
Når jeg lukker øynene og forestiller meg hvordan det er i Capcoms styrerom ser jeg for meg en gjeng hodeløse høner som løper panisk rundt mens de flakser med vingene.
Uten styring
Vi snakker om en av de virkelig store japanske aktørene som på 80- og 90-tallet produserte banebrytende og trendsettende spillopplevelser. Det er et velkjent faktum at finanskrisa har rammet Japan hardt og at spillsalget i Japan har slitt de siste årene. Det har ført til en avhengighet av at produktene skal bli mottatt bra i vesten og, noe som igjen har ført til drastiske endringer i tradisjonelle japanske merkevarer.
Som Resident Evil-serien. Et forsøk på å gjøre spillet mer actionfylt med femmeren og sekseren resonnerte dårlig med fansen. Det samme eksperimentet med et rent onlinespill i Operation Raccoon City ble heller ingen suksess. For meg virker det som Capcom ikke aner hva de vil med Resident Evil-serien, de forsøker fortvilt å lage noe som er lettsolgt i stedet for noe med substans og kontekst.
Så også med Resident Evil: Revelations. Opprinnelig utviklet for Nintendo 3DS var spillet et artig nikk tilbake til de klassiske Resident Evil-spillene. Med kontrollsystemet fra fireren og gåtene og utforskingen fra de eldste spillene. Det fungerte bra, men føltes utdatert.
Les anmeldelsen av Resident Evil: Revelations på 3DS her.
Relanseringen av spillet til Playstation 3, Xbox 360 og PC har ikke vært hundre prosent vellykket. Selv om grafikken har fått et lite løft og er mer enn funksjonabel, er omgivelsene relativt sparsomme og nivådesignet litt for klaustrofobisk og tomt. Man merker savnet av en reell spillfysikk, at et par tomme pappesker i en korridor skal forhindre en elitesoldat fra å passere er ikke spesielt troverdig. De statiske omgivelsene er som hentet rett ut fra de gamle spillene med stasjonære kameraer, og man savner en bedre dynamikk mellom hovedpersonene, monstrene og omgivelsene.
Spillet skjemmes også av hyppige små pauser for å laste inn informasjon. Før en mellomsekvens. Etter en mellomsekvens. Hele tiden. Det virker ikke optimalisert for dataoverføring på de stasjonære konsollene.
Raid-modusen er heldigvis tilbake, og får nok nytt liv ved hjelp av de mer tilgjengelige nettsystemene på PS3 og Xbox 360. I tillegg byr spillet på en ny vanskelighetsgrad for de som liker å pløye gjennom historien flere ganger.
Men alt i alt er dette selve definisjonen på et middelmådig og utdatert actionspill. Kanskje har jeg blitt skadet av at jeg spilte The Last of Us samtidig med dette, det gjorde nok at alle de utdaterte, rigide og tungnemme spillmekanikkene i Residente Evil: Revelations ble belyst enda sterkere.
Sannheten er at det er fullt mulig å ha det gøy med dette spillet. Det er et straight Resident Evil-spill som aldri når høydene til fireren eller de to første i serien. Men det er mer tro mot Resident Evil-arven enn fjorårets fadese Resident Evil 6. Så er du fan er dette vel verdt en titt.
Se flere bilder fra Resident Evil: Revelations på neste side!
Resident Evil: Revelations er utviklet og utgitt av Capcom. Spillet er lansert på PS3, 360 og PC og har tidligere blitt utgitt til 3DS.