Tom Clancy’s navn pryder flere populære spillserier. «Rainbow Six», «H.A.W.X.» og «Splinter Cell» er tre populære spillserier som forfatteren har vært involvert i, og nå kommer et nytt kapittel i hans «Ghost Recon»-serie, som handler om soldater fra fremtiden.
Invadert Norge
Ikke som i tidsreisende science fiction-soldater, men et forsøk på å gjenskape et realistisk bilde på hvordan krigføring vil foregå ti til femten år inn i fremtiden. Med ny teknologi, nye våpen og et nytt trusselbilde.
Et trusselbilde som ikke er spesielt hyggelig for oss nordmenn. Jeg står ved siden av Gabrielle Shrager, som har skrevet mye av handlingen i det kommende «Ghost Recon: Future Soldier» og ser på spillet som blir demonstrert av en annen Ubisoft-ansatt. På skjermen studerer jeg et grått og blekt kystlandskap, ruinene av en by, et sammenrast hotell og en vaklevoren pir. Det er tydeligvis fjære, for havet har trukket seg langt vekk fra kaien og bryggen. Shrager sier at vi befinner oss i et Nord-Europeisk land, og jeg spør raskt om hun mener Norge.
– Ja, det er Norge, bekrefter Shrager, og utdyper nærmere.
– Norge har fått en sentral rolle i spillet, ettersom Tom Clancy har spådd at Norge kommer til å bli en «hot spot» i fremtidige konflikter, sier Shrager, og jeg vet ikke helt om jeg skal være stolt eller redd.
Uansett er det en merkelig «Gears of War»-aktig Norge jeg ser foran meg. Det minner lite om noen norske byer jeg kjenner til, heller en standard generisk spillby. En soldat dukker opp på skjermen, i full grunnutrustning. Han lusker over stranda mot kaien, og blir med ett usynlig.
– Stealth-kamuflasje er et av de nye elementene i spillet, som endrer dramatisk på gameplayet, forklarer Shrager, idet vår helt lusker mer eller mindre usynlig frem mot brygga. Usynligheten er svært effektiv, vi kan gå midt blant fiendesoldater og rett inn i hovedkvarteret deres uten at de merker oss, men Shrager forsikrer oss om at «Ghost Recon: Future Soldier» vil bli mer et strategisk militæractionspill enn snikespillet «Splinter Cell».
– Det er svært begrenset hva du kan gjøre av handlinger når du er kamuflert. Du kan kun bevege deg sakte, og det er også begrenset hvor du kan gå, forklarer Shrager.
Dynamiske oppdrag
Vår helt ber om en satellittscanning av området, og etter noen sekunder får vi en oversikt over alle fiender i området, sammen med identiteten til fiendene. Det viser seg at en etterlyst krigsforbryter er i kaiområdet, og målet for oppdraget vårt forandrer seg plutselig.
– Et nytt element i «Ghost Recon: Future Soldier» er at oppdragene har blitt dynamiske og kan forandre seg underveis. Hvis du oppdager viktig informasjon, kan du få helt nye oppdragsmål midt i oppdraget, sier Shrager.
Og det får vi. At en etterlyst russisk krigsforbryter er i nærheten er en sjanse vi ikke kan la gå fra oss. Vi får beskjed om å fange eller eliminere han, og som sagt så gjort. Med optisk kamuflasje aktivert sniker vi oss nærmere, mot en vaktpost. Vi går bak vakten, og eliminerer han med et stille pistolskudd. Noen andre soldater kommer forbi, og vi holder oppe den døde vakten slik at han ser levende ut der han sitter bak maskingeværet. Scenen ser noe forhåndsscriptet ut, og Shrager vil ikke si noe om dette blir et nytt gameplay-element eller bare er en forhåndsbestemt handling vi ikke har kontroll over.
– Det jeg kan si er at vi har økt fokus på nærkamp i «Ghost Recon: Future Soldier» enn det har vært i tidligere spill. Den optiske kamuflasjen gjør at man kan komme svært nær fiendene, og dermed kommer det til å bli flere nærkamper i spillet enn det har vært før.
I fiendens base
Med den optiske kamuflasjen fortsatt aktivert, kommer vi helt inn i leiren til fiendene. Vi går rundt blant fiendesoldater som ser rett gjennom oss, og jeg må innrømme at det føles litt merkelig. Der jeg i tidligere «Ghost Recon»-spill har lusket rundt i gress og spionert på fiender gjennom et kikkertsikte, er dette et tydelig taktskifte for spillsjangeren. Den optiske kamuflasjen kommer til å forandre måten vi spillet «Ghost Recon» på, og det kommer til å ta litt tid før jeg blir vant til å ha så store baller at jeg bare kan marsjere rundt blant fiendene.
I leiren ser jeg for første gang noe til lagkameratene mine. Ved hjelp av den moderne teknologien kan jeg se hvor de sikter, og Shrager forklarer at man kan velge hvem lagkameratene skal skyte for å gjøre et angrep mest mulig effektivt. Våre kompanjonger får tildelt ulike mål, mens vår egen helt sniker seg inntil krigsforbryteren. Deretter gis et signal, og vips så ligger halve leiren i bakken, og krigsforbryteren er arrestert. Det ser klinisk og effektivt ut.
Kamp
Men så kommer det flere slemminger til unnsetning. Nede på stranda stormer soldater nærmere, og vi går i dekning. Plaffer løs. Dette er mer det «Ghost Recon» jeg kjenner til. Dekningsbasert strid, rykke frem fra dekning til dekning, legge ned pressild, og så videre. Det ser bra ut, kulene flyr rundt øra på oss, og en diger dronemaskin inntar stranden.
– Roboter og droner er i ferd med å bli et sentralt element i moderne krigføring, og derfor spiller disse en sentral rolle i spillet, sier Shrager.
Droner er ikke det eneste som er nytt, også våpenet til spesialsoldatene våre har fått det nyeste av det nyeste. Ifølge Shrager kan man tilpasse våpenet med 30 forskjellige varianter av tilleggsutstyr.
Ny retning
Det smeller videre på stranda, et helikopter skytes ned, og demonstrasjonen nærmer seg slutten. Det er litt blandede inntrykk jeg sitter igjen med. Jeg er ikke helt solgt på den optiske kamuflasjen, det så rett og slett litt for absurd ut å tråkke rundt midt blant fiendene, og det er et element som kan forandre spillseriens karakter såpass mye at vi sitter igjen med noe helt annet enn «Ghost Recon» som vi kjenner. Men resten virket svært solid. Og at Ubisoft har plassert store deler av konflikten i spillet i Norge, er jo både skremmende og hyggelig samtidig.
Se flere bilder fra spillet på neste side!
«Ghost Recon: Future Soldier» utvikles og utgis av Ubisoft. Spillet skal komme på PC, Xbox 360 og Playstation 3 mot slutten av 2010.