Rekk opp hånda alle som spiller spill fordi de vil ha det gøy? Nesten alle? Ok. La meg da ta dere med på en litt alternativ sti. Jeg skal anmelde Sonys slåssespill «The Fight: Lights Out», men jeg vil samtidig belære dere om en liten perle av et Nintendo Wii-spill kalt «Punch-Out!!».
Knokekamp
Det har seg nemlig slik at de to spillene springer ut fra samme grunntanke, men ender opp som to fundamentalt forskjellige spill. La meg forklare.
I «The Fight: Lights Out» spiller jeg en nybakt slåsskjempe som skal denge løs på en gjeng med motstandere for å… bli best i slåss? Hevne sin døde far? Kompensere for mobbing av penisstørrelsen i skoledusjen? Ikke vet jeg. Slåss skal jeg, uansett, i grå og triste omgivelser mot store og stygge motstandere.
Spillet er bygd opp rundt Sonys Move-kontrollere, og i de første minuttene er det imponerende å se hvordan min egen slåsskjempe gjengir mine egne bevegelser på skjermen. Jeg slenger ut en rett venstre, min muskuløse slåsskjempe sender ut en rett venstre. Jeg deler ut en uppercut, min muskuløse venn gjentar bevegelsen. Moro.
Når jeg fem minutter senere, våt av svette, står og slåss mot samme fiende og fortsatt sender ut rette venstrehåndsslag og høyrehåndshooker, er det ikke like moro.
Det største problemet til «The Fight: Lights Out» er at det er ingen kraft i spillet. Jeg slår og denger løs på motstanderen min, lander det ene slaget etter det andre, men uansett hvor fort jeg selv sender avgårde knyttnevene mine, driver min virtuelle dobbeltgjenger bare med katteslag. Et lynraskt slag fra meg går for fort for Move-kontrolleren, i stedet får vi nok en seig høyrehånd som treffer motstanderen og gjør minimalt med skade. Etter noen minutters slåssing er jeg dritsliten, og lei av at alle mine aggressive angrep bare oversettes til pyseknuffing på skjermen.
Kjipt vs gøy
Og tankene mine går til «Punch-Out!!» på Nintendo Wii. I «Punch-Out!!» skal jeg bli verdens beste bokser, og må gå inn i bokseringen mot en håndfull fargerike motstandere som skal bekjempes. Spillet er relativt enkelt, jeg kan dukke til sidene, og slå. Alt handler om timing, dukk unna til riktig tid, og du har en åpning du kan utnytte. Det er enkelt og gammeldags, men samtidig avansert. Du må lære deg angrepsmønstrene til motstanderne, lære hver enkelt sine styrker og svakheter, og når du har funnet nøkkelen til seier, er det fantastisk herlig å danse rundt motstanderens angrep mens du selv leverer en knokekavalkade som legger ham i bakken. Mestringsfølelsen er perfekt!
Det er den ikke i «The Fight: Lights Out». Her koker det ned til ren utholdenhet. Jeg slår og denger, lander slag etter slag, men finner ingen tilfredsstillelse i det jeg gjør. Der jeg i «Punch-Out!!» blir belønnet med tegnefilmaktige animasjoner som viser den brutale og komiske effekten av angrepene mine, blir jeg belønnet med litt neseblod og blåmerker i «The Fight: Lights Out». Der jeg i «Punch-Out!!» må tenke taktisk og strategisk mot de ulike fiendene, må jeg etter hvert bare konsentrere meg om å klare å holde armene oppe og i bevegelse i «The Fight: Lights Out», og be til høyere makter om at han idioten på skjermen snart kan legge seg ned før jeg får hjerteinfarkt og kreperer.
Stygt
Tanken bak «The Fight: Lights Out» har nok vært å lage et eller annet urbant slåssespill, med mørke omgivelser og «Fight Club»-overtoner. I stedet har vi fått et teit treningsspill, der slåssemotoren byr på noen av de minst tilfredsstillende kampene jeg har opplevd i et dataspill siden «Rise of the Robots». De seige bevegelsene til helten min gjør slåssefesten til en uutholdelig teit dans, og den gråe og stygge grafikken gjør ingenting for å oppmuntre meg til å spille videre eller utfordre nye motstandere.
Jeg har skrevet mye om Wii-spillet «Punch-Out!!» i denne anmeldelsen. Og det er rett og slett fordi det slår meg hvor totalt forskjellige de to spillene er fra hverandre, til tross for at de mer eller mindre handler om det samme. «The Fight: Lights Out» kunne med fordel vært mer som «Punch-Out!!», det kunne hatt flere spillelementer, flere belønninger, mer strategi og mer moro. I stedet står vi ovenfor et ufrivillig treningsspill, med trist grafikk og kjip spillbarhet. Move-kontrolleren fortjener et bedre slåssespill enn dette.
Se flere bilder fra «The Fight: Lights Out» på neste side!
«The Fight: Lights Out» er utviklet av ColdWood Interactive og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet er lansert på Playstation 3 og krever at du bruker Playstation Move.