Er du glad i å spille skytespill på nettet har du kanskje fått med deg at 2011 handler om to spill: Battlefield 3 og Call of Duty: Modern Warfare 3. Begge spillene kommer i høst, begge vil at du skal bruke fritiden din i virtuelle nettslag i sitt spill, og vi har sett på begge spillene på årets E3-messe.
Klassesamfunn
Activision og Electronic Arts har valgt to helt forskjellige fremgangsmåter når de har vist frem spillene sine på E3. Mens Activision har valgt å fokusere på den tungt manusbaserte enspillerdelen, har fokuset utelukkende vært på den viktige flerspillerdelen hos Electronic Arts og Dice. Idet vi kommer inn i VIP-rommet til EA, skinner det skjermer mot oss fra alle sider. Foran oss står Karl Magnus Troedsson fra Dice og lurer på om vi vil ha noe og drikke fra den lille baren i hjørnet før vi begynner.
En kjapp presentasjon av spillet fastslår at Dice som vanlig har peiling på hva de driver med. Her handler det ikke om filmatiske mellomsekvenser og manusbasert korridorskyting. Battlefield 3 handler om åpen kamp mellom spillere. Mange spillere. I store og frie områder med mange taktiske muligheter. Men før vi får lov til å prøve selv, forteller Troedsson oss litt om hva vi har i vente.
Ødeleggelser er et nøkkelord. I Bad Company-spillene har vi allerede kunnet leke oss med ødeleggelser av bygninger og omgivelser i stor skala, og i Battlefield 3 har Frostbite 2-motoren løftet ødeleggelsene til et helt nytt nivå. Digre bygninger kan kollapse om de blir skadet nok, og landskapet kan virkelig forandre seg i løpet av en kamp.
Enda viktigere er klassesystemet. Battlefield-spillene har basert seg på et klassesystem som har blitt en slags standard for førstepersons skytespill, men Dice er ikke redde for å eksperimentere og tenke nytt. Den kanskje mest revolusjonerende forandringen de har innført i Battlefield 3 er å fjerne Medic-klassen og gi Assault-klassen de samme ferdighetene som Medic har hatt.
– Telemetri-dataen vår forteller at Assault som regel kjemper i første linje mens Medic er et lite stykke bak. Det skaper en ubalanse i gameplayet. Ved å fjerne Medic og gi Assault muligheten til å slippe førstehjelpspakker samt vekke medsoldater til live, tror vi at vi får et enda mer balansert klassesystem, forteller Troedsson.
De andre klassene er beholdt. Engineer kan fortsatt bruke kjøretøy og reparere dem, og har med seg rakettkaster for å ødelegge fiendens kjøretøy. I tillegg har han fått en snerten lommelykt montert på våpenet. Denne kan ikke bare lyse opp i mørket, den vil også blende fiendene han sikter på.
Support-klassen blir, ifølge Troedsson, ofte brukt helt feil. I stedet for å legge seg ned med det tunge maskingeværet går mange spillere rundt som Rambo og skyter fra hofta. Våpenet har nå fått en bipod, og spilleren kan støtte det på en dekning eller legge seg ned. Skyter man uten å stabilisere våpenet blir det ekstremt upresist. Ifølge Troedsson blir support-klassen viktigere enn tidligere, da kulene den spytter ut regnes som dekningsild.
– Dekningsild er viktig. Som Support får du poeng for å skyte kuler i retning av fienden slik at du holder de i sjakk, å bli utsatt for dekningsild påvirker spillet. Dersom du blir utsatt for dekningsild vil skjermbildet ditt bli blekere og mer tåkete. Vi jobber fortsatt med å få til en fin balanse her i hvor forstyrrende dekningsilden skal være, men det skal i alle fall være stressende å føle kulene suse rundt deg på alle kanter, forklarer Troedsson.
Sist ut er Sniper.
– Det interessante med Sniper er at 50 prosent elsker å spille Sniper, mens 50 prosent hater Sniper intenst. Vi har forsøkt å endre gameplayet rundt klassen. Blant annet bør man holde pusten for å stabilisere siktet, og for å unngå for mye camping vil våpenet til Sniper nå reflektere sollys, noe som fører til at fiendene kan få øye på en Sniper ved at de ser våpenet som blinker langt unna, forteller Troedsson.
Her kan du se en trailer fra flerspillernivået vi fikk teste på E3:
Herlig action
I tillegg til endringene i klassene vi har nevnt ovenfor, blir det selvsagt muligheter for å tilpasse sin egen soldat med valg av våpen og utstyr individuelt. Disse modifiseringsmulighetene har også blitt overført til kjøretøyene i spillet, som kan utstyres med ulike hjelpemidler og ekstrautstyr.
Dette får vi ikke muligheten til å teste i den flerspillerdelen som er satt opp på messa. Her skal vi nemlig spille en angrepsstyrke som skal beleire noen kvartaler av en by, og Troedsson viser oss bort til en av de mange demomaskinene i rommet.
Jeg kommer nesten umiddelbart inn i Battlefield-følelsene idet jeg begynner å spille. PC-grafikken foran meg på skjermen er rålekker, og kontrollen føles stram. Jeg løper gjennom en park, hopper over noen steiner og kaster meg i dekning idet jeg ser fiender et stykke foran. Rundt meg kommer flere av mine medsoldater, og vi skyter i samlet flokk mot et åpent område foran en fontene der fiendene ser ut til å ha forskanset seg.
Allerede her får vi demonstrert hvordan det nye medic-systemet fungerer. Det å kunne ha solid skytekraft samtidig som man kan hjelpe sine medsoldater gjør at man ikke lenger ligger så lenge nede hver gang man blir skutt. Sjansen for å bli vekt til live av en medsoldat er mye større, og flyten i spillet blir dermed bedre. Samtidig føles Assault som en mer nyttig klasse enn før. Tidligere var den nærmest som bonden i et sjakkspill å regne, en nyttig fotsoldat. Nå som han kan hjelpe sine falne medsoldater har det blitt mer tilfredsstillende å spille Assault i mine øyne.
Etter å ha tatt flere knytepunkter for fienden i parken, har tiden kommet for en liten tur under bakken ned i den lokale metroen. Her bytter jeg til Support-klassen, som egentlig ikke egner seg så godt i de litt trangere stasjonsområdene under bakken, man jeg får likevel brukt den effektivt. Ved å stille meg på strategiske plasser får jeg lagt ned dekningsild for mine medsoldater jevnt og trutt, og poengene tikker inn hele tiden. Maskingeværet føles mektig, og jeg føler at jeg gjør nytte for meg, selv om jeg bare skyter på dekninger og skygger for det meste.
Etter å ha stormet ut av Metro-systemet via en annen stasjon og lagt den siste fiendeposten i bakken, er det med stor vemodighet jeg må ta av meg hodetelefonene og forlate rommet. Battlefield 3 føles som et solid steg videre for Battlefield-serien. De åpne taktiske områdene er fortsatt til stede, og muligheten til å spille spillet på sin egen måte er like sentralt som alltid. De voldsomme ødeleggelsene av omgivelsene gir meg virkelig følelsen av å være på i en ekte krig. Som lagbasert førstepersons skytespill skal det veldig mye til å slå Battlefield 3 i høst, det tør jeg bastant fastslå allerede. Skal man kåre en vinner mellom Battlefield 3 og Modern Warfare 3 basert på det som ble vist frem på E3, er det ingen tvil om at Battlefield 3 så langt har en solid ledelse.
Battlefield 3 utvikles av Dice og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Playstation 3, PC og Xbox 360 i oktober.