Etter å ha laget et av fjorårets verste lisensspill, «G.I. Joe», har den amerikanske utvikleren Double Helix nå gjort sitt beste for å ødelegge Square Enix’ strategiserie «Front Mission». «Front Mission Evolved» er et langt steg vekk fra det originale rundebaserte strategispillet som debuterte på 90-tallet.
Robotinvasjon
Vi befinner oss i New York i fremtiden. Det begynner bra, idet byen blir invadert av digre vandrende tankser. Vi kjenner de som mechs i andre spill, men i «Front Mission Evolved» kalles de for Wanzers. Ikke overraskende er spillets helt en fyrrig og ung Wanzer-pilot, og etter en kort treningsstund raser han av gårde mot New Yorks gater for å beskytte byen og finne faren sin.
Og allerede her går det galt. Kontrollsystemet i «Front Mission Evolved» er helt på trynet. Ikke bare går Wanzerne som om hvert ledd i beina skulle være smurt inn med sirup i stedet for olje, siktingen er håpløs pirkete, og spesialbevegelsene er meningsløse. Man kan holde inn en turboknapp for å stå på rollerblades(!) bortover gatene, noe som får deg til å bevege deg uhyre fort, men hvis du skal gå vanlig er det tilbake til sneglehastigheter. En mellomting hadde vært å foretrekke.
Man kan også sveve korte avstander, men dette føles også veldig malplassert. Jeg har spilt mange mech-spill, alt fra «Virtual On» via «Mechwarrior 2» til «Armored Core» og «Steel Batallion», og det føles rett og slett ikke som man styrer en kraftig vandrende tanks i «Front Mission Evolved».
Rulleskøyterullinga er selvsagt inspirert av «Virtual On» – Segas klassiske mech-spill der mecher kjempet mot hverandre i en arena, og mens det fungerte bra i de åpne arenaene og med det relativt kompliserte kontrollsystemet i Segas arkademaskin, fungerer det dårlig i de trange gatene i «Front Mission Evolved». Ikke bare mangler man rom til å manøvrere og kjempe taktisk, nivådesignet virker firkantet og utdatert. De fleste brettene er bare lagt opp til at man skal suse fra fiende til fiende og skyte/denge dem i bakken, uten å måtte tenke i det hele tatt.
Modifikasjoner
Et viktig element i mange mech-spill er muligheten til å sette sammen sin egen kampmaskin, der man må balansere vekt og strømforbruk mot ulike våpentyper. Vil du lage deg en artilleriekspert som bekjemper mecher på avstand eller en nærkampekspert? En treg kraftmaskin eller en smidig ninjamech? Problemet i «Front Mission Evolved» er at jeg sjelden føler at spillet lar meg bygge en maskin som passer til min spillestil, i stedet må jeg tilpasse mechen min til det nivået jeg skal innta. Og etter å ha lekt meg litt med ulike konfigurasjoner konkluderer jeg egentlig med at kontrollsystemet har for få nyanser til at alt arbeidet jeg legger ned i maskinen egentlig ikke er verdt det.
Enspillerdelen av «Front Mission Evolved» er en begredelig affære, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har boltret meg i flerspillerdelen ennå. Ettersom jeg har spilt dette på debug-konsoller har det ikke vært mulig å oppdrive motstandere, noe jeg frykter vil bli et problem etter spillet lanseres også. Double Helix lokker uansett med ulike deathmatch-moduser og et rankingsystem, og er du helt på knærne etter digre vandrende kampmaskiner er det jo ikke umulig at du klarer å skvise litt moro ut av flerspilleren.
«Front Mission Evolved» er et spill som føles utdatert på alle områder. Det har en håpløst umoden histore, utdatert grafikk, upresise kontrollere, og et lite inspirerende gameplay. Spillet forsøker å dele ut litt variasjon ved å slenge inn partier der man går ut av roboten og beveger seg rundt som soldat, men disse seksjonene er på høyde med «G.I. Joe» i spillbarhet, og derfor ikke spesielt morsomme. Styr unna!
Se flere bilder av «Front Mission Evolved» på neste side!
«Front Mission Evolved» er utviklet av Double Helix og utgis av Square-Enix. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3 og PC 8. oktober.