Krig og fred og politikk og sånn
0

Krig og fred og politikk og sånn

okt 11 Spill.no  

Spill.no gjestet nylig Electronic Arts’ lokaler i Stockholm for en testrunde med Medal of Honor: Warfighter, og grep samtidig muligheten til å spørre ut sjefsutvikler for flerspillerdelen, Elisabetta Silli.

Ingen delt utvikling av Warfighter?
Nei, kun ett team denne gangen. Vi ønsket å lage ett, sammenhengende produkt, et spill som er utviklet utelukkende i samme bygg. Det forrige Medal of Honor hadde en rekke forskjeller mellom enspiller og flerspiller, de brukte til og med forskjellig spillmotor. Denne gangen ville vi høre på kritikken, og levere det som forventes av oss.

Enspillerdelen i denne typen spill pleier bare være en kortfattet, dramatisert hinderløype for å komme inn i kontrollene før man setter i gang i flerspilleren. Hvordan er det hos dere?
Begge delene er like viktige. Enspillerdelen utgjør et sted mellom seks og ti timer, avhengig av spilleren, og er skrevet av en av våre operatører. Vi har to spesialsoldater hos oss, og for dem er denne historien svært personlig, og den gir følelsen av hvordan det er å være dem. Flerspillerdelen tar for seg internasjonale krigere som drar til andre land og representerer sine nasjoner. Begge delene veier like tungt.

Begrepet “autentisk” har vært nærmest et mantra i markedsføringen av Medal of Honor: Warfighter. Etter hva vi har sett, er det imidlertid spekket med ganske fantastiske situasjoner. Er det meningen at disse skal gjenspeile virkeligheten?
Det er meningen at det skal være basert på virkeligheten, på den måten at vi beskriver ekte krigere og ekte oppdrag. Vi drar til Somalia og beskriver ekte situasjoner som har skjedd i virkeligheten. Men vi har åpenbart en egen vri på det som ikke er identisk. Det er tross alt et spill.

Hvordan er det forskjellig fra virkeligheten?
Det er selvfølgelig mer spektakulært, vil jeg tro. Og det er jo et spill, så du gjenoppvåkner, regenererer helse og andre spillmekaniske tradisjoner.

Flere av grupperingene vi kjemper mot i spillet fremstilles som terrorister, mens andre vil si at de er frihetsforkjempere. Ser du noen problemer med å definere hvem som er gode og hvem som er onde i disse komplekse konfliktene?
Det handler ikke om hvem som har rett og hvem som tar feil, det handler hele tiden først og fremst om oppdraget. Resten er opp til spilleren å spekulere på, hehe.

Men det er jo ikke til å komme utenom at det innebærer en viss form for politisk standpunkt? Er det plass til politikk i skytespill?
Vi vil bare fortelle historien om Tier 1-soldatene, ikke de andre folkene. Vi står selvfølgelig på veteranenes side, både i spillet og ved hjelp av innsamlingsaksjonen Project Honor. Men ja, du kan sikkert finne noe politikk der, men det er ikke tiltenkt. Vi driver ikke med politikk.

Warfighter har unektelig en sterk USA-følelse over seg. Amerikansk patriotisme pleier ikke å fungere like godt i Europa, har dere tenkt på det?
Ja, det er derfor vi har tatt inn internasjonale spesialstyrker, som svenske SOG.

Jeg er norsk. Men ingen fare, vi er med, vi og.
Åh! Ja, dere er også med. Jeg kan dessverre ikke si det samme om mitt hjemland, Italia.

Ikke gi opp håpet.
En vakker dag… Ja vi har lagt til rette for at folk kan representere sin nasjon. Enspilleren fokuserer for det meste på Tier 1 i USA, men vi ønsket at alle skal kunne jobbe for sitt hjemland. Etter hvert spill i flerspillerdelen, vinner du såkalte tokens, som du kan gå online på Battlelog og disponere på ditt land. Og du får erfaringspoeng for det.

Er det noe som skiller for eksempel norske FSK/HJK fra de andre?
I tillegg til å skille mellom klassene, får du også utdelt eget utstyr avhengig av nasjonen du har valgt.

Jeg synes jeg gjenkjente noen norske rop i flerspilleren også?
Ja, de er morsomme. Vi har drevet omfattende innspilling av internasjonale stemmer også.

Buddy-systemet står temmelig sentralt i flerspillerbiten. Hvordan fungerer det?
Ja, vi snakket mye med spesialsoldatene våre, og en av tingene som stakk seg ut, var den konstante følelsen av en kompis, å samarbeide, være sammen og passe på hverandre. Dette ønsket vi virkelig å få med i spillet, og det forandrer fullstendig måten du spiller på. Du får et helt annet utgangspunkt. To spillere som spiller sammen, gir dekningsild, og blir passet på av den andre. Hvis kompisen din dør, kan du gå i dekning, og han kan dukke opp der du befinner deg. Eller du kan velge å hevne ham for ekstra poeng.  Dere kan dele utstyr og ammunisjon. Hvis dere spiller bra som et såkalt Fire Team, har laget deres betraktelig bedre sjanse til å vinne for hele laget.

Det var sjelden nok PC-utgaven vi fikk teste i dag, vanligvis er det en konsollutgave. Er Medal of Honor: Warfighter først og fremst et PC-spill?
Det ser nydelig ut på Xbox 360 og Playstation 3 også. Vi har hatt tester med alle versjonene, men vi startet med PC, så kanskje i begynnelsen. Men nå er de like gode.

Det var en overraskende Counter-Strike-følelse i flerspillerdelen, mens enspilleren kanskje kan sammenlignes mest med Call of Duty-spillene. Har dere siktet dere inn på noen spesielle konkurrenter?
Vi ønsket en mer Counter-Strike-vinkling på det, jeg er glad du la merke til det! Vi ønsket å være annerledes enn Battlefield og Call of Duty, men med et visst strategisk element involvert. Og derfor lagde vi Home Run-modusen.

Hvem er spillet laget for?
De som ønsker seg et litt annerledes og mer personlig skytespill som plasserer spilleren i støvlene til en Tier 1-soldat. Eller de som ønsker å representere sin nasjon, en slags skytespillvri på FIFA.

Medal of Honor: Warfighter utvikles av Danger Close og utgis av Electronic Arts for Playstation 3, PC, Wii U og Xbox 360. Spillet lanseres 26. oktober på samtlige konsoller untatt Wii U, hvis dato ennå ikke er avklart. Turen til Stockholm var dekket av Electronic Arts. Les den første sniktitten HER

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.