
AI LIMIT er noe så interessant som et spill fra China Hero Project.
Det er et prosjekt hvor Sony bistår med støtte til Kinesiske spillutviklere for spill til PS5.

Dette er et Soulslike i rette forstand hvor vi får servert punkter utover verden som du kan lagre fremgangen din på, samtidig som fiendene våkner til live igjen. Med unntak av bosser.
Likhetene er større enn forskjellene, på lik linje som Lies Of P som jeg endte opp med å like så godt at det kom på topplisten min for 2023.
Likt, men samtidig en egen identitet
Den store forskjellen er den grafiske stilen og at du mister ikke alle fragmentene du tjener opp når du dør.
Du mister kanskje rundt 20% hver gang du dør som gjør at du gradvis føler på fremgang uten at alt er svart når du stryker med. Du trenger heller ikke hente det tilbake når du dør da det er med deg, noe som er praktisk og gjør alt litt mer behagelig.
Dette blir avgjort av en type amulett du velger. Du får tilgang på flere utover spillet som gir deg mulighet til å velge andre som gjør at du mister mer når du dør, men til gjengjeld gir deg større mengder fra fiendene.

Den andre større forskjellen du vil legge merke til er som sagt det grafiske. Jeg har prøvd langt flere Fromsoftware og Soulslikes spill enn jeg har sett snurten av rulleteksten til.
Men felles med de fleste er at de ofte velger å gå for gotisk middelalder og andre mørke tematikker.
AI LIMIT går for et design som ser ut til å være tatt rett ut av en animeserie.
Hovedkarakteren din nærmest lyser opp i kontrast med omgivelsene som også, til tross for å være mørke, er estetisk pene å se på..
Misforstå meg rett. Jeg er veldig glad i både det gotiske designet i Bloodborne, Dark Souls og den fortapte byen Krat i Lies Of P, som ofte er litt mørkere i stil.
Spillet veksler mellom ulike områder med varierende design og fiender, nok til å holde deg engasjert.
Det jeg derimot vil pirke litt på er at flere av de store bossene de første timene er litt lik i design, selv om de har totalt forskjellige bevegelsesmønstre.
Rask, flytende combat
AI LIMIT har et typisk kampsystem med lett og tungt angrep på R1 og R2. Men du kan holde inn L2 og få tilgang til andre angrep som endres i forhold til hvilket våpen du bruker. Dette er med på å holde kampene interessante da du har tilgang på flere angrepsmuligheter.

For parry så kan du alternere mellom forskjellige egenskaper som skjold for å begrense skaden påført til å kjøre på med en direkte parry egenskap som må times akkurat med når fienden skal til å treffe deg. Den siste vil ikke beskytte med mindre du timer det riktig kontra skjold.
Er du en som elsker å gå offensivt til verks, kan du droppe begge to og ofre mesteparten av helsen din til fordel for høyere skade også.
Alt flyter også i 60 bilder i sekundet hvor jeg ikke har merket noen fall med unntak av litt skjermriving noen ganger ved raske kamerabevegelser. Noe som ikke har påvirket opplevelsen direkte.
En annen forandring jeg synes fungerer ganske bra er fjerningen av stamina.
Her kan du løpe og slå til krampen tar deg i fingrene om du vil. Stamina er byttet ut til fordel for “Synchronisation rate” som det heter i AI Limit. Hvert slag du treffer øker synkroniseringen som går opp til 100% og når du bruker parry eller spesialangrep som nevnt ved bruk av L2/LT og R1/RB bruker du av synkroniseringen.
Det er veldig forfriskende å slippe å bekymre seg for om karakteren din går tom for stamina på den måten vi har blitt vant til i sjangeren. Her må du bare passe på at du får inn nok slag innimellom blokkeringene og slagene for at du skal ha nok synk for å kunne fortsette å beskytte deg osv.

Konklusjon
Er du en som liker soulslikes og er sulten på mer så tror jeg du vil finne mye glede i AI LIMIT.
Så langt har jeg dødd masse, men også storkost meg da spillet er veldig godt optimalisert og flyter godt.
Det ser også utrolig pent ut med sin mer celshadet stil.