Mark Cerny, spillkonsulent og bransjeveteran, tror den tradisjonelle enspiller-opplevelsen er borte i 2014.
Demon’s Souls er fremtiden
Da Sony denne uken samlet en rekke spillkompetente folk til en lukket paneldebatt om spillenes fremtid, var det ringreven Mark Cerny, som har jobbet med Sony på titler som Crash Bandicoot, Spyro The Dragon, Ratchet & Clank og Jak and Daxter, som kom med de mest markante fremtidsutsiktene. Han mener enspilleropplevelsen slik vi kjenner den kommer til å forsvinne i løpet av tre år.
– Akkurat nå sitter du i stua og spiller spill alene – vi kaller det enspiller-oppdrag eller -kampanje. I en verden med Facebook tror jeg bare ikke det kommer til å vare, mener Cerny, og peker mot Sonys Demon’s Souls fra 2009 som eksempel på at utviklingen allerede er i gang.
– Selv om Demon’s Souls på én måte er et enspiller-spill, vil du etter hvert som du reiser gjennom verdenen støte på spøkelser etter alle som har dødd der, ved hjelp av internett. Du kan legge igjen beskjeder til dem. De kan legge igjen beskjeder til deg. Det er faktisk en boss du kjemper mot i spillet som er kontrollert av en annen spiller.[…] Hvis man ikke gjør noe sånt om tre år til, vil man bli kritisert for mangel på innovasjon, mener han.
2014
– Det rare er at vi ikke en gang skal kalle dette. Er det enspiller eller flerspiller, spør Cerny, som likevel tror denne typen enspilleropplevelser blir standard i 2014.
– Et spill uten tilstedeværelsen av andre spillere i det – tenk tre til fem år fremover – tror jeg kommer til å være utenkelig, med tanke på hvor sammenkoblet vi holder på å bli, mener bransjeveteranen.
Tror du Cerny har rett, eller synes du ikke det er nødvendig med en ekstra dimensjon i enspillerdelen av spill? Hvordan ser spill ut i fremtiden? Si din mening i kommentarfeltet!