Etter en bråkete time med «Front Mission Evolved» er det mange tanker som surrer rundt i hodet mitt. Jeg lurer på hvor strategispillet «Front Mission» ble av, og hva slags opplevelse Square Enix og Double Helix egentlig vil by på i dette nyeste kapittelet i den klassiske «Front Mission»-serien.
Fra Japan til USA
«Front Mission»-serien har dype røtter i Japan, der den dukket opp for første gang for femten år siden på Super Nintendo. Siden da har dette spillet, og oppfølgere, dukket opp på et bredt utvalg formater. «Front Mission»-serien var i utgangspunktet et rundebasert strategispill med rollespillelementer, der man kommanderte en rekke mecher – gigantiske roboter – på ulike kart. Det handlet om å balansere actionpoeng og bevegelsespoeng, konstruere mektige roboter, og bekjempe fiender ved hjelp av strategi og taktikk.
I «Front Mission Evolved» har Square Enix overlatt produksjonen av spillet til det amerikanske firmaet Double Helix, og resultatet er noe som etter en times spilling minner lite om originalspillene. Strategispillet har blitt gjort om til et rent actionspill.
Som en ung soldat i en eller annen fremtidshær, er det min jobb å styre en Wanzer, spillets navn på kjemperobotene som kriger mot hverandre. Wanzere går på to bein, har flere typer våpen installert, og kan også slå til hverandre i nærkamp. Etter en svært dramatisk introfilm der New York blir invadert av wanzers og andre styrker fra et ukjent land, kastes jeg inn i handlingen.
Seig kontroll
Jeg suser rundt i trange New York-gater. «Front Mission Evolved» styres som et tradisjonelt tredjepersons actionspill, men kontrollen føles ikke spesielt god. Wanzeren min lusker rundt kjempesakte, som en forvokst baby, og siktesystemet er ikke spesielt presist. Å slåss mot andre wanzere går greit nok, men å skyte fiendesoldater er omtrent som å skyte på fluer med en vannpistol – upresist og frustrerende.
Heldigvis går det ikke alltid like tregt. Sterkt inspirert av Segas «Virtual On»-serie, kan jeg trykke på en knapp og gli raskt bortover bakken, som om wanzeren min står på digre rulleskøyter. Dette får opp tempoet i kampene betraktelig, men likevel er det noe som ikke stemmer. At man ikke har noe dekningssystem, eller litt mer finesse i kampene, frustrerer og føles gammeldags.
Mye å forbedre
Det hjelper heller ikke at den dramatiske krigen i den lange introfilmen kokes ned til et traust korridorskytespill med dumme fiender og få muligheter til å lage sine egne kamptaktikker. Jeg raser fra kamp til kamp, hopper over hindre, og skyter ned den ene wanzeren etter den andre.
Etter en times spilling er jeg langt fra overbevist av gameplayet i «Front Mission Evolved». Det som kan berge spillet er historien. De dramatiske filmsekvensene i starten ga mersmak, og jeg håper at handlingen får en enda mer sentral plassering i den endelige versjonen av spillet.
Jeg har spilt en del mech-spill opp gjennom årene, og førsteinntrykket mitt av «Front Mission Evolved» er at dette ikke kan måle seg med klassiske spillserier som «Armored Core» og «Mechwarrior» så langt. Dersom spillet åpner seg litt mer etter hvert, og man også får muligheten til å utforme sin egen Wanzer og legge opp taktikkene selv, så kan dette bli betraktelig bedre. Men svaret på det får vi ikke før vi får anmeldt den ferdige versjonen som lanseres i oktober.
Se flere bilder fra «Front Mission Evolved» på neste side!
«Front Mission Evolved» er utviklet av Double Helix Games og utgis av Square Enix. Spillet lanseres på PC, Playstation 3 og Xbox 360 8. oktober.