
Forrige uke var nordisk spillbransje samlet på minimessen, Pan Vision Playground, hvor en rekke prominente utviklere og utgivere stiller ut sine kommende spill. Det meste har vi allerede sett på enten E3 eller Gamescom, men det er alltid noe vi ikke får med oss i menneskemylderet. DmC, Ninja Theorys forsøk på å revitalisere den noe stagnerte Devil May Cry-serien for Capcom, er blant disse spillene.
Gammeldags start
Etter noen uoverenstemmelser med de tyske Capcom-representantene, fikk jeg og en kollega overtalt oss til en prøverunde i spillet. Personlig var jeg stor fan av både Devil May Cry og Devil May Cry 2, men hoppet av da Capcom begynte å utvikle spillene på autopilot. Nå ser det imidlertid ut til å løsne for spillserien igjen.
Som den 20 år gamle utgaven av Dante, blir jeg plassert i en typisk opplæringssekvens, i en typisk by som like godt kunne vært designet på 90-tallet. Grafikken er selvsagt fabelaktig, men selve brettdesignet består for det meste av hull i bakken, plattformer som kommer ut fra veggene, og fiender som enten flyr eller beveger seg på bakken. Kjedelige greier. Ved første øyesyn, selvsagt.
Gull blant gråstein
For det gjemmer seg en god del godbiter i både kamp- og kontrollsystemene. Dantes sedvanlige kombinasjon av skytevåpen og gigasverd er selvfølgelig intakt, og man kommer langt med å bare forholde seg til gamle taktikker, som å starte med sverdet, hakke litt, slå opp i luften, holde fienden i lufta med skuddsalver, for deretter å hoppe opp i lufta og avslutte torturen. Men det er mer.
Dante har hjelp fra både gode og onde krefter, selvfølgelig representert med engler og djevler. Ved å holde inne en av avtrekkerknappene på Xbox 360-kontrolleren, blir alle de andre knappene til engle-angrep. Det samme med de onde angrepene. Disse kreftene er nyttige både i kamp og plattformdelene, hvor vi loves store mengder med gåtebasert klatring.
Engler og demoner
Når han aktiverer engle-biten, blir sverdet om til en enorm ljå, som både kan brukes for angrep, til å trekke til seg skjold fra fiender eller som gripeklo i besteZelda– eller Darksiders-stil. I opplæringsbiten var det fryktelig enkelt å finne veien gjennom brettene, men jeg regner med dette blir mer intrikat etter hvert som spillet utarter seg. Allerede i demoen måtte skjulte plattformer trekkes ut fra veggene eller foldes ned for å brukes, og gripekloen ble flittig brukt både til kamp og navigasjon.
Kontrollene er, som seg hør og bør i et Devil May Cry-spill, svært responsive og stramme. I stedet for å hamre løs på sverd- og skyteknappene, blir jeg raskt tvunget til å fokusere på timing, kombinasjonsangrep og gruppekontroll. Tunga rett i munnen. Akkurat som Devil May Cry alltid har vært. Men det er ingen tvil om at Ninja Theory har sørget for å sukre gameplayet nok til at man ikke møter veggen tre minutter ut i spillet, og at selv nybegynnere får til noen spektakulære triks til tider. Litt som Tekken.
Lys fremtid
Men DmC har høstet svært blandet kritikk siden det ble annonsert for et par år siden. På den ene siden har vi fansen, som mener at outsourcing av utviklerjobben til Ninja Theory er helligbrøde, og at en ung og hippere Dante er det verste som kunne skje. På den andre siden finner du sånne som meg, som faktisk har spilt spillet, og som ikke har noen spesiell emosjonell tilknytning til Capcoms veteranserie.
Jeg likte den lille tiden jeg hadde med DmC. Det var kanskje litt lett, men det var tross allt opplæringsdelen. Det så litt vel Devil May Cry ut, med trange gater, femten fiender i lufta om gangen og overdreven vold, men samtidig føltes det mye friskere med de lyse og trivelige fargene Limbo Town har å by på. Men jeg har en følelse av at ting kan bli mørkere ganske kjapt.
Devil May Cry-serien startet ut som et mer actionpreget sidesprang fra Resident Evil-skaper Hideki Kamiya, men i motsetning til zombiespillene, ble Dantes eventyr en smal serie for dedikerte fans av slåssespill og gamle beat-em-ups, ikke mainstreamen. I DmC ser vi at Ninja Theory frir i større grad til massemarkedet, og kanskje det er det som må til for at serien skal kunne vokse seg stor og sterk igjen. Svaret får vi neste år.
DmC utvikles av Ninja Theory og utgis av Capcom for Xbox 360, Playstation 3 og PC. Spillet lanseres etter planen 15. januar 2013.