
Om du gikk glipp av gårsdagens Pokémon-fokuserte Nintendo Direct får du her en oppsummering av alt som ble annonsert. Presentasjonen ble ledet av Tsunekaz Ishihara fra The Pokémon Company, Junichi Masuda fra Gamefreak og Nintendosjef Satoru Iwata.
Fra linkkabel til trådløst
Innledningsvis diskuterte de hvordan interaksjon mellom forskjellige spillere i tidligere titler har vært avgjørende for seriens identitet og hvordan den har utviklet sin særegne opplevelse. De mente at kommunikasjon mellom spillerne, fra den eldgamle linkkabelen man brukte på de første spillene, til moderne trådløse kommunikasjoner, har vært med på å definere serien.
Dette ledet opp til annonseringen av Pokémon Bank – en ny tjeneste som vil la deg lagre opptil 3000 Pokémon i nettskyen, noe som skal gjøre det enklere for de som vil fullføre Pokédexen ved å fange hver eneste pokémon. En annen app – Poké Transporter – skal gjøre det mulig å sende over større mengder Pokémon fra Black og White, samt deres oppfølgere, til Pokémon Bank. Nintendo planlegger å holde denne tjenesten oppe i mange år framover, slik at Pokémon du har fanget i tidligere installasjoner i serien, skal være tilgjengelig etterhvert som de lanserer nye spill. For å holde serverne til tjenesten gående vil de dog kreve en årlig sum, men hvor mye man vil være nødt til å betale vites enda ikke.
Gjensyn med gamle travere
En annen nyhet er at man denne gangen ikke vil få sin første gang av regionens professor, men heller av en av vennene man har fra spillets start. Senere vil man derimot møte Pokémon-professoren, og man vil da få velge en av de tre første starter-Pokémonene: Bulbasaur, Squirtle og Charmander. Etter at disse Pokémonene har blitt fult utviklet, vil de nå ha mulighet til den nylig annonserte og mye omdiskuterte «Mega Evolution»-formen som kun er en midlertidig utvikling under kamp.
Det ble også annonsert at to spesialutgaver av 3DS XL-systemene vil bli lansert den 27. september her til lands, men disse vil bli lansert i svært begrenset opplag.
Avslutningsvis fortalte Masuda at de nye spillene har vært de vanskeligste å lage, men at de også har vært veldig artige å jobbe med, og det gjenstår nå bare å se om det blir like mye moro å spille spillene når de lanseres den 12. oktober.