Siden «Goldeneye» på Nintendo 64 har vår alles favorittsjarmør i spionbransjen blitt skjendet gang på gang med heller begredelige spill. Listen over tvilsomme utgivelser med 007 i tittelen er lang som et vondt tiår, og forventningene synker nærmere bunnen av Martiniglasset for hver utgivelse. Som en slags ulykksalig maskot for håpløse lisensspill har utviklerteam med respekt for seg selv stort sett skygget banen. Det hele har utviklet seg til å bli en ond sirkel av de sjeldne. Men historien slutter ikke der. Det har Bizarre Creations bestemt, og med sitt kommende «James Bond 007: Blood Stone» ser jammen meg pipa ut til å låte bedre enn på svært lenge.
Craig. Daniel Craig.
På besøk hos Bizarre i Liverpool får jeg både legge labbene på utvalgte brett i enspillerdelen, og en prat på tomannshånd med flere av de ansvarlige fjesene. Det jeg får se er en helt annen Bond enn den uakrobatiske, generiske Bond vi har sett tidligere, og mye av det kan tydeligvis tillegges endring av hovedrolleinnehaveren.
– Daniel Craig markerer en ny start på Bond-sagaen, og et helt nytt, mer brutalt og actionfylt image. Det har vært et hovedfokus for oss i utviklingen, og vi ville i størst mulig grad overføre personligheten hans til spillet, sier Pete Collier, produsent for «James Bond 007: Blood Stone», før han videre nevner Bond-filmenes påvirkning fra Jason Bourne-filmene, og jeg kunne da også konstatere en viss likhet med Bourne-spillet som kom for noen år siden.
«James Bond 007: Blood Stone» er et tredjepersons cover-basert actionspill, altså i samme gate som «Gears of War» og «Kane & Lynch 2: Dog Days». På spørsmål om hva «James Bond 007: Blood Stone» har å tilføre det for lengst oversvømte markedet i denne sjangeren, svarer Colliers produsentkollega Neil Thompson selvsikkert.
– Forskjellen er at man spiller som Bond. Vi har klart å integrere troverdige bevegelser for Bond i spillet, og vi har brukt stuntmannen hans i filmene som rollemodell.
Smidig
Dette er kanskje ikke nok for å overbevise surmagede kritikere, men bilder sier betydelig mer enn ord. 60 per sekund, for å være nøyaktig. Spillmekanikken er nemlig overraskende god. Mange spill i samme sjanger kysser asfalt grunnet sjuskete arbeid med coversystemet og uinspirert action. Det er heldigvis ikke tilfellet i «James Bond 007: Blood Stone», som demonstrerer velfungerende og kreativ action i ekte Bond-ånd. Foruten et coversystem som gjenkjenner de aller fleste overflater, unngås kleine stagneringer i skytingen med et vell av muligheter for håndgemeng. Minst 70 kontekst-aktiverte rundjulinger er bekreftet, så sjansen for å se noe nytt – selv mot slutten av spillet – er absolutt tilstede. Flere av disse er tilfredsstillende brutale, selv om lyddesignerne hos Bizarre med sorg kunne meddele at de saftigste beinknuselydene måtte fjernes av PEGI-hensyn.
Bizarre uttaler at de har tilpasset seg filmene ved å ha en passelig lengde på enspillerhistorien, og lagt det samme kornete filteret som preget de siste filmene over den hjemmesnekrede motoren. Hjemmelaget grafikk er musikk i undertegnedes ører, og utseendet ser i verste fall helt akseptabelt ut. Historien kan, ifølge Thompson, fint sammenlignes med en Hollywood-produksjon – en påstand som støttes av at Bruce Fernstein (som skrev de siste Bond-filmene) har skrevet manus også til «James Bond 007: Blood Stone».
Så langt ser det ut til at «Blood Stone» blir en langt mer fornøyelig affære enn vi er vant til. Selv om dekning-til-dekning-spillingen kanskje ikke finner opp hjulet, har Bizarre ett ess i ermet som få andre kan skilte med:
– Vi ville gi spilleren en ekte følelse av å være Daniel Craigs Bond, og det betyr masse skyting, brutal slåssing, og ikke minst kjapp og hensynsløs bilkjøring, forklarer Thompson. Dermed minner han undertegnede på at Bizarre har høythengende titler som «Project Gotham Racing» og «Blur» stolt under beltet. Og sannelig, bilkjøringen i «James Bond 007: Blood Stone» er en sann fryd. Nydelige bilmodeller, kinnrøskende fart og velorkestrerte biljakter ser ut til å bli det som for alvor gjør dette til en actiontittel å regne med i julesalget.
Med proff manusforfatter, fantastiske biljakter og Joss Stone som digital Bond-frøken, ligger alt til rette for et svært velkomment brudd i rekken av søppel som har preget lisensen så alt for lenge. For første gang i mitt voksne liv vurderer jeg seriøst å kjøpe et Bond-spill, et spill som forhåpentligvis får Ian Fleming til å slutte å vri seg i graven.
Se flere bilder fra «James Bond 007: Blood Stone» på neste side!
«James Bond 007: Blood Stone» utvikles av Bizarre Creations og utgis av Activision Blizzard. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3, PC og Nintendo DS 5. november.