Kommentar: Baksidene ved forhåndsbestilling av spill
0

Kommentar: Baksidene ved forhåndsbestilling av spill

aug 12 Spill.no  

Forhåndsbestilling av spill har med tiden blitt en stor del av spillindustrien. I dag skreddersys ofte markedsføringen av et spill med spesielt forhåndsbestilling som målet, og i noen tilfeller går til og med deler av utviklingstiden til å skape innhold forbeholdt de som betaler for spillet på forhånd. Grunnen til at spillutviklere og utgivere gjør dette, bunner selvfølgelig i oss spillere.

Det er lett å falle for fristelsen av å forhåndsbestille et spill, når man blir lovet gull og grønne skoger for å legge pengene på bordet før man har sett varen. Dermed er det kanskje ikke så rart at mange gjør det, uten å tenke særlig nøye over handlingen, og hva den medfører. For hvilke signaler gir man egentlig til spillskaperne når man villig betaler for et spill, før det engang er tilgjengelig for allmenheten? Har det som på overflaten virker som en helt uskyldig handel, utviklet seg til å bli et av spillindustriens største problemer?

La oss først tenke litt på hva forhåndsbestilling av spill egentlig innebærer. I en tid hvor spilldemoer sees mer på som en hyggelig gjest fra spillskapernes side enn et forventet tiltak som er like mye til nytte for utviklerne som for spillerne, er det rett og slett ikke lett å få et godt innblikk i hvordan et spill er før det er ute i butikkene, eller før anmelderne har kommet med sine inntrykk.

Klart, man får som oftest se trailere, gameplay-videoer og diverse annet stoff fra innsiden av spillets utvikling, men hva er hensikten med disse videoene og forhåndsrapportene? De viser selvfølgelig spillet akkurat slik folkene bak spillet vil at du skal se det. Når du punger ut for et spill før det har kommet ut, kjøper man egentlig ikke spillet usett, man kjøper det etter å nesten utelukket ha blitt foret med markedsføring fra utviklernes og utgivernes side.

Denne markedsføringen ville naturligvis også pågått dersom forhåndsbestilling ikke var en så stor ting som det er, men det som har skjedd når vi spillere har vist at vi gjerne kjøper spill uten at noen har prøvd de, er at spillstudioene med fordel kan skreddersy opptrappingen til et spills lansering med forhåndsbestillinger som målet.

En del av taktikkene som brukes for å kapre potensielle forhåndsbestillere, er sleipere enn andre. Jeg har personlig intet problem med spesialutgavene av spill som blir lagt ut til forhåndsbestilling, som for eksempel samleutgaven av The Elder Scrolls V: Skyrim (eller for den saks skyld den smådyre Saints Row IV-pakken), som tilbyr diverse fysiske samlegjenstander. Disse pakkeløsningene er åpenbart rettet mot fans av seriene som antakeligvis ville forhåndsbestilt spillet uansett, og er mer en mulighet for spillere til å få tak i ekstra stæsj relatert til favoritt-seriene deres, enn et kynisk forsøk på å få flest mulig til å forhåndsbestille.

En trend som derimot er atskillig verre, og som vi ofte finner på digitale distribusjonsplattformer som for eksempel Steam, er innhold som begrenses til forhåndsbestillere. På Steam er i skrivende stund rundt 10 av de 21 promoterte spillene på forsiden, spill tilgjengelige for forhåndsbestilling. Nesten samtlige av disse titlene har spesielle tilbud rettet mot forhåndsbestilling. De som forhåndsbestiller PAYDAY 2 kan for eksempel glede seg til et unikt våpen, unike masker og penger til bruk i spillet, og det blir presisert at intet av dette blir tilgjengelig for kjøp etter spillets lansering.

Et annet eksempel er Batman: Arkham Origins, som gir forhåndsbestillere muligheten til å spille som karakteren Deathstroke, og bryne seg på to unike såkalte utfordringskart. Dette nedlastbare innholdet er åpenbart ferdiglaget, da det tilbys fra dag én. Det betyr dermed at de som ikke forhåndsbestiller spillet, mangler en liten del av spillet som har blitt kuttet i et forsøk på å få flere forhåndsbestillinger.

I Arkham Origins sitt tilfelle dreier det seg om lite mer enn et par bonuskart, men jeg har sett eksempler på spill med relativt store oppdrag som har blitt satt til side til fordel for de som forhåndsbestiller spillet. Er det greit at ikke alle som kjøper et spill, får tilgang på det samme innholdet?

Det aller verste eksemplet på markedsføring direkte rettet mot å få flere forhåndsbestillinger, er for øyeblikket å finne på Steam-siden til The Bureau: XCOM Declassified, som lanseres om drøyt en uke. Forhåndsbestillere av The Bureau kan potensielt se fram til hele tre bonuser, men det er en hake. For at alle tre bonusene skal bli tilgjengelige, må et visst antall forhåndsbestillinger rulle inn. Dermed gis det ikke bare ekstra innhold bort, men kjøpere blir indirekte oppfordret til å få flest mulig andre til å forhåndsbestille spillet, slik at alle bonusene skal låses opp.

Og hva finner vi hvis vi blar ned og ser på Steams foreløpige bestselgerliste? Der troner PAYDAY 2 øverst, fulgt av Saints Row IV, og på femteplass ligger The Bureau. Det er med andre ord ingen tvil. Enten man liker det eller ikke, forhåndbestillingstaktikken til spilldistributørene fungerer, og vi fortsetter med å kaste ved (eller i dette tilfellet penger) på bålet.

Skal vi virkelig godta slike sleipe markedsføringstaktikker, og at vi som måtte kjøpe spillet etter utgivelsen går glipp av innhold forbeholdt forhåndsbestillere (eller enda verre, forbeholdt forhåndsbestillere i en spesiell butikk)? Det er viktig å tenke på at man ved forhåndsbestilling av spill ikke bare kjøper et spill kun basert på informasjon gitt av markedsføring, man gir også fra seg et høyt rungende ja til at slike markedsføringstaktikker er helt ålreit.

Spillutviklerne og utgiverne vil i hvert fall ikke stoppe med disse taktikkene når vi spillere gang på gang svelger både agn og snøre. Jeg tror heller vi kan forvente oss mer. Ved å forhåndsbestille spill, fremmer vi spillindustriens makt til å markedsføre til oss akkurat slik de vil. Det er ikke så lett å vite at et spill er dårlig når det ikke fins demoer, sniktitter er svært begrenset, og embargofristene for anmeldelser er satt svært tett opp til utgivelsesdatoen.

Når da alt som gjenstår er heftige cinematiske trailere og strategisk utførte gameplay-videoer, og man likevel forhåndsbestiller for å få et ekstra kart og et par ekstra skins, har man kanskje ikke så mye man skulle sagt når man innser at spillet man betalte for i blinde, ender opp som det neste Aliens: Colonial Marines eller Dead Island.

Forhåndsbestiller du spill? Hva tenker du om markedsføringstaktikkene og det generelle fokuset på forhåndsbestillinger fra spillindustriens side? Kom gjerne med din mening i kommentarfeltet, eller diskuter i vår forumtråd dedikert til artikkelen!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.