Playstation All-Stars Battle Royale er Sonys svar på Nintendos kjempesuksess Super Smash Bros. Et møljeslagsmål der maskoter og andre ikoniske spillfigurer denger løs på hverandre. Det ligner på Nintendos egen slåssespillserie. Det ligner veldig.
Kamp
Konseptet er enkelt. Sleng opptil fire spillfigurer inn på et todimensjonalt spillbrett der de kan denge løs på hverandre. Hver figur har sine egne angrep og sin egen spillestil. Angrep er spredd ut over tre knapper, som kombinert med en hoppeknapp, spakebevegelser, en egen knapp for blokkering og en for superangrep blir et styr av ferdigheter å holde styr på. Spesielt siden hver figur har sitt helt eget arsenal av angrep, og det virker som det er lite samsvar mellom samme knapp- og spakekombinasjon fra figur til figur.
Dermed gjelder det å velge noen få å spesialisere seg i, og her er det litt av hvert å ta av . Alt fra hip hop-stjernen Parappa the Rapper til blodtørstige Kratos fra God of War. Mangfoldet kan man ikke klage på i Playstation All-Stars Battle Royale. Figurene har ulike styrker. Noen er best på avstandsangrep mens andre klarer seg best i nærkamp. Et par av de er imidlertidig helt talentløse. Sackboy klarte jeg aldri å forstå eller prestere noe som helst med. Noen er også alt for kraftige sammenlignet med resten. Dette går seg kanskje til når man har fått mer tid med alle figurene, men inntrykket mitt er at spillfigurene ikke er like balanserte som Nintendo-figurene fra Super Smash Bros.-serien.
Ulikheter
Utviklerne veier opp for ubalansen ved å gjøre grunnspillet litt mer til et sjansespill i forhold til inspirasjonskilden Super Smash Bros. På overflaten er det meste likt Nintendo-spillet: fire spillfigurer på skjermen med ulike angrep og ferdigheter som slår og denger løs på hverandre i en kaotisk og frenetisk kamp der nivåene endrer seg og gjenstander kan plukkes opp og brukes.
Men man kan ikke falle av brettet. I Super Smash Bros. er det å slå fiender ut av brettet en viktig metode for å eliminere dem. Dette skjer ikke i Playstation All-Stars Battle Royale. Resultatet for alle som er vant til Smash Bros. er at man føler seg litt for innesperret i All-Stars-kampene. Nivåene er mindre og enklere.
Man har heller ikke en helsemåler – i Smash Bros. representert ved en prosentteller som gjør det lettere å slå deg ut av brettet jo mer skadet du er. I stedet fyller man opp en kraftmåler som kan nå tre nivåer i Playstation All-Stars Battle Royale. På nivå ett kan du aktivere et slag som slår en fiende av brettet. På nivå to kan du aktivere et superangrep som slår flere fiender av brettet, og på det tredje nivået starter du et superduperangrep som tar alle de andre via en artig animert sekvens.
Dermed spiller det ingen rolle hvor mye skade du tar. Er du uheldig å stå i veien for et superangrep dør du uansett. Motstanderen får poeng og du får minuspoeng.
Dette gjør Playstation All-Stars Battle Royale til et langt mindre strategisk spill enn Super Smash Bros.-serien. Med bare en metode for å eliminere motstanderene – bygg opp til et superangrep og trykk på en knapp – blir kampene mer enfoldige. Kaotiske og underholdende nok, men uten de spennende situasjonene som ofte oppstår i Smash Bros når man klamrer seg til livet med 100+ prosent i skade og klarer å kuppe seieren i siste sekund.
Trist alene
Et annet punkt Playstation All-Stars Battle Royale taper på er hvis man har få venner og har tenkt å spille mye alene. Mens Super Smash Bros.-spillene er en interaktiv hyllest til Nintendos figurer der man samler sitt eget museum av statuer og opplåsbare hemmeligheter i spillets varierte enspillermoduser, har Playstation All-Stars Battle Royale bare en stusslig historiemodus for hver karakter med en lysbildefortelling om hvordan karakteren endte opp i spillet, etterfulgt av noen kamper fordelt over ulike brett fra flerspilleren. Kjedelig.
Man kan også prøve seg på en utfordringsmodus der man skal klare visse prestasjoner med de ulike figurene. En grei måte å lære seg figurene på, men ikke noe mer.
B-gjengen
Figurene, ja. Om det er noe Playstation All-Stars Battle Royale demonstrerer, så er det at Nintendo har et fantastisk fargerikt og ikonisk figurgalleri. Playstation har aldri hatt noen ordentlig maskot, og sammensuriet av spillfigurer fra ulike spill føles noe forhastet og desperat. Enkelte ikoniske figurer – som Crash Bandicoot – glimrer med sitt fravær mens andre – Dante og Big Daddy – egentlig har fint lite med Playstation-merkevaren å gjøre, og bare er kastet inn i hui og hast.
Sammenlignet med Smash Bros. snakker vi om et ekte B-lag, et fotballag røsket sammen av de som rakk å stille på kort varsel. Du skal være ganske hardcore Playstation-fan for å storkose deg i selskap med denne gjengen.
Og der traff jeg vel egentlig spikeren på hodet. Playstation All-Stars Battle Royale er laget for hardcore Playstation-fans som har vært misunnelige på flerspillermoroa Nintendo byr på i Super Smash Bros.-serien. SuperBot Entertainment har klart å lage en godkjent Smash Bros.-kopi. Kontrollen er kjapp og responsiv, og har du spilt Smash Bros. kjenner du deg umiddelbart igjen. Men Playstation All-Stars Battle Royale har ikke tyngden eller dybden til Nintendos serie. Underholdende når du har tre Playstation-venner på besøk, men dørgende trist alene, selv når du spiller online. Fremmede tullinger på nettet kan aldri erstatte hyggelige kamerater i sofaen.
Se flere bilder fra spillet på neste side!
Playstation All-Stars Battle Royale er utviklet av SuperBot Entertainment og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 og Playstation Vita 21. november.