I fjor ledet eventyrspillskaperen Tim Schafer vei på Kickstarter da de gjorde braksuksess med innsamlingsaksjonen til Double Fine Adventures (nå med tittelen Broken Age). Målet var å få inn noen hundre tusen dollar for å lage et klassisk pek-og-klikk-eventyr, i stedet kastet interesserte spillere over to millioner dollar etter spillet.
Bølge av spillerfinansierte spill
Dette var startskuddet for en flom av spillerfinansierte spill, ofte med gamle spillutviklingslegender bak roret. Ideen bak Kickstarter – et sted der skapere kan få donasjoner fra vanlige folk for å lage produkter de er interessert i – er briljant.
Utfordringene har først og fremst gått på produkter som har blitt finansiert men likevel ikke blitt ferdigstilt og når etablerte personligheter som Peter Molyneux og Richard Garriott kommer buldrende inn og stjeler oppmerksomhet og penger fra prosjekter fra mindre profilerte spillskapere. Det blir litt som om Steven Spielberg skulle bedt vanlige folk om penger for å lage spillefilmer.
Broken Age nærmer seg lansering (i høst), men allerede før spillet er ferdig har Double Fine lansert nok en Kickstarter for et helt annet spill kalt Massive Chalice. Spillet er et strategispill med en fantasy-/middelaldersetting. Inspirasjonskildene sies å være Xcom, Fire Emblem og Final Fantasy Tactics, med familiedramaet fra Game of Thrones slengt inn som litt ekstra krydder.
Se trailer for Massive Chalice her:
Double Fine sier de ønsker å folkefinansiere spillet for å holde seg uavhengige fra utgivere og på den måten lage nøyaktig det spillet de ønsker å lage. Det er en helt kurant holdning spør du meg. Til tross for enkelte fallgruver har folkefinansiering blitt en flott måte for spillskapere å lage kompromissløse spill på. Spør du meg er det langt tøffere å kaste håpefulle penger etter et spennende prosjekt på Kickstarter enn å forhåndsbestille en eller annen forutstigbar kommersiell stortittel i spillsjappa.
Massive Chalice trenger 725.000 dollar for å nå målet sitt og er allerede oppe i 464.000 dollar i donasjoner.