Jada, PC-versjonen kom for over et år siden. Men det er kun en liten stund siden Vlambeer ga det ut til iOs-plattformen, som tillater oss å ta med den lille spillperlen på buss og bane. Men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.
Kontrollkrøll
Har du ikke prøvd Super Crate Box på PC eller Mac, har du egentlig ingen unnskyldning lenger. Klikk deg inn på spillets hjemmeside og last det ned helt gratis, timer vil forsvinne og du kommer til å ende opp med å nynne på salige chip-melodier mens du fantaserer om hopping, løping og ville våpen.
Men den versjonen jeg har prøvd er til iOs, og det er den jeg fokuserer på i denne anmeldelsen. Spillet har nemlig taklet overgangen ganske bra. Brettene er de samme, fiendene likeså. Som i hovedspillet handler det om å overleve. Jeg er en liten skyteglad tass fanget i en todimensjonal verden. Oppdraget mitt er å plukke opp esker som dukker opp rundt omkring på nivået. Eskene inneholder ulike våpen som jeg kan bruke til å forsvare meg mot de mange fiendene som dukker opp fra toppen av spillbrettet. Tempoet er høyt. Skyhøyt.
Bevegelsene mine begrenser seg til å gå til høyre eller venstre, samt hoppe og skyte. Men det er også mer enn nok på iOs-plattformen. Som vanlig har utvikleren blitt nødt til å overføre et kontrollsystem som opprinnelig var ment til å fungere via et tastatur eller en håndkontroller til en trykksensitiv skjerm. Og det fungerer langt fra optimalt. Et spill med så høyt tempo som Super Crate Box krever milimeterpresisjon og lynraske reaksjoner. Problemet med å ha knapper på en skjerm er at du ikke får noen fysisk tilbakemelding til fingertuppene på hvor de er. Plutselig har tommelen flyttet seg noen milimeter unna hoppeknappen så du blir drept av en rasende fiende som spurter mot deg i høy hastighet. Eller du glipper venstreknappen så du står i ro i stedet for å spurte bort mot den eska med et nytt våpen.
De første minuttene med Super Crate Box er fulle av slike øyeblikk. Jeg dør ikke fordi jeg er udyktig eller fordi spillet utmanøvrerer meg, jeg dør fordi kontrollen tar rotta på meg. Jeg skyter i stedet for å hoppe. Jeg står i ro når jeg prøver å gå til høyre.
Sannheten er at denne kløningen egentlig aldri gir seg. Selv etter mange timer dør jeg rett som det er fordi kontrollen min glipper. Likevel føler jeg at jeg behersker spillet mer og mer, og fra å være ekstremt frustrerende utvikler det hele seg til å bli bare tidvis frustrerende.
Transe
Noe som er veldig synd, for Super Crate Box har et grunnleggende spilldesign som er helt briljant. Ved å gire rett opp i sjette med en gang spillet starter, er det i praksis et actionspill fullstendig plottet for dødpunkter. Fra første sekund er det en kamp for å overleve, en spillomgang varer i alt fra noen få sekunder til flere minutter, og hele tiden jakter du på den hellige gral: poengsummen din.
Det at man bytter våpen hver gang man plukker opp en eske tvinger en til å forandre taktikk konstant. Hvert våpen brukes på sin unike våpen, og uansett hvor mye du forelsker deg i revolveren eller rakettkasteren er du nødt til å bytte de ut med katanaen eller minene for å sanke poeng. Disse intense våpenbyttene bringer et uforutsigbart element av improvisasjon inn i spillet, der planen min hele tiden må endres, knas og tilpasses.
Super Crate Box er også et av veldig få spill der game over-skjermen ikke føles som noe nederlag. Tvert i mot rekker du knapt å se skjermen før du har startet et nytt spill. Klokelig nok må du ikke gjennom noen avansert meny før du kan begynne et nytt spill, et enkelt trykk på skjermen starter nok et spill. Utviklerne Vlambeer vet nemlig at alt du vil når du har misset er å komme i gang igjen.
Fra bra til superbra
Super Crate Box har taklet overgangen til iOs bra, selv om frustrasjonen over et upresist kontrollsystem aldri helt forsvinner. Med mindre du har en iCade. Takket være en generøs samboer og sønn fikk jeg en slik til jul, og overgangen fra å spille med trykksensitiv skjerm til å spille med en joystick og to knapper er stor. Veldig stor. Det er befriende, og plutselig løftes spillet mitt til nye høyder. Toppscorene mine blir slått på null komma niks, og jeg reagerer kjappere, blir mer vågal, og utfordrer spillet på helt nye måter.
Men selv uten iCade har jeg ingen problemer med å anbefale Super Crate Box. Det er en herlig og heseblesende retroflørt som er svært avhengighetsskapende. Dersom du har iCade er det rett og slett et obligatorisk kjøp.
Super Crate Box er utviklet og utgitt av Vlambeer. Spillet er tilgjengelig gratis på PC/Mac og for en liten sum penger på iOs-plattformer.