
Sony har som kjent kapret nok en kjent Indie-tittel som de kan bringe fra PC og inn på konsollmarkedet, nemlig Ed Key og komponist David Kanaga eksperimentelle spillkunstprosjekt Proteus. Key kunne nylig bekrefte at spillet kommer til PS Vita og PS3 i oktober, og i et innlegg på PlayStation Blog kom han med ny informasjon rundt de to utgavene av spillet.
Proteus går ut på å utforske en tilfeldig generert verden, og som skaperen selv sier det, kan det sammenlignes med “et ambient-album som konstant remikses, i form av en innlevelsesrik verden”. I de kommende PS3- og Vita-versjonene av spillet, er verdenen dog ikke nødvendigvis helt tilfeldig generert.
Man vil blant annet kunne få spillet til å generere en verden ut fra hvilken dato det er, og på Vita kan man la spillet ta utgangspunkt i din geografiske posisjon for å skape spillverdenen. Vitaen vil også støtte en form for direkte interaksjon ved hjelp av konsollens bakre berøringsplate, noe Key lover å utrede mer om når lanseringen nærmer seg.
Proteus er uten tvil et spennende lite eksperiment innenfor dataspill. Det eneste målet i spillet er at det ikke fins noe mål, og hva man gjør ut av det som måtte forekomme i verdenen er helt opp til spilleren selv, noe som kan gjøre det hele til en høyst subjektiv spillopplevelse. Dermed er nok Proteus også et spill som er vanskelig å gi en veldreid og reflektert anmeldelse av, noe vår eks-redaktør Jon Cato fikk erfare da han tidligere i år skulle anmelde spillet i anledning dets PC-utgivelse. Opplevelsen han fikk endte nemlig opp med å være så personlig at han valgte å ikke gi spillet noe terningkast i det hele tatt. Nøyaktig hvorfor kan du finne ut ved å lese hans anmeldelse her.