Et av høstens største høydepunkt for mange er den årlige oppdateringen av Electronic Arts’ flaggskipserie FIFA. Med FIFA 12 fortsetter de den gode trenden fra i fjor, med enda mer fysisk fotball, og enda flere muligheter enten du spiller alene eller mot andre.
Røft og tøft
Det første FIFA-veteraner vil legge merke til er at spillet har blitt hakket mer fysisk enn tidligere. Fra å ha flytende og vektløse spillere for få år siden, har spillerne nå masse og fysikk som står i stil med deres navnebrødre i virkeligheten. Dette gjør spillet til en tettere og mer fysisk opplevelse, der skjerming av ballen og posisjonering spiller enda større rolle enn før.
Fall og knall oppleves også hakket oftere enn før. Dette skyldes en sterkt forbedret fysikk- og animasjonsmotor i årets utgave. Den gjør at spillere, selv de uten ballen, kan kollidere i hverandre og falle. Fallene er ikke bare forhåndsinnspilte stunts, men direkte reaksjoner på den fysiske kontakten. Resultatet er et mer uforutsigbart spill. Den nye fysikkmotoren gir seg av og til utslag i noen merkelige situasjoner, men generelt gjør den spillet tettere og mer spennende.
Den kanskje største nyheten i spillet er det nye forsvarssystemet. Jeg har, som mange andre, belaget meg på å holde inne en eller to av presseknappene i tidligere utgaver av FIFA, slik at nærmeste spiller jeg ikke kontrollerer og meg selv presser ballfører. I årets utgave har EA Sports valgt å gjøre forsvarsspillet mer krevende. Det merket jeg fort, ettersom mine lagkamerater hadde store problemer med å ta ballen fra angriperne når jeg sendte de ut for å presse. Man har nå knapper for å prøve å ta ballen, og til og med en egen knapp for å gripe tak i skjorta til motspilleren som bør brukes med varsomhet.
Poenget er uansett at forsvarsspillet har blitt mer krevende, og dette tar tid å venne seg til. Blir det for komplisert kan man uansett gå tilbake til det gamle systemet, men jeg synes likevel det har blitt mer tilfredsstillende å ta ballen fra motstanderen, selv om det tok noen kvelder med tette nærkamper før jeg begynte å føle meg komfortabel med nyheten.
Solo
Som fotballsimulator finnes det rett og slett ikke noe som overgår FIFA 12 på markedet akkurat nå. Og heldigvis har EA gjort det meste riktig når det gjelder å by på en variert spillopplevelse. Er du av typen som liker å sitte alene foran skjermen å spille, vil du mest sannsynligvis lage deg din egen proff. Jeg meldte J.I. Lamo inn i Vålerenga, og selv om han så ut som et rødhåret innavlet stankelbein hadde han en lovende karrierestart for Oslo-klubben. Det morsomme med å lage sin egen proffspiller er at han utvikles konstant. Får du til ulike prestasjoner i kamper, som å score utenfor 16-meteren, klare tre pasninger på rad, eller lignende, øker spillerens ferdigheter. Jeg ble fort avhengig av å bygge opp meg selv til å bli en superspiller.
Spillets managerdel har heller ikke blitt glemt i år, og er som i fjor slått sammen med be-a-pro-modusen, der du kan spille som din egen proffspiller. Manager-delen overgår ikke Football Manager, men jeg synes EA klarer å gjøre den mer fengende for hvert år som går. Hele rammeverket rundt karrieredelen har blitt pusset opp, noe som gjør at det hele føles mer realistisk og givende enn tidligere. Den solide menyoppussingen i årets utgave gjør den lekrere enn noensinne.
Sosialt
For meg har dog FIFA alltid handlet om spilling mot venner. Enten i samme stue eller over nettet. På nett har EA fortsatt litt å lære, i stedet for å tilby uendelig med muligheter for å sette opp egne ligaer og turneringer, flørter de rundt med ulike sosiale mediefunksjoner. Alt du gjør i spillet resulterer i erfaringspoeng til klubben du har valgt som hovedklubb. Disse blir så summert opp fra alle spillere i hele verden, slik at man får en egen virtuell serietabell for fotballklubbene, med opprykk og nedrykk. Det er et noe krampaktig forsøk på å skape en eller annen sosial greie rundt klubbvalget sitt, og bidrar ikke nevneverdig til min spillopplevelse.
FIFA handler for meg om konkurransespilling mot venner, og det nye forsvarssystemet og den nye fysikkmotoren gjør årets FIFA-opplevelse til noe nytt og friskt. Når man har lekt seg med alle nyhetene, utforsket de nye modusene, og valgt bort de verste låtsporene fra EA Trax-menyen, står man igjen med nok et fotballspill som kommer å vare frem til neste høst. Etter å ha spilt FIFA 12 i flere dager tok jeg frem forgjengeren, og det er ingen tvil om at årets versjon har bedre flyt og bedre fotballforståelse. Det nye forsvarssystemet er kanskje vanskeligere å mestre enn tidligere, men det er vel verdt å lære seg. FIFA 12 er et godt steg videre for fotballserien, 70 prosent er likt som i forgjengeren, 30 prosent er nytt. Omtrent som i denne anmeldelsen.
Se flere bilder fra FIFA 12 på neste side!
FIFA 12 er utviklet av EA Sports og distribueres av Electronic Arts. Spillet lanseres på Playstation 3, Playstation 2, Xbox 360, Wii, PC, DS og PSP 29. september.