Det er ikke alltid lett å være innovatører. Trendsettere. id Software vet hva jeg snakker om. De fant praktisk talt opp sjangeren førstepersons skytespill med «Wolfenstein» og «Doom». Men da «Doom 3» ble lansert i 2004 mente mange at spillet, til tross for fantastisk grafikk, hadde utdatert gameplay. Med «Rage» vil id Software bevise at de kan mer enn bare pen grafikk.
Propell fra Texas
Tim Willits er creative director for «Rage», og står utålmodig og tripper idet vi går inn i et mørkt rom dominert av en svær TV-skjerm på veggen foran oss. Vi har knapt rukket å sette oss før texaneren har begynt å fyre løs med skravla si. Hvor kommer vi fra? Hvordan har vi det? Er vi slitne etter gårdagen? Han lader seg opp, tramper frem og tilbake, og når sistemann har satt seg kaster han seg hodestups inn i presentasjonen sin.
– «Rage» er det første spillet på ti år fra id Software som ikke er en del av en eksisterende serie, forteller Willits.
– Det er fortsatt et ekte førstepersons skytespill, selv om det inneholder både kjøring og racing. Men siden vi snakker om et helt nytt spill fra id, følte vi at vi måtte gjøre noe spesielt. Noe mer enn bare å løpe rundt og skyte, fortsetter Willits.
Idet spillet laster inn på Xbox 360, snakker Willits om grafikken. Navnet på spillmotoren er idtech5, et avansert monster av en grafikkmotor som genererer individuelle teksturer i hele spillverdenen.
Ødemark
Spillet starter, og vi skjønner umiddelbart hva Willits mener. Det er lekkert. Svært lekkert. Vi står i et ørkenlandskap, og grafikken rundt oss på alle kanter er sylskarp. Og uhyre detaljert. Alt er fullt av detaljer. Alt fra klipper til småstein, grus, sand, steiner og små busker. Alt ser håndtegnet ut. Alt har egenart. Det virker på en måte tegneserieaktig, det er nesten for detaljert.
Verdenen i «Rage» er ødelagt. Vi snakker nok et spill der menneskeheten har blitt utsatt for en katastrofe. Ikke atomkrig, som i «Fallout», denne gangen er det en asteroide som har kræsjet i jorden og lagt verden i ruiner. Heldigvis hadde menneskene en plan, med svære underjordiske arker skulle de sikre overlevelse. Hundrevis av arker ble bygd, men kun en av disse har overlevd kometen. Og gjett hva, du er selvsagt en av innbyggerne som kommer til overflaten for å kjempe mot mutanter og den nye verdensordenen.
Ja, vi tenker umiddelbart «Fallout», men der «Fallout»-spillene har solide rollespillmekanikker i bunnen, er «Rage» en mye mer rendyrket actionopplevelse.
På skjermen går vi inn i et hus, og den første nedturen kommer i form av Crazy Joe. En karakter som advarer oss mot mutanter. Han beveger seg som en tråddukke, bøyer seg hit og dit med armer i alle retninger. Munnen beveger seg knapt, og han stirrer på oss med døde øyne som aldri blunker. Kontrasten til den fantastisk realistiske grafikken utenfor hytta til Crazy Joe er stor, jeg blir satt ut av den Ivo Caprino-aktige figuren fremfor meg, og plutselig er ikke den realistiske fremtidsverdenen like troverdig lenger. Forhåpentligvis jobber id Software med å forbedre figuranimasjonene til den endelige versjonen.
«Mad Max»
Men jeg glemmer fort muppet showet i hytta, for idet vi kommer ut har det ankommet noen mutanter. De kaster molotov cocktails og stormer mot oss. Frem med skytevåpen, pang og smell, og etter et halvt minutt er kampen over og vi befinner oss i en bil. En kjapp buggy som raser over sanddyner og steiner. De to maskingeværene på taket pumper ut bly på andre biler med banditter bak rattet. Eksplosjonene er mektige, og det hele ser svært gjennomført ut. Det er «Mad Max» i spillform, og jeg digger det.
– Ødelegger du bilen må du få den tauet tilbake til byen. Der kan man reparere den, og også tilpasse bilen med nytt utstyr, nye våpen, ny dekor, og så videre. Man kan også kjøpe og selge utstyr og våpen, og få oppdrag i byene, forklarer Willits, mens han laster inn et nytt nivå med byen Wellspring. Det er på tide å få hakeslepp for andre gang i dag.
Wellspring er en westernby med enkelte asiatiske trekk. Støvete, fargerik og ekstremt lekker. Willits går rundt og viser oss detaljer, rør og vifter. Søyler og trapper og grafitti. Blinkende neonskilt og overfylte søppelbøtter. Skur og brusautomater. Jeg blir ikke lett imponert av god grafikk, men jeg må innrømme at «Rage» er i en klasse for seg. Byen er så full av detaljer at jeg nesten kan kjenne lukta av røyk og kloakk der jeg sitter. Willits tar oss med vekk fra gata, inn i en røykfylt bar. Ingen loading eller pauseskjermer, bare rett fra en solfylt handlegate inn i en mørk bar.
– Her kan vi få ulike oppdrag. Vi har lagt opp spillet slik at du har flere oppdrag som du kan gjøre kontinuerlig. Liker du bilkjøringen og å skyte andre banditter i biler, kan du kontinuerlig ha det som oppdrag og gjøre det hele tiden, om du vil, forklarer Willits, som velger et annet oppdrag. Banditter har nemlig invadert brønnen og vannreservoiret til Wellspring, og innbyggerne vil at vi skal jage de vekk.
– Det finnes mange ulike klaner og gjenger i spillet, med ulike ferdigheter. Denne gjengen kalles Ghost Clan, og er spesielt smidige og hurtige, noe dere vil få se snart, forklarer Willits, mens vi beveger oss ned i tunnelene under Wellspring.
Willits velger en armbrøst til vår helt, og forklarer at alle våpen har ulike ammunisjonstyper. Vi lader med en elektrisk pil, og sniker oss bort til to banditter som står i vannet. Et lite skudd, og begge to står og rister i noen sekunder før de faller om. Jada, det er en taktikk vi kjenner fra «Bioshock», men det gjør ikke noe.
Etter at bandittene har segnet om løper Willits frem for å ransake dem.
– Loot er viktig, det er mye looting i spillet. Det du ikke kan bruke kan du selge for penger. Vi har ikke noe vektsystem i spillet, så du kan bære med deg så mye du vil.
Willits sniker seg videre gjennom korridorene i undergrunnen. Ved et punkt stopper han opp og tar frem en radiostyrt bil. Plutselig styrer vi bilen. Gjennom en korridor, inn i et rom. To Ghost Clan-medlemmer står der. Boom.
– Radiostyrt bombebil, sier Willits med et glis.
Lenger inn i komplekset angriper flere fiender oss i et digert rom. Bevegelsene er imponerende. De løper på vegger, hopper opp på gelendre og klatrer til høyere avsatser. Det ser nesten for bra ut, så jeg kremter og spør om disse bevegelsene og hendelsene er forhåndsskrevet, eller om de har en kunstig intelligens som styrer bevegelsene.
– Godt spørsmål, svarer Willits.
– Bevegelsene til fiendene er ikke scriptet, alle har kunstig intelligens. De ulike klanene oppfører seg forskjellig. Ghost Clan er smidige, de har en innebygd kunstig intelligens som har oversikt over rommet de er i og hvor de kan bevege seg, og tilpasser bevegelsene sine basert på hva spilleren gjør og hvor han er. De ser også hverandre. Hvis du er i nærkamp med to eller tre fiender så holder de seg for eksempel unna, forklarer Willits.
Willits tar oss med til det siste nivået i demoen. Basen til en klan som kalles for The Wasted. Der Ghost Clan løp langs vegger og hoppet mellom avsatser for å ta oss i nærkamp, er disse mest opptatt av å ta dekning og skyte på oss. Willits beveger oss gjennom et ruinert gammelt kontorbygg, og hvert eneste rom oser atmosfære via den detaljerte grafikken. Så er det hele slutt.
Idet vi blinker med øynene og tilpasser oss den virkelige verden igjen, smiler Willits bredt.
– «Rage» skal komme i 2011. Vi pleier å si at spillene kommer når de er ferdige i id Software, men denne gangen lover vi at det kommer i 2011. Spillet vil komme på to disker på Xbox 360, og på en disk på Playstation 3 og PC. Man må bytte disk på et veldig logisk punkt i historien, så det føles helt naturlig, forsikrer han.
«Rage» er et beinhardt skytespill i ekte id-tradisjon, men samtidig virker det som firmaet har klart å unngå å falle i den samme fella de falt i med «Doom 3». «Rage» har elementer fra «Rage» og «Fallout 3», med en mer åpen og variert spillverden enn de id Software har servert oss før. Den umåtelig lekre grafikken, de solide skytevåpnene, og den fantastiske atmosfæren gjør at dette plutselig klatrer høyt opp på ønskelista vår for spill vi gleder oss til i 2011.
«Rage» er utviklet av id Software og utgis av Bethesda Softworks. Spillet kommer på Xbox 360, Playstation 3 og PC i 2011. Bethesda betalte reise og opphold for oss til Paris, der vi møtte Tim Willits og fikk presentert spillet.