
Monster Hunter Wilds er nyeste spill i serien som hadde sin begynnelse på Playstation 2 i 2004.
En serie som har solgt over 100 millioner eksemplarer siden begynnelsen.
Så hvordan er det å komme inn i Wilds som en bortimot helt fersk jeger? Det er det jeg skal forsøke å svare best mulig på

Å komme seg ut av komfortsonen
Som du da skjønner, så er ikke jeg erfaren i Monster Hunter. Jeg husker at jeg kjøpte Monster Hunter Tri på Wii, men uten noen forkunnskap om hva jeg gikk til så opplevde jeg raskt at dette ikke var noe for meg. Årene gikk og det er vel senest 2 år siden jeg igjen prøvde Monster Hunter 4 på min 3DS.
Denne gangen var det vel viten om hvordan gameplayet var. Kanskje var det opplevelsen av at dette var et spill for “stort” for 3DS eller knotete styring på konsollen, men selv denne gangen ble det en kortvarig opplevelse som jeg la bort etter kanskje 7-8 timer uten å se meg tilbake i ettertid.
En ting jeg er veldig glad for, er at jeg har selv blitt veldig flink til å åpne opp for å prøve helt nye spill, både innenfor og utenfor min komfortsone. Noen eksempler på det er da jeg spilte min første spillmusikal med Stray Gods og alle stundene jeg har ledd eller nærmest grått da jeg kastet meg inn i Yakuza serien.
Det jeg vil frem til, er ikke at du som leser skal åpne deg opp for alt mulig rart, det er bare det at for min del, så har det gjort at jeg finner flere opplevelser innenfor spill som gir meg så mye glede.
Da var jeg ikke vond å be når muligheten kom en gang til. Jeg bestemte meg for at jeg ønsket å anmelde Monster Hunter Wilds..
Jeg er langt fra “ferdig” med spillet, men jeg har i skrivende stund kommet meg godt over monster hunter rank 30 og klokket inn nærmere 60 timer. Så jeg føler at jeg har spilt nok til å kunne komme med min mening så langt av min opplevelse med serien som tidligere ikke har klart å fengsle meg.
Og fy flate så gøy det har vært.

“Jakt, slakt og så gjøre det på nytt att”
Monster Hunter har en gameplay loop som er veldig enkel, men fungerer veldig godt. Du begynner med ganske standard kledning og våpen av ditt eget valg. Du får oppdrag i å beseire forskjellige monstre gjennom hovedhistorien. Hvert monster har sine styrker og svakheter som du må tilpasse jakten etter. De har også svake punkter du må utnytte for å gjøre mest mulig skade samt kutte av deler monstrene for deler du trenger til oppgradering av utstyret ditt.
“Jakt, slakt og så gjøre det på nytt att” Det er oppskriften til Monster Hunter. Det kan høres kjedelig ut på papiret, samtidig som spillene byr på veldig treg og innholdsrik opplæring i starten, har det også ganske komplekse menyer å forholde seg til.
Men om du går inn med åpent sinn og en liten dose tålmodighet for å komme deg gjennom starten som kan virke overveldende så får du så mye igjen for det. Du får lett mange titalls timer med avhengighetsskapende monster jakt igjen for det.

Når du først har funnet monsteret du har i oppdrag å jakte ned, begynner moroa. En kamp mot et monster kan vare alt fra 5 til 25-30 minutter+ avhengig av erfaring og utstyr du har tilgjengelig. Etter hvert som du hamrer løs på et monster, vil det begynne å stresse, bli sint eller panisk og løpe av gårde i dekning for å komme seg. Alle monstrene har sin egen måte å takle de ulike nivåene underveis i kampens hete. Noen virker redde og trekker seg unna mens andre fort blir paniske og angriper hyppigere og mer intensivt i håp om at du dør først.
Ingenting er da mer tilfredsstillende enn å få inn flere herlige komboer og se monsteret bli mer og mer utmattet og treg. Til slutt så segner de om og du får mulighet til å innhøste materiale fra monsteret som du kan bruke til å oppgradere utstyr og våpen.

Et våpen for enhver spillestil
Det er 14 forskjellige våpen å velge mellom, ett for enhver type spillerstil. Det er store sverd som vektlegger følelsen av å svinge noe stort og tungt hvor hvert slag virkelig teller når det gjelder rå styrke, buer av forskjellige slag hvor det lønner seg å utnytte piler med elementær skade, dual swords for deg som vil hugge løs og gi mange raske hugg med mindre skade per hugg og long swords som jeg brukte, som er en fin mellomting mellom de store tunge våpnene og de raskeste.
Hvert våpen har sin egen spillestil. Du må lære deg hvordan du skal stille deg til, hvordan animasjonene går og hvor raskt eller langsomt våpenet beveger seg i forhold til at du må beregne tid til å rulle unna eller gjøre en parry når monsterene slår tilbake.

Som jeg skrev så valgte jeg å gå for Long Sword, det virker å være en fan favoritt samtidig som den virker veldig lett å komme inn i, men samtidig utfordrende nok å mestre når det kommer til ulike komboer og timing som med alle de andre.
Det som er veldig fint er at allerede i den første halvtimen får du mulighet til å velge deg et våpen, teste det ut mot en treningsdukke og kjenne litt på følelsen av hva som passer deg best.
Deretter er det bare å lære seg komboer og mønster til monstrene du jakter til du kommer til selve kjernen av spillet.
Oppgraderinger av utstyret ditt
Det er så tilfredsstillende å se skaden du utgjør per slag/skudd øke for hver gang du har samlet inn materialer nok til å oppgradere til et sterkere og bedre våpen.
I tillegg til vanlig attack styrke har du også sjanse for critical hits og element typer å ta hensyn til. Noen våpen teller element skade mye mer på enn andre og det er veldig greit å se litt på youtube eller snakke med noen du kjenner som har erfaring fra serien når du begynner å gå fra lav rank til høy rank etter hvert som historien er over.
Jeg er som sagt en nykommer til serien, heldigvis har jeg en venn som kom med mange gode tips som gjorde at opplevelsen min ble mye mer behagelig enn om jeg skulle ha funnet ut av alt selv. Det er mye spillet ikke forteller deg samtidig som du får veldig mange beskjeder opp gjennom ting å gjøre og så videre. Det i tillegg til menyer som fortsatt kan virke rotete å navigere i.
Det jeg er nødt til å pirke litt i er at spillet kaster mye hint og tekst mot deg i starten, men det er fortsatt mye spillet ikke forteller deg, så det kan være lurt å dykke ned litt selv å finne ut av ting som er litt forvirrende.
Når du har kommet deg til rulleteksten i spillets historie så begynner moroa for alvor. Det er da du begynner å gå mot high rank og monsterene blir sterkere og mye mer morsomme å spille mot.
Som jeg nevnte lengre opp så er kjernen i Monster Hunter veldig enkel, jakt ned monsteret du leter etter, sank materialer og oppgrader utstyret ditt.
Det er simpelt men samtidig avhengighetsskapende. Du vil bare ta “én jakt til før du logger av”, få litt og litt bedre utstyr for å kunne denge løs på de største beistene med så høy skade per slag som overhodet mulig.

Hvem trenger vel en historie?
For meg som vokste opp med blant annet Super Mario nesten i morsmelka så er jeg vant med spill hvor det er gameplay som er i fokus og det narrative strengt talt ikke er nødvendig for annet enn en forklaring på hvorfor du skal gå fra A til B.
Monster Hunter Wilds faller inn her under et nødvendig narrativ bare for å ha en forklaring på hvorfor du gjør det du gjør.
Vi blir sendt ut på ekspedisjon til The Forbidden Lands for å utforske landets monstre og flora, på veien dit kommer vi over et barn som har rømt for livet sitt og etter du har reddet barnet blir det naturligvis nødvendig at du og laget ditt har som fokus å få han trygt tilbake til stammen sin.
Spillet prøver her å fortelle en historie med litt dybde i hvorfor monsterene dukker opp og oppfører seg så vilt som de gjør, men jeg klarte ikke å bli engasjert i det hele tatt i historien.
Hver gang det ble en mellomsekvens med masse prating, ventet jeg ivrig etter å se hva slags monster jeg skulle slakte når alle sammen var ferdig med å skravle.

Det må da nevnes at jeg er den typen spiller som nesten hadde drap i blikket da jeg spilte med utålmodige venner tidlig på 2000-tallet hvor mellomsekvenser kunne skippes ved uheldige knappetrykk og vi ikke kunne gå rett på youtube og se dem igjen.
Så det at sjefen for Monster Hunter serien har gått ut og synset om at fokuset på historie i spillene har vært utslagsgivende for seriens vekst i vesten får jeg ikke til å henge helt på greip, men nok om det.
Nesten problemfri flerspiller
Man kan jo ikke få med seg den totale opplevelsen her uten å jakte ned de største beistene sammen med en venn eller tre. Jeg har testet spillet på Playstation 5 og spilt nærmere 15-20 timer online med en venn som spilte på Xbox Series X. Det eneste vi trengte å gjøre var å finne hverandre med et Hunter ID søk, legge hverandre til i en venneliste innad i spillet og så var det bare å sende invitasjoner når vi skulle gå sammen. Og med Discord så tett integrert i dagens konsoller så glemte jeg helt at vi spilte på hver vår platform, alt bare fungerte så bra nesten hele tiden.
Det skal nevnes at jeg har opplevd noen ganger å få brudd i tilkoblingen til vennen min av uante grunner innad i spillet (så klart midt i en kamp mot en Tempered Rathalos) men det har vært lite av det totalt sett.

Konklusjon
Som i de fleste 3D Super Mario spill er ikke historien så viktig her heller. Jeg forstår hvorfor Capcom har valgt å prøve seg på en ok historie, men skal det funke så må den enten være enda større i omfang, eller så er det like greit om den reduseres til et minimum.
Det er uansett gameplayet man kjøper Monster Hunter for, og det innfrir så det synger etter.
Monster hunter Wilds er et spill jeg kommer til å spille jevnlig gjennom året tenker jeg når det slippes nytt innhold etter hvert. Men det er en allerede fullstappet pakke du får her med så mange timer pur glede at jeg vil anbefale det varmt til alle som er nysgjerrige og har sittet på benken litt redd for å prøve ut serien. Det er et godt startsted for nye spillere.