Everquest Next annonsert
0

Everquest Next annonsert

aug 03 Spill.no  

For dem som har spilt MMORPG en stund, har garantert hørt om Everquest. Serien som har blitt en kulthit blant mange, og som var kanskje det største navnet på markedet inntil World of Warcraft kom ut. Siden den gang har spillet aldri opplevd de store høyder, men har hatt en jevn, god og lojal kundemasse som hele tiden har logget seg på siden starten i 1999. Selv om det offisielt har kun vært to Everquest spill, har det kommet ut hele 25 forskjellige utvidelser! Nå kan alt dette forandres.

Det ble nylig annonsert i Las Vegas at Sony kaster seg på MMORPG markedet for alvor med Everquest. I den forbindelse ble det ikke annonsert 1, men 2 nye bidrag til serien. Det var likevel ikke den største overraskelsen Sony kom med.
Det var ikke noe overraskende at det ville komme en ny tittel i serien, (Everquest Next), tross alt var det 14 år siden det første spillet kom ut og 9 år siden oppfølgeren ble lansert. Interessen kom da ansvarlig utvikler David Georgeson uttrykket hvordan det nye spillet skulle være. Blant uttrykte han at det neste spillet ikke var “Everquest 3”, men mer en reboot av serien.


“We’ve rebooted our own game,About a year and a half ago, we changed the team out, we tore it down, and we rebuilt it from the bedrock up. We were really serious about it. We wanted to figure out what was fun, what wasn’t fun. There’s a lot of stuff people don’t like about MMOs, and we didn’t want to rebuild that again because ‘that’s an MMO’ and there were all these Holy Grails we wanted to put into a game but never had the courage or resources to make those kinds of changes. But since we’re doing something brand new, we wanted to start from scratch and try to build something that’s very, very different from regular MMOs.”

Videre uttrykket han at MMORPG sjelden lot spillerene være med på utvikle og gi verden de spiller i en identitet. Et paradoks siden det er spilleren som var sjelen i spillet. I den anledning annonserte han at i tillegg til en Free-to-play MMO Everquest vil det også bli lansert Everquest Next Landmark. Et lignende konsept til det ordinære Everquest, men med noen vesentlige endringer.


Den første endringen skjer i hvordan spillet er bygget opp.

For 35 years we’ve all been playing Dungeons & Dragons. It’s the same game every time. You get a class, you kill stuff, you unlock your tech tree. That’s boiling it down to its essence, but that basically is what it is.

Spilleren vil nå ikke lenger være dømt til å velge en klasse i begynnelsen av et spill og forholde seg til det resten av tiden. Nå skal det enklere bli mulig å skifte klasser i henhold til behov og ønske underveis. I tillegg vil man oppmuntre spilleren til å teste og finne såkalte “hybridklasser.” Det vil si at man nå kan velge de beste egenskapene til å skape den perfekte avatar. Georgeson la frem det å være en magiker med hovedsaklig egenskaper til å stjele som et eksempel på en klasse man kan velge å skape.

Spillere vil også få muligheten til å velge våpen utifra sine egne ønsker. Hver spiller kan til enhver tid bære to våpen som kan forandres på spesielle steder etter behov. Ønsket er at spillere ikke trenger å være låst til en bestemt rolle under hele spillet.

 

Alt kan ødelegges..

Den største nyheten som kom var hvordan verden var bygget opp. I teorien kan absolutt alt ødelegges. Alt i verden er bygget opp av voxels, det vil si smådeler som en gjenstand kan brytes opp i. Ikke ulikt hvordan ting i Red Faction fungerte.  Georgeson påpekte at det ville være områder som ikke kunne ødelegges av spillere, men av monstre som spillere måtte stoppe før det var for sent. Blant annet ville det være dumt av en spiller å gjemme seg i en gjørmehytte mot en 5 meter høy drage. Ødeleggelsene ville bli permanente til spillere selv reparerte dem. Han påpekte at selv om det ikke var obligatorisk ville han tro at spillere ville gå sammen for å bygge hus, slott og byer for å beskytte seg best mulig mot monstre.

En annen ting som ville bli introdusert var bruken av underjordiske elementer. Blant annet vil det nå være mulig å drive med gruvedrift. Spillere ville få muligheter til å enten lage sine egne gruver eller undersøke allerede genererte gruver. I tillegg  vil det være et slags arkeologgenerator i spillet. Historien til Everquest er over 10.000 år gammel, og dette vil bli reflektert i hva du kan støtte på under jorden. Jo lengre ned jo eldre ting vil man finne. Blant tingene som man kunne støtte på glemte byer og templer. Noen av disse gruvene ville bli avslørt av jordskjelv og andre naturhendelser som kan skje tilfeldig når og hvor som helst. Ikke uventet dro Georgeson en sammenligning med spillet Minecraft når han ble spurt om hvordan systemet ville fungere.


Virkelige valg får konsekvenser.

Det var også jobbet mot å skape en verden hvorav ting endrer seg. Der hvor andre MMORPG ofte lar deg gjenomføre ett oppdrag bare for å la ting gå tilbake til status-quo når du er ferdig skal Everquest prøve å få spilleren til å oppleve konsekvensene av sine handlinger, på godt og vondt.

Med systemet “Rallying Calls” vil de samle flere spillere til å gjenomføre oppdrag sammen over en lengre tid. Georgeson tok fram et eksempel i dette tilfellet og påpekte at det finnes oppdrag hvor et visst antall spillere må dra til et nytt sted, starte en koloni, sørge for at den får mat og utforske områdene rundt. Videre påpekte han at denne kolonien gjerne om et par år kan være den viktigste byen på serveren. Å tenke langsiktig er et av målene til EQ:Next. Viktige hendelser skapt av spillere skal bli en viktig del av en servers historie og identitet. Det vil ikke bli umulig at spillere selv kan starte og holde i gang en borgerkrig eller skape et slag som gjør permanente skader på området. At spillere får ansvaret for å holde verden i drift var  sentralt i presentasjonen som ble gitt i Las Vegas.

Fienden blir smartere

Georgeson påpekte også kjedsomligheten med oppdrag som består av å drepe et visst antall fiender bare for at de dukker opp igjen sekundet etterpå tilhørte den forrige generasjonen av MMORPG. Nå blir fienden smartere og. Hvis for eksempel orker blir konstant drept ved et spesifikt sted, vil de emigrere og finne et sted hvor de kan forsvare seg. Det vil ikke være uvanlig å finne fiender  på strekninger hvor spillere og NPC sjeldent vandrer eller steder nært vann og mat hvor de kan overleve. Både NPC og fiender vil bli implementert med denne kunstige intelligensen.

Spillere vil nå også oppleve å styre sine avatarer mer grasiøst. Georgeson sammeniignet de nye bevegelsene med Assassin’s Creed og ga Parkour som et stikkord. I mye større grad vil du nå være i koordinasjon med omgivelsene, og ikke bare statisk hoppe opp og ned.

Everquest Next Landmark

Alle disse mulighetene skal bli implementert i Everquest Next, men før den tid vil Everquest Next Landmark bli slippet ut. Allerede i år vil du få muligheten til å oppleve hva Everquest Next kan bli. Landmark er nemlig en litt mer glorifisert versjon av byggeverktøyet til Everquest Next. Ikke urimelig kan det sammenlignes med Minecraft. Spillet vil la deg starte med en bag, en verktøykasse og mulighet til å eie et lite stykke land. Dette området vil være ditt og du kan bygge og gjøre alt her uten at noen kan ødelegge det. I tillegg vil det være mulig å bygge overalt hvor ingen eier, men dette vil ikke være beskyttet.

Georgeson vil at spillere skal gå sammen og lage store ting. Man kan for eksempel starte et laug på en server og bygge enorme veinettverk som vil gjøre at turen går raskere. Hvis man føler at man har bygget noe unikt, kan disse selges og kjøpes gjenom Sonys Player Studio. Noen ting vil også bli implementert i EQ:Next som genererte bygninger. Det vil ikke være noe kampsystem i Landmark, siden hovedsaklig det er en testversjon av byggeverktøyet som vil bli implementert i EQ Next.

For godt til å være sant?

Sony visste også frem hvordan byggeverktøyet ville fungere i en rask demonstrasjon, noe som kan sees her hos Kotaku, og det er liten tvil om at ting ser lovende ut for EQ: Next. Å la spillere bygge sine egne byer har blitt prøvd før, blant annet i Age of Conan, men sjelden har det vært avgjørende for et spill sin suksess. Hvis EQ innfrir alt det har lovet i sitt neste kapittel skal man ikke se bort ifra at WOW sitt hegemoni endelig blir brutt. Uansett får vi smøre med tålmodighet siden EQ:Next enda ikke har fått noen utgivelsesdato.

 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.