Jeg vet ikke om de folka på bildet ovenfor fortsatt er fulle av dop etter å ha vært på White Sensation-party, men riktig vel bevart kan de uansett ikke være. Det er nemlig ingen grunn til å glise så bredt og bli så glad av uDraw Game Tablet.
Artistspirer
Med Nintendo Wii satte Nintendo en ny kreativ standard. I stedet for å fokusere på polygoner og HD-grafikk, fokuserte de på en ny og mer inkluderende kontrollmetode med sin bevegelseskontroller. Og de gikk etter nye og ukjente kundegrupper. Lillesøstra di og tanta di.
Og de lykkes. De fikk gamlingene opp av sofaen for å bowle i Wii Sports. Og mor tok gjerne en treningsøkt i Wii Fit. Mens småbarna stellet babyer i Babyz. Folkelige og småkreative spillvarianter har vært gjeldende på Wii siden lanseringen, der man bruker håndkontrollen som skytevåpen, baby eller fiskestang. Og nå også som tegnebrett.
Konseptet til uDraw er lettfattelig. Ved å koble Wii-kontrolleren til det medfølgende tegnebrettet kan man tegne på overflaten til tegnebrettet med en plastpenn. Dine pennestrøk overføres så direkte til skjermen, slik din kreative kunstnersjel kan få fritt digitalt utløp. Det er slik designere og kunstnere jobber på PC og Mac, med digitale tegnebrett.
Men ekte designere og kunstnere ville neppe følt seg veldig hjemme med uDraw. Allerede når jeg pakker opp brettet stusser jeg over kvaliteten. Det glinsense hvite plastbrettet føles som en billig barneleke. Jeg kobler til Wii-kontrollen og setter plastpenna på plass, og følelsen nekter å slippe taket. Vel inne i det medfølgende uDraw Studio sliter jeg med tegneopplevelsen. Det firkantede tegneområdet på brettet er lite. Veldig lite. Jeg sliter med å koordinere pennebevegelsene til hånden min med tegningen på skjermen. Det er litt som å tegne med boksehansker på, det er litt for trangt og klaustrofobisk.
Mangelfull programvare
Med tegnebrettet følger også “spillet” uDraw Studio. Jeg putter “spill” i anførselstegn, for det er nemlig ikke mye å spille i uDraw Studio, det er et rent tegneprogram. Her kan du enten lage dine egne tegninger, eller kludre og fargelegge medfølgende tegninger.
De innebygde funksjonene er bra, og spillet har medfølgende børster, effekter og muligheten til å velge ulike fargepaletter. Etter litt trening begynner jeg å venne meg til det lille tegneområdet, og tegningene mine blir hakket mer ambisiøse og detaljerte. Men det tar tid. Og det er veldig surrete å gå inn og ut av menyen hele tiden for å forandre børster, farger og effekter. Her kunne med fordel flere av funksjonene vært kartlagt til knapper rundt selve tegnebrettet, i stedet for å tvinge oss inn i menyen der man må peke og trykke seg frem og tilbake.
Men tegningen fungerer. Så fremt man har en solid dose tålmodighet. Rom ble ikke bygd på en dag, og det er fullt mulig å skape skikkelig fine tegninger med uDraw hvis man tar seg god tid. Som et slags øvelsesspill for kommende unge designspirer kan man sikkert få mye moro ut av uDraw.
Likevel synes jeg pakken som helhet er litt mangelfull. Tegnebrettet har klare svakheter, og det medfølgende uDraw Studio burde hatt betydelig mer innhold i form av småspill og andre utfordringer. Denne pakken koster over 600 kroner i butikk, og med tanke på at man kan få like avanserte tegneprogrammer til iPad for en brøkdel av summen, blir det vanskelig å rettferdiggjøre en slik utgift. Det hjelper at det er flere spill på vei, for eksempel Pictionary, som benytter tegnebrettet. Men har du tegneglade barn eller småsøsken finnes det rimeligere og mer givende kunstneriske redskaper å investere i.
Se flere bilder av uDraw på neste side!
uDraw er utviklet av THQ og Pipeworks, og utgis av THQ. Spillet er lansert på Nintendo Wii.