Bevegelseskontroll var det store hipster-ordet på E3. Selv om både Microsoft og Sony er på banen med sine egne nye kontrollmetoder, er begge ganske sparsomme med å rose Nintendo for å ha lagt hele fundamentet for fire år siden med Nintendo Wii. Ifølge Microsoft og Sony kommer revolusjonen først nå, og Sonys revolusjon består av et kontrollsystem som minner mye om Wii-kontrollerne.
Move!
«Playstation Move» er navnet på Sonys kontrollsystem, som kan brukes med og uten Sonys kamera «Playstation Eye». Systemet består av en hovedkontroller, en avlang fjernkontroll-lignende dings med en lysende kule på toppen. Sammen med denne kan du bruke en såkalt nunchuck-kontroller, som gir deg flere knapper og styringsmuligheter. I tillegg er «Playstation Move» synkronisert med «Playstation Eye» – kameraet til Playstation 3.
Kamerafunksjonaliteten blir demonstrert effektivt i Move-spillet «Start the Party». Her får jeg prøve fire ulike småspill, der jeg selv er i midten av skjermen. Move-kontrolleren jeg har i høyre hånd blir byttet ut med ulike virtuelle gjenstander på skjermen, en tennisracket for å smekke fluer, en vifte som skal blåse på fugleunger, eller en lommelykt. Faktisk føles det så naturlig å smekke fluer med en tennisracket at jeg ikke tenker over at det er en håndkontroll jeg styrer, på skjermen ser jeg nemlig tennisracketen og øynene og hjernen min forteller meg at det er det jeg holder i hånda.
Bevegelsene gjengis også nøyaktig og presist, og mitt førsteinntrykk av «Playstation Move» er svært positivt. Men mine inntrykk av «Start the Party» er kanskje ikke like positive. Dette er et oppusset «EyeToy»-spill. Smekke fluer med en racket, eller blåse fugler opp i et reir er ikke aktiviteter med lang levetid. Som teknisk demonstrasjon av mulighetene til Move-kontrollerne fungerer «Start the Party» greit, og det vil helt sikkert underholde de minste i noen dager, men det er lite her som vi ikke allerede har prøvd i en eller annen form på Wii eller i gamle «EyeToy»-spill.
Seig slåsskamp
Da er ambisjonene desto høyere i «The Fight: Lights Out». I dette slåssespillet, der den usedvanlig stygge grafikken er det første som slår meg, skal du holde en kontroller i hver hånd og slåss mot motstandere i et brutalt urbant miljø. Jeg styrer en fyr jeg ser ryggen til, og slenger jeg ut nevene mine mot skjermen, gjør han det samme.
For det meste. «The Fight: Lights Out» føles nemlig merkverdig seigt. Når jeg langer ut det jeg klarer mot skjermen, følger slåsskjempen min opp med et sirupstregt slag mot haka til motstanderen min. Jeg slenger ut en rask 1-2-kombinasjon, men spillet oppfatter knapt nok det første slaget mitt. Presisjonen er heller ikke helt på topp, jeg prøver å utntytte åpninger i motstanderens forsvar, men treffer ikke der jeg skal.
«The Fight: Lights Out» føles som en flopp med altfor seige og uresponsive kontrollere, og den grusomme grafikken hjelper heller ikke. Spillet har en amatørmessig demo-aktig grafikk, figurene som slåss er stygge og firkantede, og presentasjonen er elendig.
Ambisiøst sportsspill
Da ser «Sports Champions» mye bedre ut. I denne konkurrenten til «Wii Sports Resorts» kan man konkurrere i seks ulike sportsgrener. Jeg fikk muligheten til å teste bueskyting, og med tanke på at denne grenen er den beste i «Wii Sports Resorts», ble jeg imponert. Grafikken er klar og fin, og responsen i kontrolleren er også god. Man må ta den ene hånda bak ryggen for å ta frem en pil, før man så tar hånda frem mot den andre utstrekte armen, og beveger den bakover som om man strammer en bue. Sikt på blinken, slipp knappen, og pilen flyr avgårde.
Fengende og naturlig, men jeg innrømme at jeg holder en liten knapp på «Wii Sports Resort»-varianten, som særlig med Wiimotion Plus-kontrollen føles hakket mer responsiv og presis. Men dette kan bare være en vanesak. Førsteinntrykket av «Sports Champions» er positivt, og hvis de andre fem øvelsene er like fengende, blir dette et av de bedre Move-spillene.
Presist potensial
Disse tre spillene var det jeg rakk å teste i første omgang. Det som imponerte mest i spilltesten var hvor naturlig det føles å bruke Move-kontrolleren. Her har nok Nintendo litt av æren, for det føles ærlig talt veldig som å bruke Wii-kontrolleren. Det som var grunn til bekymring var at kontrolleren måtte kalibreres ganske ofte, noe de Sony-ansatte hevder skyldes forholdene på messa med masse bevegelse og folk i bakgrunnen.
Min første halvtime med «Playstation Move» leverte akkurat det Sony har lovet hele veien, og potensialet er absolutt her for å gi oss et nytt og presist bevegelsesbasert kontrollsystem. Så får vi bare håpe at spillene får et formidabelt løft når systemet endelig når markedet, de mange Wii- og «EyeToy»-kopiene som har vært vist frem så langt føles litt som gårdagens spill på en ny konsoll. «Playstation Move» trenger å vise at den er noe mer enn dette for å virkelig vekke interessen min.
For bilder av «Playstation Move», se neste side!
«Playstation Move» lanseres i Europa 15. september.