Nå som julerushet med storspill-slippene er over oss, tenkte vi det var like greit å gi dere enda flere spill å kjøpe! Heldigvis er ikke iTouch-spill like dyre som konsoll- eller pc spill, men som en del av denne ukens utvalg viser, trenger de ikke være noe mindre engasjerende eller underholdende av den grunn.
Game Dev Story
Utgiver: Kairosoft Co.
Pris: 21,-
Jeg lastet ned «Game Dev Story» i kveldingen her en dag. Startet spillet, og tenkte: Dette så søtt og litt simplistisk ut. Neste gang jeg så på klokka var den 03.00. Spillet burde komme med en advarsel. Det spiser minutter – det spiser timer.
Mange av de beste spillene på iTouch plattformen er små enkle spill som egner seg til en kort runde eller to. Et kvarter på bussen her. En halvtime mens man venter på en treig kompis. I utgangspunktet kan man fint spille «Game Dev Story» på denne måten. Det kan slåes av når som helst, og neste gang du starter er du tilbake akkurat hvor du slapp. Problemet er at det er helt fascinerende vanskelig å skru av.
I to dager gjorde jeg lite annet enn å trykke på iPhonen min. Hvert eneste ledige minutt ble brukt til å perfeksjonere spillene jeg utviklet. Til å ansette og etterutdanne spillutvikler staben min, og skrive reklamebudskap for firmaet mitt på månen.
For det er dette «Game Dev Story» handler om. Du er sjefen for et nyoppstartet spillutviklerstudio, og må ta beslutninger om hvem som skal ansettes. Hva for type spill som skal utvikles, hvordan det skal annonseres for spillene du utgir. Tjener studioet ditt nok penger og staben får nok kompetanse, kan du til og med utvikle din helt egen konsoll.
Dette spillet gjør enhver spillentusiast i stand til å boltre seg i sitt eget lille spillskaperunivers. Sannsynligvis er «Game Dev Story» det nærmeste jeg noen gang kommer å utvikle spill, og det skal innrømmes at jeg faktisk føler meg en smule stolt når fantasy RPGen, «Last Fantæsy» selger over 61 millioner kopier på min egenutviklede konsoll.
«Game Dev Story» er ikke helt uten problemer, men disse forsvinner som minuttene på klokka så snart spillet får satt klørne i deg. Jeg tør påstå at dette er et av de beste nye spillene på markedet nå, uavhengig av plattform. Ikke dårlig for et iTouch-spill til 21 kroner.
Robot Unicorn Attack Heavy Metal Edition
Utgiver: Turner Broadcasting System, Inc. & Cartoon Network
Pris: 6,-
Vi koste oss med «Robot Unicorn Attack» for noen uker siden, og i mellomtiden har «Robot Unicorn Attack Heavy Metal Edition» (heretter: «RUAHME») dukket opp i appstoren.
Tilsynelatende akkurat samme spill. Robot enhjørningen løper fra venstre mot høyre. Fortere og fortere. Du hjelper den ved å hoppe fra plattform til plattform, og stange gjennom hindringer. Forskjellene fra originalen er rent kosmetiske. Stjernene som skal stanges er byttet ut med pentagrammer, feene har blitt små gargoyler, og regnbuefargene har blitt blodrøde og skjellettgrå.
Så da er det vel også fortsatt like underholdene? Nei.
«RUAHME» fungerer mest som en understreking av hvilken genistrek det var å bruke bandet «Erasure» i originalen. Denne gangen har utviklerne satt robot-enhjørningshoppingen til frenetisk melodisk metall fra tyske «Blind Guardian». Som gammel «Blind Guardian» fan skulle en tro at dette var midt i blinken for meg, men det gjør seg rett og slett ikke i nærheten av like bra som den rosa pompøse powerpopen fra forrige gang. Her er det ingen syng-med faktor, og låta flyter ikke med grafikken som i forgjengeren.
Har du allerede «Robot Unicorn Attack», men er lysten på mer? Spill det heller en gang til. Mangler du en robot-enhjørning på iPhonen din? Løp og last ned originalen.
The Secret of Grisly Manor
Utgiver: Joe Kauffman
Pris: 11,-
I «Grisly Manor», som i klassikeren «Myst», navigerer spilleren rundt i et folketomt landskap, bilde for bilde. Navigasjon og interaksjon med omgivelsene foregår gjennom å trykke på objekter i bildene. Det hele fortoner seg mer eller mindre som et interaktivt lysbildeshow. Let i bildet etter riktig sted å trykke. Finn denne pixelen som skal trykkes på, og kom videre til neste bilde/rom.
På veien er det blandet inn litt gåteløsning. Finn riktig nøkkel til skuffen. I skuffen ligger en statue, som etter hvert finner sin plass med tre matchende statuer. Vri disse statuene etter et mønster funnet på et bilde en annen plass i huset, og veien videre åpner seg, og så videre.
Grei tidtrøyte, men litt kjedelig. Kort er spillet forresten også.
Rimelands Hammer of Thor
Utgiver: Crescent Moon Games
Pris: 29,-
Menneskeheten har ødelagt verden, og søkt tilflukt i store hvelv under bakken. Når de omsider våger seg opp på overflaten igjen støter de på alver som har befolket verden. Som så ofte før i fantastysettinger bryter det ut krig mellom menneskene og alvene. Når vi i rollen som Rose Cristo, entrer verden har menneskene og alvene delt verden seg i mellom, og en ustabil våpenhvile er opprettet. De forlatte underjordiske hvelvene er infisert av monstre, og fulle av skatter som ble liggende igjen da menneskene forlot de. Disse skattene er det Rose Cristo er ute etter.
«Rimelands» er et rundebasert rollespill. Cristo styres med det etter hvert velkjente, og til tider irriterende upresise, styrekrysset på skjermen. Til forskjell fra mange andre iTouchspill fungerer det her helt utmerket. Ettersom alle kamper foregår etter annenhver-runde prinsippet har man god tid til å trykke på riktig retning på krysset, og jeg opplever aldri å miste kontroll eller oversikt.
Jo lengre ut i «Rimelands» jeg kommer jo mer imponert blir jeg. Det er blitt plass til nesten alt man varianter av nesten alle systemer man kan forvente seg i en fullverdig konsoll-RPG i dag. Jeg nevner i fleng: masse utstyr med diverse bonuser. Erfaringspoeng som igjen kan investeres i tre forskjellige ferdighetstrær. Et craftingsystem, så du kan mekke eget utsyr, Et relativt godt utvalg fiender. En historie som ikke er så altfor gal. Verdenskart du kan bevege deg mellom områder på, og sist men ikke minst et solid kampsystem. Animasjonen på de små figurene er helt oppe med de beste andre eksempler på iPhonen.
Ellers er det grafiske landskapet noe kjedelig og repetitivt, i sin gjennomgående gråe stein og brune messing. Utover det er det lite å pirke på her. Med ett enormt forbehold. Jeg skulle gjerne gitt «Rimelands» fem på terningen, og en sterk anbefaling, men etter å spilt i fem-seks timer slutter saven min å fungere.
Uansett hva jeg fortar meg får jeg ikke fortsette. Å starte ett nytt spill går fortsatt, men gjentatte forsøk på å starte savegamet fører bare til at programmet låser seg. Mulig jeg hadde uflaks, men spesielt i rollespill er korrumperte savefiler noe av det kjedeligste man kan oppleve.
Plunderland
Utgiver: Johnny Two Shoes LLP
Pris: 17,-
Så skal det dreie seg om sjørøvere. Du er kaptein på en sjørøverskute, og dine staute pirater skal ledes ut på tokt.
Båten kontrolleres ved at du tipper telefonen til høyre eller venstre. Skuta fosser frem den veien du tipper. Videre har som alle vet sjørøverskuter kanoner. Kanonsalvene avfyres ved å trykke på skjermen for å angi vinkel på skuddene. I tillegg må du med fingrene samtidig plukke opp egne pirater som faller over bord, sanke inn skatter som ligger igjen etter skip du senker og slenge rundt på og drukne mannskapet på de andre båtene. Det blir rett og slett for mye å gjøre med fingrene på en og samme tid. Opplevelsen faller fra hverandre i kaos.
«Plunderland» er som helhet ikke fullstendig krise. Utvikleren har designet en søt liten piratverden, og plassert inn artige hemmeligheter som oppdages etter hvert. Butikken som lar deg kjøpe nye skip eller deler til skip du allerede eier er en fin, om noe begrenset, touch. De første ti gangene er det også stor underholdning å plukke opp, og drukne de små soldatene, og innfødte du kommer over (Muhahahaha!).
Pent spill, med et interessant kontrollsystem. Et kontrollsystem som etter hvert viser seg å være på grensen til ubrukelig. En god ide, og et godt utgangspunkt, som halter i utførelsen.