vanskelig å si hva som er så bra med dette spillet, uten å røpe det som er, ja, bra med spillet. Spillet er heller ikke så veldig langt, så det er heller ikke kjempemye å fortelle om det, før man må røpe de gode delene av spillet. Det eneste jeg vil si er at dette absolutt er et spill som bør være på spill man burde spille i løpet av 2024, og er kanskje et av de fineste og peneste spillene jeg har spilt.