Noen spill er vanskelig å beskrive. En gjennomsnittlig spillanmelder jobber ofte metodisk og analytisk. Han bryter spill ned til ulike enkeltelementer og beskriver disse i en slags ex phil.-aktig pro- aut contra-oversikt. Deretter foretas en oppsummering av totalinntrykket av disse elementene før en karakter settes og jobben er gjort.
I tilfellet Animal Crossing: New Leaf er spillet mer enn enkeltelementene. En analytisk tilnærming – en disseksjon om du vil – vil ikke klare å finne spillets sjel. Animal Crossing: New Leaf er en samling meningsløse aktiviteter, en virtuell verden med sterke begrensinger som krever daglig vedlikehold fra deg. Det er et spill der du har masse personlig frihet, men det krever jevnlig oppmerksomhet fra deg over lang tid. Spillet ber deg pent om å investere tid og krefter, og avkastningen du får står i proporsjon med hvor mye av deg selv du er villig til å legge igjen i spillet.
Borgermester
For uinnvidde handler Animal Crossing-spillene om å flytte til en bitteliten landsby ved kysten. Her skal du bygge deg et hus og bli kjent med alle dyra som bor i sine egne små hus spredd rundt i landskapet. Huset ditt er lite og kan bygges ut, men det koster penger. Penger tjener du på mange ulike vis, for eksempel ved å fange fisk og sommerfugler, høste inn frukt, grave opp fossiler eller få gaver av dine nye venner som du kan selge i butikken. Men du tjener ikke nok til å få det største huset på et par kvelder. Vi snakker om måneder, et år kanskje, før huset ditt er fullt utbygd.
Og da skal du i tillegg møblere de ulike rommene i huset. Gjerne med unike stiler og møbler som imponerer de andre innbyggerne og husevalueringsrådet som jevnlig kommer på besøk.
Men nå snakker vi bare om huset ditt, som du egentlig står fritt til å legge så mye flid i som du vil, eller bare bruke som lager for ting og tang. I New Leaf er det langt mer å gjøre enn i tidligere spill, først og fremst fordi spillserien gjør en ny vri ved å gjøre deg til borgermester. Det betyr at du ikke bare har ansvar for huset ditt, det er også ditt ansvar å videreutvikle byen din. Du kan velge ulike målsettinger og sette i gang ulike prosjekter – alt koster selvsagt penger. Vil du bygge en benk ved elva, eller kanskje en ny bro? Det er bare å begynne å nedbetale med en gang.
Så har du handlegata da, som også utvikler seg i løpet av spillets gang. Fra en butikk, en eiendomsmegler, et museum og et postkontor til å bli full av liv med egen nattklubb, blomstersjappe og en rekke andre lokaler jeg ennå ikke har fått låst opp.
Det har seg nemlig slik at jeg har bare spilt i en måned så langt og har mange måneder med spilling igjen før byen min er fullt ut utviklet.
Daglige besøk
Det spesielle med Animal Crossing er hvordan spillet tvinger deg til å være tålmodig. Hver eneste lille progresjon i spillet – enten det er et nytt rom i huset ditt, større kjeller, et komplett dinosaurskjellett i museet eller en fontene i byen – krever mange dagers jobbing for å fullføre. Et komplett hus med maksimal størrelse på alle rom koster flerfoldige millioner. Vi snakker måneder med fisking, graving, høsting og jakting for å samle nok penger til å få den største villaen spillet har å by på.
Målene er alltid innen rekkevidde, og selv når du når de tvinger spillet deg til å vente. En ny oppgradering til huset er klart neste morgen, sier Tom Nook. Dermed har du noe å glede deg til når du går i seng for kvelden. Det er alltid noe å se frem til i Animal Crossing.
Og jeg takker høyere makter for at det ikke er noen mikrotransaksjoner i spillet for å fremskynde disse prosessene. Alt du oppnår i spillet har du betalt med hardt arbeid. Det gir deg en følelse av eierskap og stolthet som helt er borte i de mer kyniske free-to-play-spillene der ventetider og pauser er utspekulerte irritasjonsmomenter for å få deg til å åpne pengeboka. Tempoet i Animal Crossing er lavt, moralen er at ting tar tid og er det verdt å gjøre noe så må du også ta deg tid og flid til å få det gjort ordentlig.
Sosialt
Det sosiale aspektet er også viktig i spillet. Jeg var på besøk hos en bekjent i Gamer.no for å hente litt ny frukt til å plante i byen min. Via togstasjonen kan man enten besøke andre eller invitere venner til å besøke sin egen by. I tillegg til å utveksle gjenstander kan man ta turen ut til en liten ferieøy der man kan spille ulike minispill sammen.
Men det stopper ikke der. I helgen støtte jeg på to andre spillere via Streetpass. Husene deres dukker opp i en slags utstillingsby der jeg kan sjekke ut innredningen deres og også bestille møbler og gjenstander de har.
Og den kanskje viktigste sosiale funksjonen, flere spillere kan flytte inn i samme by på samme spillkassett (eller 3DS om du har lastet ned spillet). Kun den første spilleren blir borgermester, men de andre spillerne får sine helt egne hus og opplevelser i byen. Spillet får en helt ny dimensjon når man deler byen sin med andre i familien, jeg krangler daglig med min sønn om hvem som skal få grave opp de daglige fossilene eller høste frukttrærne. Og du kan tro han ble glad når jeg sendte ham et brev med 10.000 bells på bursdagen hans forrige uke.
Pusterom
Selv om oppgavene i spillet kan bli monotone etter hvert og interaksjonen med dyra i byen blir litt for overfladisk i lengden, blir de daglige besøkene i byen min et fint pusterom i hverdagen. Årstidene forandrer seg, og det påvirker ikke bare omgivelsene kosmetisk, flora og fauna endrer seg samtidig. Spillet evner derfor å overraske og by på nye oppdagelser selv gjennom et helt år med spilling.
Og oppdagelse er egentlig nøkkelordet for Animal Crossing: New Leaf. På mange måter misunner jeg spillere som aldri har spilt Animal Crossing før. Dette er et spill med så mye å oppdage på egen hånd, så mange små hemmeligheter og funksjoner og detaljer som konstant evner å overraske og sjarmere og er du ny til serien har du rett og slett ekstremt mye moro foran deg.
Men selv meg, en gammel ringrev som brukte mye tid i den første utgaven til Gamecube og har vært innom samtlige utgivelser siden da, oppdager jevnlig noe nytt og lar meg overraske og glede av Animal Crossing: New Leaf. Dette er det mest spissede og fokuserte Animal Crossing-spillet gjennom tidene, en kulminasjon av alt de har lært i de foregående spillene. Gjennom en måned nå har spillet blitt et ekstra liv for meg, et lite vindu til en alternativ virkelighet der jeg leker litt hver dag.
Animal Crossing: New Leaf er utviklet og utgitt av Nintendo. Spillet er lansert til Nintendo 3DS.