Vinneren av årets GameJam på Game Developers Conference i San Francisco ble Jason Rohrer, hvis bidrag ideelt sett ikke skal spilles før om flere tusen år, melder Polygon.
Solid forarbeid
Årets tema for uviklerkonkurransen var “Menneskehetens siste spill”, og store navn som Will Wright, Steve Meretzky og Harvey Smith var på listen over deltakere. Vinneren ble imidlertid spilldesigner Jason Rohrer, som står bak spill som Passage, The Castle Doctrine og Diamond Trust of London. Men ingen har spilt vinnerbidraget ennå.
Rohrer begynte med å lage et oppsett for reglene, men lot en datamaskin ta seg av de siste justeringene for balanse, slik at ikke en gang han selv har spilt det endelige spillet. Videre utformet han et brett på 45x45cm og brikker av titan, skrev reglene ned på lagringsvennlig, syrefritt papir, og forseglet det i en tube av Pyrex-glass. Denne ble igjen plassert i en kolbe av titan, og til slutt gravd ned på et ukjent sted i Nevada-ørkenen. Et lite stikk til Ataris historiske flopp E.T. som havnet i samme ørken?
Skattejakten er i gang
Men for at titankolben ikke skal være tapt for alltid, sørget Rohrer for å dele ut konvolutter med tusenvis av GPS-koordinater til andre deltakere. Han regnet seg frem til at hvis man sjekket opp én av de oppgitte koordinatene hver dag, vil det ta rundt 2700 år å finne “skatten”.
– Jeg ville lage et spill som ikke er for akkurat nå, som verken jeg eller noen andre i live akkurat nå vil noensinne få testet, fortalte Rohrer.
En god ide vi ikke kan annet enn å applaudere, selv om vi må innrømme at det er en smule vemodig å vite at ingen av oss kommer til å få testet vinnerspillet i den prestisjetunge konkurransen.