Sniktitt: «Fallout: New Vegas»
0

Sniktitt: «Fallout: New Vegas»

I forrige uke var Spill.no på spillmessa Gamescom i Tyskland. Onsdag var forbeholdt pressen, men på torsdag ble messa åpnet for allmenheten og tusenvis av spillinteresserte strømmet inn messedørene.

Bethesda Softworks var selvfølgelig også til stede på Gamescom, og genererte stor interesse blant både journalister og spillinteresserte med deres kommende stortitler «Brink», «Rage», «Hunted: The Demon’s Forge» og «Fallout: New Vegas».

Spill.no var blant de utvalgte spillmediene som fikk prøvespille «Fallout: New Vegas», og etter mer enn en times spill er vår konklusjon klar. Les mer om denne mot slutten av denne artikkelen.

Samme univers

«Fallout: New Vegas» blir utviklet av Obsidian Entertainment og distribuert av Bethesda Softworks. Bethesda er også distributøren av den enormt populære forgjengeren «Fallout 3», og er en av de største spilldistributørene i USA.

«Fallout: New Vegas» er ingen direkte oppfølger til «Fallout 3», i den forstand at forgjengerens protagonist – «The Lone wanderer» – ikke gjør noen opptreden i «New Vegas». Historien utspiller seg imidlertid i samme post-apokalyptiske univers, men istedenfor Washington D.C. er handlingen denne gang lagt til den langt lystigere amerikanske vestkysten – nærmere bestemt Nevada-ørkenen.

Et oppdrag som går galt

Året er 2280. Du er et uskyldig pakkebud – «The Courier» – som blir sendt til Las Vegas for å levere en pakke. Oppdraget går imidlertid ikke helt som planlagt, og du blir skutt og forlatt for å dø i ørkenen. Heldigvis stubler Victor, en vennligsinnet robot, over den gjennomhullede kroppen din, og bringer deg til den lille byen Goodsprings. Her forbarmer byens lege – Dr. Mitchell – seg over deg.

I en lignende åpningssekvens som den vi finner i «Fallout 3» må du deretter lære deg å gå, plukke opp gjenstander og føre en samtale, før den snille doktoren overlater deg til deg selv – og du kan legge ut på eventyr i ødemarken. Her finner man et spennende aspekt ved «Fallout: New Vegas»: Ved spillets begynnelse kan man velge å spille med enten normal vanskelighetsgrad eller «Hardcore». I «Hardcore» fungerer ikke «Stimpaks» umiddelbart (men over tid), ammunisjon har også vekt og man må drikke, spise og sove for å overleve. Som navnet indikerer er «Hardcore» den foretrukne spillemodusen for både «Fallout 3»-veteraner og menn med bronseballer, og det sier seg selv hvilken vanskelighetsgrad Spill.no’s utsending valgte.

Nostalgisk gjensyn

Byen Goodsprings sliter med to problemer: en gekko-invasjon som truer byens vannreservoarer og en gjeng opprørere ved navn «The Powder Gang». Byen er også befolket med en rekke personligheter, deriblant Easy Pete, Sunny Smiles og Trudi, byens ordfører. «Fallout: New Vegas» later å ha en jevn vanskelighetsprogresjon, og den første timens spilletid gjennom Goodsprings og omegn burde oppleves interessant og balansert for både nye og gamle «Fallout»-fans.

Spill.no testet «Fallout: New Vegas» på en relativt vass PC, men kunne ikke umiddelbart fastslå de største forandringene på den rent grafiske siden av spillet. Dette henger sannsynligvis sammen med at «Fallout: New Vegas» bruker den samme spillmotoren som «Fallout 3». Visuelt sett er grafikken denne gang lystigere og ikke så grå som i forgjengeren, men først og fremst vekker dette minner fra «Fallout 3».

Også måten historien blir fortalt på gir et nostalgisk gjensyn med «Fallout 3». Historien ruller langtsomt fremover, og ofte får man ikke det fulle og hele bildet av en situasjon før du har utmattet alle dialogmuligheter med alle karakterene i en by eller sted.

«V.A.T.S.» er tilbake

Nå har undertegnede primært spilt «Fallout 3» på Playstation 3 – og utelukkende spillt «Fallout: New Vegas» på PC – men jeg kan allikevel ikke se noen større forandringer på måten man interagerer med spillet på. Dialogsystemet oppfører seg stort sett likt som i «Fallout 3», med noen små forbedringer på «V.A.T.S.», spillets kampsystem. Tidligere har kinematiske slow-motion scener vært forbeholdt de som benyttet seg av «V.A.T.S.»-systemet, men nå er dette også inkorporert for de som spiller (og skyter) i sanntid.

Karma-systemet fra «Fallout 3» er også tilbake, men denne gangen er det akkompagnert av et rykte-system – lignende det man finner i «Fallout 2». Mens karma forteller omgivelsene dine om du er god eller ond på en ganske sort-hvit måte, så vil ryktet ditt i mye større grad avgjøre hvordan mennesker reagerer på deg; har du et dårlig rykte vil du eksempelvis kunne få ordensmakten etter deg, og har du et godt rykte vil folk oppsøke deg for å få hjelp med problemene sine.

En ny suksesshistorie

En time inn i «Fallout: New Vegas» kan ikke vi i Spill.no gjøre noe annet enn å lene oss tilbake og gi Obsidian Entertainment og Bethesda Softworks en langsom, oppriktig applaus. Noen vil kanskje hevde Bethesda er feige som satser på samme spillmotor som «Fallout 3», men som det heter i ordtaket: Hvis det ikke er ødelagt, hvorfor fikse det? Til tross for at det er gått 2 år siden «Fallout 3» ble lansert ser spillet fortsatt nydelig ut – og med de små, subtile forbedringene som Obsidian og Bethesda har gjort, så ligger «Fallout: New Vegas» an til å bli en ny suksesshistorie for den amerikanske utgiveren.

Nye og gamle fans av «Fallout»-serien vil føle seg umiddelbart hjemme i «New Vegas». Det er duket for en lang, innesittende høst.

Se flere bilder fra «Fallout: New Vegas» nedenfor:

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.