
Amy har mistet broren sin. Selv om hun ikke har sett han på mange år, kjenner hun på et stort savn. Kanskje også litt skyldfølelse. Når hun drar for å rydde ut leiligheten til Thomas finner Amy journalene hans. Det begynner å gå opp for Amy at det kan være noe mer enn bare at Thomas er død. Hun starter å leite etter broren – i drømmene sine.
Deep Sleep er en serie med psykologiske horror-spill av utvikleren scriptwelder. Jeg har ikke spilt noe av denne utvikleren tidligere, men etter Steam-anmeldelsene å dømme er det en hard kjerne med dedikerte fans der ute. Og i likhet med Deep Sleep: Labyrinth of the Forsaken er det spill med spill med guffen atmosfære og komplekse temaer.
Siden spillet hovedsakelig foregår i en drømmeverden er det stort rom for drømmelogikk og marerittscenarioer. Og selv om det er noen gufne, visuelle øyeblikk her er det først og fremst den trykkende stemningen i slow-burn historiefortellingen som er det fremtredende skrekkelementet her.
I bunnen er Deep Sleep: Labyrinth et pek-og-klikk eventyrspill med de elementene man forventer fra et slikt spill. Du undersøker et område hvor du finner oppgaver du skal løse og ting du kan plukke opp. Disse tingene kan kombineres eller brukes på spesifikke plasser. Det er imidlertid flere måter å løse enkelte oppgaver på, men hvis du bruker den gjenstanden til den oppgaven er det ikke sikkert du kan bruke den til å løse et oppdrag senere. Det gir spillet et ekstra element av valg.
Plassert midt inni dette pek-og-klikk-spillet er et survival horror-spill. For her er det monstre som jakter deg. Du kan enten gjemme deg og stikke av eller bekjempe dem. Hvis du velger å slåss (det er ikke alltid du har valget om å gjøre noe annet), så havner du inne i et turbasert kampsystem med begrensede ressurser. Du har i tillegg et ferdighetstre hvor du kan oppgradere Amy med ferdigheter som hjelper henne i drømmene.
For min del kunne jeg godt vært foruten kampelementet da det ikke tilfører opplevelsen noe for meg. Kampsystemet er også veldig enkelt og klønete. Spesielt når man sammenlikner det med kompleksiteten og finurligheten i oppgaveløsningen og den overgripende historien.
Spillets stemning understrekes dessuten av et minimalistisk, men godt, lydspor. Lavpikselgrafikkene er også med på å underbygge atmosfæren, selv om det enkelte ganger kan være vanskelig å tyde symboler du trenger for å løse oppgaven.
Når vi summerer alt dette så er det ikke noe tvil om at Deep Sleep: Labyrinth of the Forsaken er verdt å prøve. Liker du pek-og-klikk-spill med horroratmosfære kan dette være et ypperlig spill for oktober måned.