Mye av det som kjennetegnet Microsofts pressekonferanse viste seg også når det klokken 21:00 var EAs tur til å vise sine ting på messegulvet. Mange innslag kom med høy tetthet, og på den knappe timen var det mye som fikk scenetid. EA fikk vist det aller meste av det vi kunne forvente å håpe fra storutgiveren, men det var også så langt det rakk. Det var ingen store overraskelser å spore, men en spesielt skuffende konferanse var det heller ikke. I denne artikkelen kan du lese om det EA viste fram.
Tilbake til stjernekrigene
EA fyrer i gang presentasjonen sin med en DICE og deres utviklingsprosess på Star Wars Battlefront. Utviklerne har gått inn i dybden og virkelig gått inn for å skape følelsen man får fra Star Wars-filmene. De har tatt turen til Lucas Archives for å se de originale modellene fra filmene. De har studert detaljene og tatt det videre til det digitale, og resultatet ser lovende ut.
Men våpen og rekvisitter er ikke alt DICE har studert. De har også reist til områdene hvor filmene ble spilt inn, og de prøver å fange området utseendemessig og følelsesmessig. DICE jobber hardt for å skape et Star Wars-spill som gir deg følelsen av å være i universet. De sier at de vil vil gi opplevelsen liv, som aldri før.
DICE viser oss bilder fra både Hoth og Endor, og diverse modeller av Storm Troopers og laservåpen. De ender det hele med et sitat. «Do or do not. There is no try».
Kraftpakke fra Bioware
Bioware viste fram en lang trailer fra det neste kapitlet i Dragon Age-serien under Microsofts E3-konferanse, men de hadde selvfølgelig spart litt til utgiver EAs konferanse. Vi fikk et ekstra glimt av Dragon Age: Inquisition, og Mass Effect-fansen fikk ikke minst det de ventet på, nemlig en bekreftelse på at Mass Effect 4 er under utvikling.
Mass Effect 4 ble annonsert gjennom en slags utviklerdagbok, og i stedet for gameplay eller en cinematisk trailer, fikk vi se tidlig konseptarbeid kombinert med forklaringer fra gjengen i Bioware Montreal. Utviklerne kunne ikke avsløre mye konkret informasjon om spillet, men det er bekreftet at det vil ta sted i en helt ny del av universet, som ikke tidligere har blitt utforsket i Mass Effect-serien.
Bioware Edmonton kunne på sin side avsløre at de jobber med en helt ny IP, men nøyaktig hva det dreier seg om er ukjent. Det eneste studioet ville avsløre, er at de vil ta for seg historier satt i et univers mer likt vårt eget, samtidig som de vil bygge en like stor og variert verden som de har gjort i Mass Effect og Dragon Age.
The Sims får personlighetsfokus
Rachel Franklin entrer scenen og presenterer Sims 4 til en jublende sal. Vi blir presentert for smartere simmer med ekte personligheter, som skaper artige og rare historier.
Det blir fortalt at nå kan man kontrollere simmenes hjerter. Når man lager simmer, definerer man personlighetene og de personlige trekkene simmene har, som utgjør hvordan de oppfører seg mot hverandre. Det er mange simmer og alle simmene i et nabolag har sin egen historie. Vi blir tatt med til et treningssenter, hvorvi får et morsomt bilde på hvordan forskjellige personligheter reagerer på trening.
Vi møter simmen Chuck, som er sint. Dette skyldes en hendelse dagen før, hvor han fremførte diktene sine til naboen, Gladis, som hatet diktene så mye at hun begynte å slåss med Chuck. For å få Chuck i godt humør igjen, forteller Franklin at hun startet en fest for ham, men Gladis kommer og ødelegger stemningen her også.
Franklin forteller da om at man kan dele simmene sine online med simmenes personlighet, eller hente andres simmer rett inn i spillet. Franklin henter inn Princess, en sim som hjelper til med å sprite opp stemningen på festen igjen. Rachel Franklin forteller så om at Chucks følelser er satt til det ekstreme og han har det så gøy at han bokstavelig talt ler seg i hjel. Alt dette viser oss hvordan simmene samhandler med hverandre, og gjør Sims 4 til en ny Sims-opplevelse.
Spillet er ute den 2. september.
Den obligatoriske sportsdelen
Hva er vel en EA-pressekonferanse uten sportsspill? Nei, også denne gangen kunne vi få innblikk i det gjengen i EA Sports har i kortene for sitt kommende årlige tilskudd i sine ulike serier. Aller først får vi et glimt av årets UFC-spill, som har et ess i ermet ved navnet Bruce Lee. For å understreke hvor viktig Bruce Lee er for martial arts-stilen og kampsport generelt får han først en hyllest fra flere av dagens beste utøvere, før utvikleren selv går inn på hvordan alle nå (til en viss grad) kan være Bruce Lee. En liten gameplay-snutt fikk vi også se, og denne kan du se nedenfor.
PGA (golf), NHL (ishockey) og Madden NFL (amerikansk fotball) fikk også scenetid. Førstnenvte hadde på mange måter flest overraskelser på lager av disse tre, og det ble avslørt at det neste spillet i golfserien blir det første sportsspillet noensinne som kjører på Frostbite 3-motoren. Før vi visste ordet av det var et stort krigsskip på golfbanen, og det ble nevnt noe om fantasipregede brett før EA kjørte showet videre.
Angående ishockeyen og den amerikanske fotballen kom det lite uventetet, og det ser ut til at de fortsetter i det samme trygge sporet som før med høyere realisme og autensitet. NHL 15 får blant annet mye livligere arenaer enn før, mens Madden NFL 15 får bedre forsvarsmekanikker, som gjør at det blir morsommere å spille for forsvarsspillerne på laget ditt.
Til slutt kom selvsagt FIFA, og også her ser det ut til at evolusjon går foran revolusjon – slik det så å si alltid har vært. I FIFA 15 ser det imidlertid ut som det blir et økt fokus på innlevelse, og i tillegg til mer realistiske spillmekanikker generelt skal stadionene bli mer autentiske, og EA vil tydelig at du skal føle deg som en del av spillet. Det rundes av med et passende slagord – “feel the game”.
Spennende konsept fra Criterion
Noe av det mest spennende på EAs pressekonferanse kom i form av noe som ennå hører en ganske fjern fremtid til. Burnout Paradise-utvikleren Criterion Games viste nemlig frem det som skal bli deres neste storprosjekt, og selv om det ennå ikke har noe ordentlig navn en gang, ser det ut som et ganske friskt pust.
Det ser ut til at de beveger seg nærmere mot et mer realistisk konsept, som likevel ikke er noe mindre ekstremt enn det de har gjort med blant annet Burnout. Spillet deres skal spilles i førstepersonsvinkel, og tar for seg de mer vanvidde sidene av motorsport, der man kjører rundt i all slags terreng mens man prøver seg på ulike eksperimenter og stunt.
Dawngate – laget av spillere for spillere
Dawngate har vært annonsert en stund og er allerede i åpen beta, men under EAs pressekonferanse fikk skaperne, Waystone Game, forklare hvordan de ønsker å ta sin plass i det store landskapet som er MOBA-sjangeren.
Folkene i Waystone Game er selverklærte MOBA-entusiaster og har en forkjærlighet for sjangeren. De ønsker å ta denne erfaringen sammen med entusiasmen de deler for å lage det ultimate MOBA-spillet. De forteller at spillet skal være sterkt historiedrevet, og at dette fokuset på historie skal gi mening til karakterene man spiller og slagene man utkjemper.
Spillet har for øyeblikket ikke en fastsatt lanseringsdato, men er i åpen beta for PC.
Ønsk Faith velkommen tilbake
EA lettet også på sløret, og utvikleren DICE ville helst legge fokus på hovedpersonen i spillet – Faith. Utvikleren ser ut til å legge enormt fokus på denne karakteren, og avslører at mye arbeid ligger i å gi henne en god fysiogonomi og fysiske trekk som avslører hennes stilling som “runner” – som altså er den opprørske frihetsbevegelsen man støtter i det totalitære Mirror’s Edge-universet.
Spillbarheten og tilgjengeligheten er imidlertid det som gjorde Mirror’s Edge så bra da det kom ut i 2008, og DICE ser ut til å ville bygge videre på det som var vellykket. De har leid inn ordentlige parkour-utøvere for å forbedre gameplayet, og utforskningen av omgivelsene, som gjør deg kjent med både områdene og dine egne evner, er igjen en viktig brikke. Til slutt avslører de at “runners” for en annen rolle enn tidligere for å gjøre gameplayet mer variert, men nøyaktig hva dette går ut på gjenstår å se.
Politi og røvere på steroider
Til slutt sto selvsagt Battlefield Hardline for tur. Etter en rask presentasjonstrailer stilte både DICE og Visceral på scenen og snakket om veien til deres samarbeid om dette spillet, og de uttrykte spenning over å prøve noe helt nytt i Battlefield-serien som gjorde spillerommet videre. Ikke helt uventet fikk flerspilleren også denne gangen mye fokus, og vi fikk en gjennomgang av modusen Heist – der politiets jobb enkelt og greit er å ta tilbake tyvegods før de kriminelle slipper unna.
Presentasjonen er mildt sagt intens, da det fortløpende skiftes fra det ene synspunktet til det andre, og det går raskt i svingene i Los Angeles’ bygater.
Det blir spennende å se hvordan Visceral planlegger å sikre en såpass sømløs flyt i brettene. De ser forholdsvis linære ut, og med tanke på tempoet og de urbane omgivelsene minner det til tider mer om Call of Duty enn de klassiske Battlefield-spillene. Men joda, kjøretøy er det fortsatt masser av, og fokuset på lagarbeid ser ut til å bli stort, så det er fortsatt Battlefield det er snakk om.
Om du derimot ikke stoler nok på trailere og planlagte gjennomspillinger kan du gå inn på Battlefields hjemmeside og melde deg på betaen. Som en liten overraskelse sparket Visceral i gang betaen helt på slutten av pressekonferansen, og den er nå live på PC og Playstation 4.
Hva synes du om EAs konferanse? Diskuter gjerne i kommentarfeltet under eller på forumets E3-tråd!