Valve har offentliggjort planene sine for finansiering i sitt kommende strategirollespill Dota 2, som innebærer gratis spilling, men salg av kosmetiske og community-utviklet innhold.
Gratis helter
Vi har lenge visst at Dota 2 skulle bli free-to-play, men denne betalingsmodellen har mange varianter, og ikke alle er like fornøyelige. Valve har derfor gått ut med ytterligere detaljer om hvordan spillbutikken skal fungere, og nøyaktig hva som koster penger, og hva som er gratis.
Det skal ifølge Valve ikke være mulig å “betale for å vinne” i Dota 2. I stedet er kjøp av innhold begrenset til kosmetiske oppdateringer og tilpassing av sine figurer, som ikke påvirker spillet i annen form enn den visuelle. Det blir heller ingen begrensning på hvilke helter som er tilgjengelige – alt blir åpent for alle, uansett hva man betaler.
Steam Workshop
Blant tilpasningsmulighetene finner vi blant annet eksklusive stemmer for de forskjellige figurene, men også spesialdesignet utstyr og våpen blir å finne blant de 200 gjenstandene som blir tilgjengelige i spillbutikken. Dette antallet forventes imidlertid å vokse raskt etter lansering.
Se trailer
Ifølge Valve er 80% av disse 200 gjenstandene produsert av spillerne selv, som via Steam Workshop kan produsere innhold til spillet, for deretter å publisere det via nettjenesten. Valve implementerer deretter bidragene de liker best i det ferdige spillet, og gir designeren en liten bit av omsetningskaka. Hele 3, 5 millioner dollar har funnet nye eiere via Valves skytespill Team Fortress 2 på denne måten.
Dota 2 utvikles og utgis av Valve via Steam for PC. Spillet har ennå ingen offisiell lanseringsdato, men er for tiden i beta. Den kan du melde deg opp til her.