AMD er på hugget for tiden med stadig nye lanseringer. Ikke bare står de bak kraften til PS4 og Xbox One, men de er også Nvidia sin største konkurrent på PC-fronten. Det er nettopp på denne fronten man bør følge ekstra godt med fremover. Samtidig møter de sterk konkurranse fra Intel med deres Broadwell og kommende Skylake prosessorer, for å ikke nevne Nvidia. For å kontre konkurrentene, svarer AMD med blant annet FreeSync, Carrizo og virtuell virkelighet. Men kan dette være nok for å slå tilbake? Jeg dro til Sverige for å finne ut.
Turen gikk til Sverige, hvor jeg ankom Stockholm, og her ble jeg slengt inn i en konferanserom, under et aldri så skjult lokale. Her inne ble jeg møtt av flere av AMD sine representanter, samt en del av AMD sine partnere, som Acer, LG og Adobe. Rundt om i rommet var det plassert flere PC-er med FreeSync støtte som jeg vil komme tilbake til.
Carrizo, AMD sin strømgjerrige spillbrikke
Presentasjonen startet med Joerg Roskowetz, en av teknologisjefene hos AMD, som snakket en del om Carrizo er dets arkitektur. Carrizo er AMD sin nyeste prosessor/skjermkort kombinasjon, også kalt APU, som er laget for å være så strømgjerrig som mulig mens den samtidig kan dra nytte av både Mantel og DirectX 12.
Mesteparten av foredraget var svært teknisk og på et lavt nivå som forklarte virkemåten til Carrizo. I hovedsak dreiet det seg om hvor strømgjerrig Carrizo var og at den var perfekt for bærbare PC-er og små stasjonære systemer. Men det som var interessant, var at denne gjerrige brikken, klarer å produsere 4K oppløsning i 60 Hz. Dette er ganske imponerende for en chip som kjører på så lite strøm.
Han visste også fram noen grafer av den nye Omega skjermkort-driveren som viste en forbedring på opptil 29% i enkelte spill. Selvsagt ble disse grafene vist sammen med den svakeste utgaven av Intel sin Haswell i3 prosessor for å skryte. Hvorfor de valgte en såpass svak Intel prosessor stiller jeg meg litt underlig til, men trolig har det med prisen og strømforbruket å gjøre.
Heterogeneous System Architecture
Noe av det mer interessante han begynte å snakke om, var noe som går under navnet HSA. Dette er en teknikk som lar prosessoren og skjermkortet dele det samme minnet og snakke direkte med hverandre igjennom en APU-arkitektur. Dette gir enorme gevinster i form av ytelse og effektivitet.
Ettersom en prosessor i hovedsak utfører sine oppgaver sekvensielt i et serielt mønster, vil et skjermkort utføre parallelle operasjoner. Ettersom en prosessor vanligvis kjører på en langt høyere frekvens enn et skjermkort, kan det være en del strøm å spare her ved å veksle mellom hvem som tar på seg arbeidsoppgavene.
LiquidVR
Etter snakket om HSA var over, kom enda en av AMD sine teknologisjefer frem, Richard Huddy, for å snakke om noe som var nokså uventet for mitt vedkommende, nemlig virtuell virkelighet. AMD har i det skjulte utviklet sin egen metode av virtuell virkelighet som de kaller for «LiquidVR». Richard mener nemlig at VR (virtual reality) er det neste steget i å komme nærmere virkeligheten i spill. Det var her også særdeles mye teknisk snakk her, men hovedfokuset til AMD med «Liquid VR» var komfort, kompatibilitet, og innhold.
Det var tydelig at komfort var det mest sentrale ved «LiquidVR» og at dette var noe AMD jobbet hardt med for å få på plass. Dette skulle de oppnå ved å ha et skjermkort per øye. Dette ville forhindre forsinkelser og gi langt bedre bildeflyt. Men dette er ikke noe nytt, man har allerede dette i Crossfire og SLI, men AMD har utviklet en ny metode kun for VR som de kaller for «Affinity Multi-GPU», som spesielt skal forhindre forsinkelse.
Dette skal bli gitt tilgjengelig for alle utviklere gratis med deres «LiquidVR» SDK. «Plug-n-play» var også noe som ble nevnt, i den forstand at alt skulle fungere etter du hadde koblet VR-brillene til PC-en. Dette er essensielt for normale bruke som ønsker å komme i gang med spillet så snart brillene er koblet i PC-en.
FreeSync, G-Sync sin største fiende
Så var det over til det jeg hadde sett mest fram til, nemlig FreeSync. Dette er AMD sin direkte konkurrent til Nvidia sin G-Sync, som går utpå å fjerne «skjæring» i spill på PC. Dette er et fenomen som oppstår når skjermkortet ditt produserer flere bilder enn skjermen din klarer å vise. Det som er vanlig å bruke for å forhindre dette, er «V-sync», men dette medfører lavere bildeoppdatering samt påfører forsinkelser for musen.
FreeSync har som mål å gjøre det samme som V-sync, men uten de negative sidene. Dette skjer ved at skjermkortet og skjermen synkroniseres slik at bilder kun blir vist når de er klare. Dette er det samme som Nvidia sin G-Sync gjør, men Nvidia krever at du kjøper en spesialtilpasset skjerm med innebygget brikke.
Tilgjengelighet; et sentralt fokus
AMD har til motsetning gjort FreeSync fullstendig åpent, slik at alle skjermprodusenter kan ta utnytte av dette. VESA, som er standardiseringsorganet for PC-skjermer har også mottatt alle rettighetene for FreeSync. Dette betyr at skjermer som blir å større FreeSync, ikke vil koste noe ekstra, siden det ikke er noe ekstra å legge til utenom kompatibilitet. Av den grunn ble det vist frem 11 skjermer som allerede har fått støtte for FreeSync, til lik pris som de hadde uten støtten.
Jeg fikk i den anledning mulighet til å prøve ut noen skjermer som hadde støtte for FreeSync. Jeg fikk først se på standard-demoen av en vindmølle med og uten FreeSync. Når FreeSync var av var bildet som forventet ved at det var en del hakking. Så ble FreeSync skrudd på og bildet ble silkemykt. Det var utrolig imponerende.
Videre fikk jeg prøve Tomb Raider og Dirt 3 Showdown. Jeg prøvde bevisst å utføre bevegelser som jeg visste ville skape skjæring i skjermen til vanlig, men med FreeSync på, klarte jeg aldri å oppnå skjæringen. FreeSync har regelrett eliminert dette. Ikke bare at skjæringen var vekke, men det som blir kalt for «stuttering», hakking mellom enkelte genererte bilder, var ikke tilstedeværende. Totalt sett var spillopplevelsen langt bedre med FreeSync enn uten, og dette tror jeg PC-spillere vil ha enorm glede av.
Øker ytelsen i spill
I tillegg til at AMD har gitt fra seg alle rettigheter for FreeSync og gjort det tilgjengelig for alle til å bruke, har FreeSync enda flere fordeler over G-Sync. Blant disse er at den støtter oppdateringsfrekvenser fra 9-240Hz, hvor G-Sync kun klarer 30-144Hz. Ikke bare det, men G-Sync gir også ytelsestap på rundt 1.5% hvor FreeSync øker ytelsen med rundt 0.2%.
FreeSync har et krav, det er at skjermen må kobles til via Display Port og ikke HDMI. Grunnen til dette er at Display Port er en åpen standard, mens HDMI er eid av HDMI Licensing LLC, som ikke ønsker å bruke ressurser på standarder rundt PC-spill, men heller på film. Så vi får bare håpe at Display Port blir den nye standarden for PC-spilling slik at vi alle kan få glede av FreeSync!
Spillere har en spennende framtid i vente
Med det var mitt opphold i Sverige over, og AMD har gitt meg et inntrykk at spill er noe av deres største satsingsområder, både når det kommer til virtuell virkelighet og forbedring av kjerneelementer i PC-spilling. At de velger å gjøre både FreeSync og LiquidVR åpent, er det tydelig at de ønsker å dele sin kunnskap med verden, noe som vil være særdeles godt for utviklere, likeså for spillere.
Vi har en spennende framtid i vente, og det ser ut som AMD blir å lede store deler av den.
Se flere bilder av konferansen på neste side!