Den eldste sønnen min er ti år, og har vært min faste assistent under anmelding av barnespill omtrent fra han kunne gå. Det er en nyttig erfaring å spille sammen med barn, og det kanskje viktigste jeg har lært etter snart ti år med barnespill er at man bør aldri undervurdere barna når man lager spill.
Skuffende
Da Kaptein Sabeltann og ildprøvene landet i postkassa, klarte jeg å rive sønnen min løs fra Minecraft for å teste det ut for meg. Etter en halv time vendte han tilbake til byggeblokkene i Minecraft.
– Det er så tregt, det tar så lang tid å gå rundt omkring. Kampene er skikkelig dårlige, og jeg synes det var ganske kjedelig, konkluderte han.
Ravn Studio har de siste årene opparbeidet seg et rykte som en av de beste barnespillutviklerne i Norge. De er også en av utviklerne i Norge som får mest støtte til spillproduksjon gjennom Filmfondets støtteordning. Siden 2008 har Ravn Studio fått tildelt hele 9,9 millioner kroner til spillprosjekter som de utvikler alene eller i samarbeid med andre. Og pengene har for det meste gått til gode spill. Fjorårets Flåklypa Grand Prix, en ny versjon av den ti år gamle PC-klassikeren for Nintendo DS var et variert og engasjerende barnespill som ivaretok atmosfæren fra filmklassikeren. Også Knerten gifter seg, som ble lansert før jul i fjor, var et artig og levende barnespill med klare referanser til mer tradisjonelle spill som Zelda og Mario.
Sammenlignet med disse to spillene føles dessverre Kaptein Sabeltann og ildprøvene som uinspirert hastverksarbeid. Vi snakker om et relativt simpelt barnespill, som klarer seg ene og alene på grunn av en sterk lisens i ryggen. Det er preget av slurv og lettvinte løsninger.
Halvferdig
Som i tidligere Sabeltann-spill til PC, handler spillet om gutten Pinky som drømmer om å bli en del av Kaptein Sabeltanns mannskap. For å få til dette må han løpe en rekke ærender for mannskapet til Sabeltann, samt gjennomføre noen ildprøver som skal bevise at han er en fullverdig pirat.
Det blir mye rusling frem og tilbake for å finne matingredienser, tannhjul, speilbiter og så videre. Hovedspillet er en eneste lang gåtur frem og tilbake med ulike gjenstander, og da er det ekstra irriterende at Pinky har en hastighet tilnærmet en skilpadde. Kartene er ofte ganske store, og det tærer på tålmodigheten å gå i sirupshastighet når man vet hvor man skal. Hastigheten er tålelig grei for de aller yngste som har nok med å få Pinky til å gå i riktig retning, men det er merkelig at Ravn ikke har kunnet inkludere en løpeknapp for de litt eldre og mer erfarne barna.
I grotter, jungel, strender og spøkelseshus dukker det også opp fiender i form av rotter, apekatter, skjeletter og annet. Slåssingen foregår enten ved at man trykker på en av knappene på DS-en eller bare trykker på skjermen med pekepennen. Dessverre er også denne delen av spillet underutviklet. Det er ofte vanskelig å treffe i riktig retning hvis man bruker knappene, og for de minste som jeg prøvde spillet med ble kampene fort vanskelige og frustrerende. Her kunne man med fordel ha lagt til en eller annen auto-sikting, eller eventuelt laget et eget sverdkamp-minispill.
Generelt sett virker spillet veldig halvveis gjennomført. En flau skrivefeil i starten av spillet har sneket seg med, og spillet slutter like brått som det begynner, uten noen form for tilfredsstillende konklusjon, noe som gjør at jeg mistenker at utviklingen av spillet har vært preget av stramt tidspress.
Ta barna på alvor
I tillegg til hovedspillet dukker det opp en håndfull minispill i spillet. Man kan svømme under vann for å fange mynter eller fisk, ro en robåt med kanon i et havneområde, klatre opp fjell eller master i et enkelt plattformspill, bære kanonkuler eller vaske måkebæsj vekk fra dekket. Sistnevnte er omtrent like kjedelig i spillform som i virkeligheten, og kvaliteten på de ulike minispillene er ikke så god som i Knerten eller Flåklypa. Minispillene kan spilles flere ganger for å forbedre poengsummene sine, men skuffende nok får man ingen belønninger for å gjøre det bra, og ettersom man ikke kan skrive navnet sitt på lagringsfila blir det heller ikke spesielt spennende å kjempe om rekorder. Det er ikke like morsomt å se at “Spiller 1” har slått “Spiller 2” på poenglista, det er mye mer motiverende når “Thomas” kan se navnet sitt over “Pappa”.
Innledningsvis snakket jeg om at man ikke skal undervurdere barna når man lager barnespill. Etter ti år har jeg prøvd en god del barnespill, og de som tåler tidens tann og holder på interessen er de som lar barna være kreative, som har gode spillmekanikker i bunnen, og som tar barna på alvor. Mange barnespill er alt for simple, og undervurderer barnas evner. Det er faktisk mulig å lage noe annet enn en samling minispill bundet sammen med en tafatt historie når man lager barnespill. Hva med å lage et skikkelig sjørøverspill med Kaptein Sabeltann-lisensen, der barna kan seile fritt rundt på havet med Den Sorte Dame? Kanskje kunne man rekruttert mannskap i havnebyer og jaktet på skatter med hjelp av skattekart? Man kunne latt spilleren bruke pengene fra skattene til å bygge ut Kjuttaviga som en sjørøverby, og man kunne gått på skattejakt i tilfeldig genererte grotter og ruiner og funnet utstyr og redskaper for å bygge ut sjørøverskuta si.
Jada, det er adskillig mer avansert og ambisiøst å lage et slikt spill enn å lime sammen en rekke enkle flash-spill i en intetsigende historie, men et slikt spill har potensialet til å bli noe mer enn bare tidsfordriv for Kaptein Sabeltann-frelste barn. Og som en av Norges mest produktive og flinke spillutviklere tror jeg helt sikkert at gjengen i Ravn hadde klart å laget noe mer ambisiøst og givende enn Kaptein Sabeltann og ildprøvene.
Som barnespill er jeg skuffet over Kaptein Sabeltann og ildprøvene. Tar du vekk Sabeltann-lisensen sitter vi igjen med et ganske simpelt og uengasjerende barnespill. Likevel er nærværet til Sabeltann og mannskapet hans nok til at de piratfrelste barna lar seg engasjere i noen timer. Plankekjøring fra Ravn Studio, og jeg håper på et litt mer ambisiøst barnespill neste gang.
Se flere bilder fra Kaptein Sabeltann og ildprøvene på neste side!
Kaptein Sabeltann og ildprøvene er utviklet av Ravn Studio og utgis av Pan Vision. Spillet er lansert på Nintendo DS.