Skulle jeg valgt et spillstudio å jobbe for, tror jeg et av de morsomste stedene å jobbe må være SCE London Studio. Studioet bak spill som Singstar, Eyetoy og Eyepet har en leken tilnærming til spillmediet. En trang til å utforske ny teknologi, enten det handler om kameralek med Eyetoy eller bevegelseskontroll via Move. Eller begge deler på en gang.
Interaktiv bok
Med studioets nye oppfinnelse Wonderbook, ønsker de å kombinere lesing, spilling og lek. Har du spilt EyePet er det lett å kjenne igjen grunnkonseptet. Der man i EyePet plasserte et kort på bakken som tryllet frem et virtuelt kjæledyr, bruker man en bok i Wonderbook. Teknologien kalles “augmented reality”. På skjermen ser man seg selv sammen med gjenstander som ikke eksisterer. Playstation Eye vet hvor den skal plassere de virtuelle gjenstandene på skjermen basert på symbolene på de ulike sidene i boken, eller Move-sensoren man har i hånda.
Idéen er å lage interaktive bøker som blir levende når barn og unge spiller dem. Figurer, tekst og tegninger kommer ut av sidene, og ved hjelp av Move-kontrolleren kan man interagere med dem og løse ulike oppgaver for å komme videre i boka.
En slik blanding av teknologi, lek og litteratur krever noen skikkelige forfattere som støtter prosjektet om det skal lykkes, og Sony har truffet innertieren ved å få Harry Potter-forfatter J. K. Rowling med på laget. Book of Spells heter det første spillet ut til Wonderbook, med tekster og dikt skrevet av J. K. Rowling. Spilleren er student på Galtvort og målet er å lære seg ulike trylleformler fra boka.
Slik ser Wonderbook ut i aksjon:
Artikkelen fortsetter på neste side!
Trollmann
Og det ser artig ut. Bokstaver og magiske vesener kommer ut av boka, og ulike oppgaver skal løses. En drage blåser ild så sidene blir dekt av aske som må tørkes vekk med spillerens hender. Ulike trylleformler krever ulike bevegelser med Move-kontrolleren. Vi lærer å lage ild, krympe gjenstander og få de til å vokse. I alt skjuler det seg tyve magiske trylleformler i spillet, som kan læres via bokas fem kapitler. Det er nesten synd at Playstation Eye ikke har samme type stemmegjenkjenning som Kinect-sensoren til Microsoft, det hadde vært helt perfekt å rope “leviosa” og de andre trylleordene til Potter mens man utførte bevegelsene.
Trylleformlene brukes i ulike minispill, der spilleren blir flyttet inn i mystiske lokasjoner hvor lys skal tennes og lignende relativt enkle oppgaver utføres. Det er aldri noen tvil om at dette er et spill for barn.
Og det er vel ingen grunn til å tro at Wonderbook kommer til å bli noe mer enn nok et finurlig barnespill fra London-studioet til Sony. Jeg kan vanskelig se for meg at voksne setter seg ned på gulvet med boka for å trylle seg inn i Jo Nesbøs krimromaner. Men for barn ser dette ut til å være helt ypperlig underholdning.
Ved å bruke den samme boka som fundament for en rekke interaktive barnebøker, sørger Sony for at teknologien kan brukes til flere spill, i motsetning til for eksempel EyePet der barna fort gikk lei av å leke med kjæledyret sitt. Vi får bare håpe de andre interaktive bøkene klarer å holde samme standard som Rowlings trolldomsbok.
Se flere bilder av Wonderbook: Book of Spells på neste side!
Wonderbook: Book of Spells er utviklet av SCE London Studio og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet krever Playstation Eye og Move for å brukes. Lanseringsdato er ikke satt.