Nettstedet Semiaccurate melder at Microsoft kommer til å utsette lanseringen av den neste Xbox-konsollen, internt kalt Durango, på grunn av lav kvalitet på prossessor-chip.
Produksjonskrøll
Chippen, som visstnok går under kallenavnet Oban, er ifølge nettstedet produsert av AMD, i stedet for Xbox 360-konsollens IBM-chip. Produksjonen skal finne sted i Asia et sted, hvor det i første omgang produseres utviklerversjoner av konsollen. Men grunnet det som omtales som “smertelig lav” andel fungerende chipper, er det fare for at hele lanseringen kan bli utsatt.
For å bøte på problemet skal Microsoft ha fordelt produksjonen av komponenter på to og tre fabrikker hver, for å øke sjansen for at noen kommer opp med en løsning de andre kan kopiere. Samtidig skal kilder Semiaccurate har vært i kontakt med ha oppgitt at det er kalkulert med et slingringsmonn på seks til åtte uker før en utsettelse trenger å finne sted.
I tillegg til å produsere både prossessor og grafikkprossessor for den neste Xbox-konsollen, står AMD for de samme komponentene for Playstation 4 og prossessor for Wii U. Selvsagt med forskjellige spesifikasjoner.
Hvorvidt man kan si at en lansering er utsatt før den er annonsert, er et spørsmål vi overlater til kverulantene. Men om det betyr en utidig lanseringsdato for Microsoft, kan det få store følger for startfasen for den neste generasjoner. Vi har øyne og ører på stilk, og lover å komme tilbake med mer når vi hører noe.