Kingdoms of Amalur: Reckoning er et spill det er vanskelig å spille for kjennere. Ta meg selv, for eksempel. Bare i løpet av de første ti minuttene med spillet kan jeg ramse opp et titalls spill og filmer som Kingdoms of Amalur har blitt “inspirert” av. Her er introen fra Ringenes Herre, komplett med en kvinnestemme som legger ut om bakgrunnshistorien. Her finner vi kontrollsystemet fra Fable. Dialogsystemet til Mass Effect. Kampsystemet fra God of War. Talenttrærne fra World of Warcraft. Låsdirking fra Skyrim. Lista bare fortsetter i det uendelige.
Generisk
Det er som om utviklerne i 38 Studios bare har krysset av på en smørbrødliste av kule funksjoner de vil implementere i sitt eget spill. Resultatet, etter en times spilling, er et actionrollespill med til dels store identitetsproblemer.
Til tross for at en kjent fantasy-forfatter har utformet verdenen, fremstår Amalur lite spennende. Kanskje ikke så rart, R.A. Salvatore er et kjent navn, men som fantasy-forfatter er han definitivt i en av de nederste ligaene med generiske bøker fulle av klisjeer og middelmådig språk. Salvatore er kjent for sine masseproduserte bokserier, der det spys ut nye generiske bøker nesten fortere enn det er mulig å skrive. Spillverdenen Amalur fremstår like generisk.
Grafikken er fargerik med sterke kontraster og et slags World of Warcraft-aktig tegnefilmlignende preg, men den eventyraktige uskylden i grafikken ødelegges av svært eksplisitt vold med blodsprut og avkappede lemmer. Igjen er det som om noen har bestemt seg for å krysse av for “brutal vold” for å tilfredsstille en eller annen mål- eller kjernegruppe. De brutale voldsskildringene, i demoen for det meste henvist til mellomsekvenser, virker umotiverte og malplasserte.
Velprodusert
Til tross for disse innvendingene er det ingen tvil om at Kingdoms of Amalur: The Reckoning er velprodusert. Dette virker som et spill der utviklerne har hatt konkrete målsettinger i tankene, som de uten skam har jobbet mot. Jeg sier uten skam, for det er sjelden jeg har prøvd et spill der spillelementene så åpenbart er hentet rett fra andre suksesspill.
Resultatet er et spill som ser ut til å holde det det lover. Tempoet er bra, kampene ser kule ut, og balansen mellom utforsking, kamp og ferdighets- og utstyrsfikling ser ut til å være perfekt. Likevel klarer jeg ikke helt å falle for spillverdenen, og det motstandsløse spillsystemet som kaster belønninger etter meg konstant og byr på svært liten motstand kan fort bli kjedelig, spesielt om man har spilt spill som Dark Souls.
Om den endelige versjonen av spillet klarer å vekke interessen min i spillverdenen og handlingen, kan dette bli en suksess. Kingdoms of Amalur ser ut til å bli pop-versjonen av Fable og Dark Souls. Mer tilgjengelig på alle måter, men uten den unike identiteten som preger de to spillene. Strømlinjeformet, trygt og forutsigbart, med noe for alle fra rene actionspillere til hardcore rollespillere.
Kingdom of Amalur: Reckoning er utviklet av 38 Studios og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres 10. februar på Xbox 360, Playstation 3 og PC. En demo er tilgjengelig på Xbox Live og Playstation Network nå.