Ditt drømmespill-vinneren
0

Ditt drømmespill-vinneren

jan 06 Spill.no  

Vi i Spill.no ville høre deres ideer om deres drømmespill, og Nero kom opp med en veldig interessant idé. Den er allerede oversatt og videresendt til flere av våre utviklerkontakter.

Her er Neros spillidé som vi kårer til den aller beste:

“Tenk deg et Real Time Strategi spill, og et First Person “Shooter”. Slå dette sammen, og sett den i (for eksempel) vikingtiden. Andre historiske tider kan også være aktuelt. Det som skiller dette spillet fra de fleste andre spill er at det skal være realistisk (og lærerikt), strategisk (med tanke på utbygning), action fra sverdkamp, og det å dø betyr ikke slutten på spillet.

La oss si vikingtiden. Du er en leder/høvding for en gruppe mennesker, og skal bosette deg. Først må du velge hvor du vil “slå deg til ro”. Ved en fjellrygg, som vil beskytte flanken din? Eller ved en elv, så byttehandel går fortere?

Du som spiller vil styre denne høvdingen i første persons synsvinkel. Når du skal bygge, for eksempel, ett langhus, så må du merke av sånn cirka hvor det skal ligge. I noen bygg så trenger du tre, så du sender folk til å hogge ved. En bonus her er at disse folkene som bruker øks dag inn og dag ut, vil bli gode til å håndtere øks. Dermed kan det være lurt å bruke disse som soldater på grunn av deres ekspertise med å håndtere en øks.

Selv om du er høvding/konge, kan du dø. Det som skjer når du dør, er at en arvtager vil ta over tronen, og du vil få kontroll over den personen. Hvis du har vært for ivrig med andre ting, og ikke skaffet deg en arving, kan du utnevne en til å være nestkommanderende. Og du vil bli denne personen. Hvis alle disse folka er døde, da er det game over.

Politikk og innflytelse er også viktig. Du må opparbeide deg respekt. Hvis du ikke har opparbeidet deg respekt, kan et kupp finne sted. Må også huske på at når du tar kontroll over en ny person, så har denne personen en annen innflytelse enn den personen du førte inn i døden.

Som en viking du er, så er handel og raiding viktig. Du kan velge å sende deler av folka dine på tokt, eller du kan være med selv. Faren med å dra på tokt selv, er at du kan bli drept.

Kriging og slåssing er også en stor del av spillet. Du vil lære deg å bruke øks/sverd/spyd/skjold, som du kan svinge og slå mot fienden din i episke nærkamper (bueskyting er selvfølgelig også med). Når du er på slagmarken har du ikke dette oversiktsbildet som gir deg mikromanagment. Du vil sitte på hesteryggen og rope ut kommandoer. Kommandoene dine vil kanskje ikke nå fram hvis folka dine er for langt unna. Da kan det være lurt å ha satt opp en strategi på forhånd. Kanskje slår den feil, kanskje knuser du fienden.

Utvikling er også en viktig del av spillet. Kanskje vil en tømrer komme bort til smeden og spørre om han kan gjøre en liten forandring. Jo sier smeden, og vips lager du bedre og mer effektive økser. Kanskje vil en av øverst kommanderende komme med en ide om å bruke horn eller flagg for å gi beskjed over slagmarken, istedenfor å rope seg hes.

Dette er noen av de elementene som jeg ville ha hatt i et spill. Et morsomt, dypt og lærerikt spill, det er noe jeg ville ønsket og trolig andre også. Et spill som gir deg følelsen av at du er der og da”.

Tekst av Nero.

Takk til alle som har bidratt, det har vært veldig mange gode tanker der ute, men det kunne bare bli en vinner.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.