Vi fortsetter vår nedtelling av de ti viktigste personene i spillhistorien. Forrige uke kunne du lese om The Sims-skaperen Will Wright. Denne uka er det Metal Gear Solid-skaper Hideo Kojima vi har rettet lupen mot. Neste uke blir det pause på grunn av juleferie, så du må vente hele to uker før du kan lese om åttendeplassen på vår liste.
Les artikkelen om Will Wright her!
Hideo Kojimas spill har alltid vært i en klasse for seg selv. I løpet av over 20 år har han spesielt med sin Metal Gear Solid-serie gitt oss spill som har satt tydelige spor etter seg. Han lagde noe som på sin tid var veldig annerledes i både østlig og vestlig spillkultur. Hollywood-preget, den grafiske stilen og de innovative snikespillmekanikkene visket ut klisjeene for de stereotypiske spillene fra Japan og åpnet samtidig for noen helt nye muligheter på en global skala.
Filmelsker
Det hele startet med en ung Kojima som egentlig ikke hadde planer om å bli spillutvikler. Gjennom barndommen elsket han å se på filmer med foreldrene sine, sende inn egenskrevne historier til magasiner og lage småfilmer med kameraten sin. Det var først da han startet på universitetet interessen hans for spill tok seg opp, og etter fire år med økonomistudier og ambisjoner innenfor filmbransjen bestemte han seg for å satse på spill. Spesielt Shigeru Miyamoto (mannen bak Mario og Zelda) og Yuji Hori (Dragon Quest) fikk han til å se potensialet og mulighetene i videospill, og vips: En spillskaper fylt med ideer og ambisjoner var født.
Den første tiden innenfor bransjen skulle imidlertid vise seg å være alt annet enn en dans på roser. Ideene hans var for uinteressante for toppene i Konami, og selv om han til slutt fikk jobben i firmaets MSX-avdeling, var de første månedene frustrerende og lite tilfredsstillende for Kojima. Spillideene hans ble oversett, han var ingen kløpper innen programmering, og at han ikke fikk jobbe med NES-konsollen var han slettes ikke fornøyd med. Han sa derimot aldri opp, og i 1986 ble han med på utviklingen av action-eventyret Penguin Adventure.
Allerede året etter var Kojima i gang med utviklingen av spillet som skulle bli starten på hans aller mest suksessfulle serie: Metal Gear. Det var i utgangspunktet noe som skulle bli et actionfylt skytespill, men etter Kojima tok over og MSX2-konsollens spesifikasjoner ble for problematiske for spillets kampsystem, ble det plutselig noe annet. Fokuset ble snudd på hodet, og istedetfor å skulle ta knekken på fiendene skulle man heller passe på at de ikke tok knekken på deg. Den action-baserte snikespillsjangeren var født, og samtidig markerte det starten på et av de dypeste og mest kompliserte historiene vi har sett maken til i spillverdenen.
Det var derimot ikke før eventyrspillet Snatcher kom i 1988 at Kojimas drømmer virkelig begynte å komme til uttrykk. Det var kanskje ikke noe snikespill, men det filmatiske preget, fokuset på historie og spillets gode grafikk signaliserte definitivt at Kojima var en mann med et unikt syn på spillmediet. Med dette, Metal Gear og dets oppfølger samt eventyrspillet Policenauts hadde Kojima, endelig etablert seg som en innovativ utvikler med egen personlighet, og i 1998 eksploderte det med Metal Gear Solid.
Filmatisk
Metal Gear Solid hadde alt som ble verdsatt i hans tidligere spill, og mer til. Varierte, utfordrende og givende snikespillmekanikker var på plass, og presentasjonen og historien fikk et bemerkelsesverdig løft.
For første gang i Metal Gear-serien var 3D-grafikk og stemmeskuespill implementert som innpakningen på en dyp og spennende historie preget av konspirasjonsteorier, intriger og dystre politiske undertoner. Grensene mellom spill og film var forsøkt visket ut på alvor, og det markerte ikke bare starten på en utrolig verdsatt serie, men det ble også en demonstrasjon for en helt ny måte å lage spill på. Der Kojima i 1987 skapte action-snikespillsjangeren, lyktes han med å vise at Hollywood for alvor kunne forenes med spillmediet i Metal Gear Solid.
Siden har det så å si bare gått fremover for Hideo Kojima. Hans utrettelige lidenskap og skyhøye ambisjoner har resultert i en serie som har holdt seg på toppnivå hele veien, og til tross for alderen og konkurranse fra spill som Uncharted, Heavy Rain og L.A. Noire er Metal Gear fortsatt noe av det aller beste man finner innen filmatiske spill.
Grafikken har alltid vært noe av det beste man finner på konsollene spillene har blitt lansert på, mellomsekvenser har vart i flere titalls minutter, og historiene har satt filmer i samme sjanger i skammekroken. Spillserien har tøyd grensene og nådd en kompleksitet som både forbauser og irriterer spillere. Men mest av alt har Kojima løftet spillmediet opp på et plan som gjør at det faktisk kan konkurrere med både film og litteratur fortellerteknisk – uten at det går på bekostning av spillegleden.
Det hadde nok vært et ganske annerledes spillandskap i dag – og et stort tap – om Kojima hadde valgt å satse på film i stedet for spill. Hans ideer innenfor hvordan spill både skal spilles og presenteres har inspirert det meste som kan krype og gå av utviklere, og selve utviklingen av mediet i seg selv. Han har satt spor etter seg som har kommet for å bli, og samtidig som vi kan forvente oss flere nye Metal Gear Solid-spill i løpet av de neste årene kommer det hele tiden spill som kan lenkes tilbake til Kojimas ideer.
Om to uker avslører vi åttendeplassen på vår liste over de ti viktigste personene i spillhistorien.