Klar. Ferdig. Action!
0

Klar. Ferdig. Action!

mai 29 Spill.no  

Realisme er for mange den hellige gralen til moderne dataspill. Krigsspill, sportsspill, strategispill og racingspill skal gjerne være så realistiske og naturtro som mulig. Virkeligheten skal gjenskapes digitalt, situasjonen på skjermen skal være overførbar til vår virkelige verden. Tror vi.

Sannheten er at vi vil ikke at spillene våre skal være realistiske. Vi vil ikke spille 2 x 45 minutter i FIFA selv om det er den mest realistiske og korrekte gjengivelsen av idretten. Vi vil ikke skyte på skygger og dekninger mens vi selv ligger bak dekning og knapt kan se eller forstå hva som skjer på slagmarken foran oss når vi spiller skytespill. Og vi vil ikke ødelegge motoren fordi vi girte litt feil når vi kjører bilspill.

Spillerne vil ha en modifisert versjon av virkeligheten. Vi vil at skurkene skal løpe ut fra dekning fordi det er tilfredsstillende å se hva vi skyter og effekten av skuddene våre. Vi vil at laget vi spiller med i FIFA skal ha en bra dag hver dag, og ikke dårlige dager der samspillet ikke sitter og spillerne gjør personlige feil. Vi vil at kjøreopplevelsen skal være dramatiske kamper om topplasseringer med en estetikk hentet ut fra glamorøse bilreklamefilmer. Det har Codemasters forstått i Grid 2.

Action

Grid 2 er actionracing, en lapskaus av simulatorkjøring og actionfylte fantasifulle motorsportsdrømmer. Her styrer vi relativt tunge biler som enkelt kan slædde seg gjennom hårnålssvinger i trange bygater. Røyk og gnistregn fyller skjermen, motorlyden er overdøvende, og kappløpene er fysiske og utmattende. Man kjører skulder mot skulder mot svingen, presser seg forbi, et lett trykk på bremsen så gassen i bånn og bakenden seiler perfekt rundt svingen mens hjulene hviner og røyk stiger opp fra svidd asfalt. Det er kanskje ingen realistisk gjengivelse av motorsport, men det er vanvittig gøy.

I Grid 2 er vi en ung og lovende sjåfør som reiser rundt hele verden for å rekruttere deltakere til en ny motorsportliga. Her er alle velkomne, målet er å finne de beste sjåførene, og miljøene man besøker er relativt varierte. Utfordringene likeså, alt fra utholdenhetsløp der sistemann blir eliminert via en klokke som konstant tikker ned til rundetidsutfordringer, dueller, passeringskonkurranser der man skal passere flest mulig biler uten å kræsje og dynamiske gateløp der banen endrer seg runde for runde.

Historien er et helt greit insentiv for å kjøre i de ulike konkurransene, og holder seg heldigvis greit i bakgrunnen med noen små filmsnutter her og der. Det er fornøyelig å se hvordan omgivelsene endrer seg når man får stadig mer suksess, men kampanjen er dessverre i korteste laget.

Den er uansett bare en ramme rundt Grid 2s sterkeste kort – billøpene. Det første Grid er et av mine favorittspill i racingsjangeren, og Grid 2 innfrir alle mine forventninger til en oppfølger. Det er kanskje ikke like banebrytende som forgjengeren, men det har beholdt den samme grunnholdningen rundt fysisk og tøff racing med knallharde dueller.

Tilgjengelig

Mens Forza og Gran Turismo krever mange timer med investering for å gi avkastning er Grid 2 et langt mer tilgjengelig spill. Spillegleden i Gran Turismo kommer av å lære seg å kjenne favorittbilene sine ned til hver minste detalj, pugge baner og barbere tiendedeler av rundetider. Det er en rigid og regelbundet kjøreopplevelse. Grid 2 er langt mer improvisert og dynamisk. Spillet ønsker at du skal ta sjanser, kjøre helt på grensen av det du og bilen kan tåle – og gjerne litt over grensa og. Det er fullt av tøffe dueller og actionfylte situasjoner skapt av spillmotoren.

Det er også hakket mindre brutalt enn tidligere. En gylden taktikk før var å bruke andre biler som buffer i svinger, kjøre inn i de for å dempe sin egen fart og sette de ut av spill med det samme. Slike taktikker er nå langt mer uforutsigbare, din egen bil slenges gjerne ut av kurs i slike kollisjoner, og man tjener på å være litt mindre brutal i duellene mot andre biler.

Generelt sett har Codemasters innført flere slike elementer for å skape en balanse i opplevelsen. Tar man snarveier over gressplener i spillets mer åpne baner straffes man ved at topphastigheten til bilen reduseres i noen sekunder når man er tilbake på asfalt. Igjen, ikke særlig realistisk men det gjør kjøreopplevelsen bedre.

Selv om enspillerkampanjen er kort lever spillet sitt eget liv i onlinemodusen. Den har jeg kun fått testet i lukket versjon i noen timer, men grunnkonseptet virker lovende. I tillegg til å kunne kjøre mot andre over nett kan man konkurrere om rekorder mot vennelista si og ulike rivaler. Spillet vil til og med velge rivaler til deg basert på ditt eget nivå, slik at man alltid har noen å duellere mot. Codemasters planlegger også å lansere nye utfordringer med nye rangeringslister hver eneste uke.

Så, realisme da. Grid 2 handler ikke om å skape en realistisk bilsimulator. Det er ikke et spill som ønsker at du skal investere hundrevis av timer på å bygge opp en garasje med biler som du fininstiller og perfeksjonerer gjennom prøvetur etter prøvetur. Grid 2 er actionracing, et spill du kan hoppe inn og ut av med jevne mellomrom for å få deg et lite kick. Grid 2 pynter på virkeligheten for å gjøre opplevelsen morsommere, det ofrer realisme for å skape engasjement. Det er et racingspill som byr på umiddelbare adrenalinkick fremfor den mer langsiktige mestringsfølelsen simulatorspillene i sjangeren går etter, og det er helt i orden for meg.

Se flere bilder fra Grid 2 på neste side!

Grid 2 er utviklet og utgitt av Codemasters. Spillet kommer i salg i slutten av mai til PC, PS3 og Xbox 360.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.