Alle som har fulgt med i spillpressen den siste tiden har fått med seg «George Hotz vs. Sony»-saken. George Hotz var den 21-årige hackeren som ble kjent for å være den første som hacket iPhone 3GS. 26. januar i 2010 utviklet han deretter en hack for Playstation 3 som tillot ham å skrive og lagre direkte til spillkonsollens systemminne. Dette tillater en rekke ting som Sony i utgangspunktet ikke ønsker; deriblant bakoverkompabilitet med Playstation 2, Linux-støtte og ikke minst: muligheten for å kjøre piratkopierte spill.
Det tok selvfølgelig ikke lenge før Sony reagerte mot George Hotz i form av et gigantisk søksmål. Januar i år saksøkte Sony Hotz for åtte lovbrudd, deriblant datasvindel og brudd på Sonys opphavsrettigheter. Etter flere måneder med offentlig krangling inngikk George Hotz og Sony til slutt et forlik: Sony trakk søksmålet mot at George Hotz forpliktet seg til å aldri hacke Sonys produkter igjen. I tillegg skulle den unge hackeren bistå med å gjøre Sonys fremtidige produkter «hackersikre».
Nyter godt av Hotz’ hacking
En som har nytt godt av George Hotz’ hackerarbeid er norske «Petter». Petter er 32 år, bor i Østfold og jobber som IT-konsulent ved et større norskt konsulentfirma. På dagtid jobber Petter med å sikre norske bedrifters infrastruktur; på kveldstid laster han ned og installerer piratkopierte spill på sin hackede Playstation 3.
Spill.no møtte Petter på spillpuben «Tilt» i Oslo for å snakke spill, piratkopiering og fremtiden til spillbransjen.
– Det var kjedsomhet som først drev meg til piratkopiering, forteller Petter.
– Jeg hadde en del fritid på kvelden og spilte mye Playstation 3. Jeg spilte alle de vanlige spillene – som «Call of Duty: Modern Warfare» og «Uncharted 2» – men gikk raskt lei. Da jeg hadde rundet de ville jeg gjerne spille mer, men spill er dyre. Selv om jeg tjener godt syntes jeg 5-600 kr for et spill er for mye. Da var piratkopiering et mer fristende alterativ.
Piratkopiering av spill er blitt «latterlig enkelt», forteller Petter. Prosessen tar kun fem minutter og alt som kreves er en USB-minnepenn med riktig programvare. Denne installeres på Playstation 3-konsollen, hvorpå man deretter kan laste ned og installere spill fritt.
Egen nedlastingsserver
Petter har satt opp sin egen nedlastingsserver som er koblet til en 20 megabit internettlinje. Denne sørger for at nedlastingen av nye spill foregår 24 timer i døgnet, også når Petter er på jobb. Når en nedlasting er ferdig kan han enkelt logge inn på serveren og sette nye spill på nedlasting.
– Jeg har alltid lastet ned musikk og film, men trege internettlinjer og vanskelig kopibeskyttelse gjorde nedlasting av spill lite hensiktsmessig inntil nylig. Nå som Playstation 3 er hacket og man kan få en 20 megabit dedikert linje til bare 500 kr måneden, så stiller tingene seg litt annerledes.
Selv om Petter ikke ønsker å stå frem med ekte navn, så ser han ingenting galt med det han gjør:
– Jeg tror ikke min nedlasting påfører spillselskapene noe reellt tap. Jeg laster ned 10-20 spill i måneden, men kjøper fortsatt et til to spill i måneden i butikken. De spillene jeg laster ned ville jeg uansett aldri betalt for. Jeg ville bare ha spilt mindre.
Koster spillbransjen milliarder
Petter ser kanskje ikke så mye galt i det han gjør, men sentrale aktører i spillbransjen ser tingene annerledes.
Amerikanske «The Computer Entertainment Suppliers Association» (CESA) gjennomførte nylig en studie i hvor mye piratkopiering påvirker spillsalget. Studien fokuserte på PSP- og Nintendo DS-spill, og for disse plattformene alene anslår CESA at deres medlemmer har tapt så mye som 246 milliarder kroner i tidsperioden 2004 til 2009.
Britiske «The Association of UK Interactive Entertainment» (UKIE) har gjennomført en lignende studie. Studien hevder bransjen taper over 12 milliarder kroner i 2010 alene – og at piratkopiering resulterer i nærmere tusen færre jobber i spillbransjen.
Piratkopiering har også fått skylden for at mange spillutviklere har sluttet å produsere spill til PC – og istedenfor har skiftet fokuset over på konsoller, som hittil har vært skånet for den verste piratkopieringen.
Mens aktører i spillindustrien forsøker å overgå hverandre med dyster salgsstatistikk, sitter Petter i en leilighet et sted i Østfold og laster ned sitt nyeste spill. «Mortal Kombat», som slippes 19. april 2011, er akkurat lekket på nettet – fire dager før spillets offisielle lansering. Det blir en lang natt for Petter.
Hva syntes du om piratkopiering? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.