Verdenen i Far Cry 4 blir vesentlig tettere enn den i forgjengeren
0

Verdenen i Far Cry 4 blir vesentlig tettere enn den i forgjengeren

okt 02 Spill.no  

Flere detaljer rundt et av årets store snakkiser – Far Cry 4 – har kommet frem i et intervju IGN har gjort med et av sjefsdesignerne for spillet, Vincent Ouelette. Det aller største spørsmålet dreide seg om verdenens størrelse, spesielt i forhold til Far Cry 3, og noe overraskende er svaret at den ikke blir så mye større. Et stort men uteblir imidlertid ikke:

“Spillverdenen er omtrent på samme størrelse som den i Far Cry 3, men den er mye tettere når det kommer til antall aktiviteter, interessante steder og sivilister i området. På toppen av det hele har vi også den nye arenaen, der spilletiden er ubegrenset, oppdragene på toppen av Himalaya-fjellene, i tillegg til Shangri-La som lar deg oppleve mytene og legendene til folket i Kyrat (området spillet befinner seg i red.anm.). Så når det kommer til alt gir spillet mye mer enn sin forgjenger.” 


Ouelette går også inn på historien i spillet, og varsler at det kommer til å bli flere ulike måter å utføre historieoppdragene på, kontra den ganske linære oppbyggingen vi fant i Far Cry 3. Historien i spillet skal dreie seg om Ajay, som kommer fra Kyrat, men som flyktet med moren som barn og nå er kommet tilbake etter 25 år. Av en eller annen grunn vet folk flest om han når han kommer tilbake til Kyrat, og i tillegg herjer det en borgerkrig i området, som gjør at historien blir todelt – med en del som dreier seg om Ajays familiearv, og en annen som fokuserer på borgerkrigen.

Når det kommer til valg peker Ouelette spesielt på ulike fraksjoner i borgerkrigen, og sier at man blant annet kan velge mellom å støtte en mer konservativ opprørsleder, eller en modernistisk totalitær:

“Du kan velge hvilken side du skal ta, og noen ganger endrer det oppdragene, mens det andre ganger kan påvirke hele hendelser.”

Valget av Himalaya som spillverden var ikke det første Ubisoft tenkte på, og lenge sto blant annet skogen i Sibir høyt på lista, sammen med ulike steder i Asia og Sør-Amerika. I følge Ouelette ble til slutt Himalaya et enkelt valg, mye på grunn av det eksotiske aspektet ved stedet, samt den varierte faunaen og ulike sider ved spillbarheten.

“Dyr ble også et viktig punkt. Alt det gameplay-messige hjalp til å bestemme stedet, men vi ville også ha elefanter, nesehorn, honninggrevlinger, ørner osv. Det måtte bli eksotisk også. Far Cry-opplevelsen er ikke et militærskytespill, og verdenen behandles som en hovedkarakter, så det må være fengende og få spilleren til å utforske lenge.”

Nedenfor kan du se en trailer som ble sluppet i dag, som viser noe av våpenarsenalet vi får tilgang til i spillet, blant annet maskingeværer, mortar, en spesiell dolk, flammekastere…og dyr:

Hovedskurken Pagan Min var noe av det folk ble mest imponert over da spillet ble annonsert, og Ouelette tok seg tid til å snakke om dette også. Han forteller at han opprinnelig var en narkobaron i Hong Kong, men at han kom til Kyrat etter at faren ble drept, og etter hvert myrdet de kongelige han hjalp å komme til makten i borgerkrigen. Det er altså han som drar trådene i Kyrat når Ajay returnerer til Kyrat, og han beskrives som en svært manipulativ person, i motsetning til forgjengerens Vaas, som ikke var særlig annet enn utrolig brutal.

Far Cry 4 utvikles av Ubisoft Montreal og utgis av Ubisoft. Spillet lanseres til PC, PS3, PS4, Xbox 360 og Xbox One den 18. november.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.