I et intervju med PC Gamer forteller Blizzards Jay Wilson at eksperimentering med håndkontrollstøtte i Diablo III har forbedret spillopplevelsen, men at det neppe vil være tilgjengelig på lansering.
Spillutvikler, ikke PC-utvikler
“Konsollifiseringen” av tradisjonelle PC-serier har frustrert mang en PC-spiller, og kritiseres ofte for å være forenklede og fordummende versjoner av sine opphav. Men som en økonomisk beslutning er det ofte vanskelig å kritisere dem; konsollmarkedet er enormt. Også World of Warcraft-, StarCraft II- og Diablo III-utvikler Blizzard snuser på konsollene, og i et intervju med PC Gamer forteller game director Jay Wilson litt om fremtidsplanene.
– Vi ser ikke på oss selv som en PC-utvikler – vi anser oss for å være en spillutvikler. Det er bare det at spillene vi har hatt lyst til å lage har passet til PC-plattformet, forteller han.
– En av grunnene til at vi utforsker mulighetene for en konsollversjon av Diablo III, er at vi føler at kontrollene og spillets stil passer for konsoller. Tidlig eksperimentering med å innføre et direkte kontrolloppsett via en Xbox 360-aktig analog kontroller, har jeg tenkt “Å, direkte kontroll føles enda bedre…”.
Ikke på lansering
Diablo III kommer imildertid til å beholde det musebaserte kontrollsystemet, og et oppsett for Xbox 3600-lignende kontrollere kommer neppe til å være klare til lansering, noe Wilson utdyper i intervjuet.
– Jeg kan så å si garantere at hvis vi bestemmer oss for å lage en konsollversjon, kommer vi til å gå tilrettelegge for håndkontrollstøtte også for PC, men jeg tviler på at vi kommer til å være klare til lansering, avslutter ham.
Diablo III utvikles av Blizzard Entertainment og utgis av Activision. PC-spillet har ingen fastsatt lanseringsdato, men regnes med å slippes i begynnelsen av 2012. Les mer om utsettelsen her.